همزمان با هفته کتاب و با توجه به اهمیت رسانه ها در انعکاس اخبار و همچنین ترویج فرهنگ کتابخوانی، نهاد کتابخانه های عمومی در مراسمی از خبرنگاران نمونه در این عرصه تقدیر به عمل می آورد.

به گزارش خبرآنلاین، در مراسمی که با حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی برگزار می شود، از 12 خبرنگار نمونه که برای انعکاس اخبارحوزه کتاب و کتابخوانی تلاش زیادی کرده اند، تجلیل می شود.  این مراسم  روز یکشنبه 21 آبان ماه، ساعت 15 در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی واقع در پارک شهر برگزار می شود.
 

بنابرگزارش ستاد خبری هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی، مصطفی رحماندوست معتقد است: برای ارتقای سطح مطالعه در کشور نباید تنها یک نهاد و سازمان را مسئول دانست بلکه همه مردم در افزایش فرهنگ کتاب خوانی باید تلاش کنند.
مصطفی رحماندوست، شاعر، قصه نویس و مترجم کتاب های کودکان و نوجوانان گفت: یکی از مهمترین جنبه های توسعه توانمندی های کودک، کتاب خواندن برای وی است چرا که خواندن داستان و قصه نقش بسیار مهمی در تکوین شخصیت کودک دارد.وی با بیان اینکه داستان و اشعاری که کودکان می خوانند و می شنوند، اثر عمیقی در فکر و روحیه، تخیل و شیوه معاشرت آنان با دیگران دارد، اظهار داشت: ترویج کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان، به معنای تلاش برای علاقه مند کردن آن ها به مطالعه و ایجاد عادت به مطالعه به عنوان یک برنامه روزانه است.
رحماندوست، مهمترین روش ترویج کتابخوانی و افزایش مطالعه در کشور را گسترش کتابخوانی از بدو تولد تا پیش از دبستان در خانه دانست و ادامه داد: بنیان های عادت به مطالعه در خردسالی و در وهله نخست در خانواده شکل می گیرد، به همین دلیل باید کتابخوانی را از کودکی آغاز کرد.
وی با بیان اینکه وضعیت نشر کتاب های کودک بعد پیروزی انقلاب اسلامی با قبل از آن غیر قابل مقایسه است چرا که در آن زمان کتاب های کودک انگشت شمار بودند، خاطر نشان کرد: پیش از انقلاب تنها ناشر تخصصی کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که در حال حاضر و پس از گذشت بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد ناشران این حوزه بسیار رشد داشته است.
رحماندوست گفت: در سال های اخیر بسیاری از ناشران به آثار ترجمه توجه بیشتری می کنند به همین دلیل نشر آثار مولفان داخلی که کودکان را با فرهنگ و آداب و رسوم کشورمان آشنا می کنند، کمتر شده است. وی با اشاره به راهکارهای رفع این مشکل اظهار داشت: نباید پشتیبانی از مولف و تولید بومی را برعهده ناشران گذاشت بلکه باید با اتخاذ راهکارهایی از بودجه عمومی کشور برای حمایت از مولفان داخلی استفاده کرد.
رحماندوست در خصوص نحوه علاقه مندی وی به ورود به حوزه کتاب کودک و نوجوان، گفت: اولین کتابخانه برای کتاب های کودک و نوجوان در حسینیه ارشاد برپا شد که تشویق و کمک های شهید بهشتی و شهید مطهری مرا به نوشتن کتاب های کودک ترغیب کرد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =