مدیرعامل کارخانۀ تولید پژو در شهر اولنه فرانسه می گوید: یکی از دلایل ورشکستگی و بسته شدن این کارخانه توقف فروش به ایران بوده است.

آیا جمهوری اسلامی ایران مسئول بسته شدن کارخانۀ پژو در اولنه فرانسه است؟ از زمان اعلام خبر حذف 8 هزار فرصت شغلی در کارخانۀ پژو در اولنه، ژان-پی یر مرسیه به طور مدام اعلام می کند که روند توقف فعالیت های پژو با ایران دلیل بسته شدن کارخانۀ تولیدکنندۀ پژو بوده است و در واقع ایران بود که کارخانۀ اولنه را پلمب کرد.
قدمت حضور شرکت پژو در ایران به زمان شاه باز می گردد و این شرکت تا سال 2011 در ایران حضور موفقی داشته است. با فروش 455 هزار اتومبیل در سال 2011 جمهوری اسلامی ایران درسطح جهانی، بعد از فرانسه، دومین بازار مصرف کنندۀ پژو است. پژوهای 206 و 405 که به صورت قطعات مونتاژی به این کشور می رسد در کارخانۀ وزول( در استان اوت سااون) ساخته می شود. این قطعات توسط شرکت ایران خودرو، اصلی ترین کارخانۀ تولید اتومبیل بر روی هم سوار می شود. اما این روند به دلیل تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران متوقف شده است.
در شش ماهۀ اول سال 2012 شرکت پژو شاهد کاهش فروش 240 هزار عددی در خودرو در مقایسه با سال سال 2011 بوده است که این میزان شامل 200 هزار عدد خودرویی که می بایست به ایران فروخته می شد نیز می شود.
به اعتقاد یکی از نمایندگان سندیکای شرکت پژو، بدون احتساب خسارات ناشی از حذف بازار ایران، کاهش فروش پژو تنها 40 هزار خودرو یعنی 1% از ابتدای سال جاری بوده است. مرسیه می گوید: در صورتی که مدیریت پژو می توانست این مسائل را توجیه کند، مسئلۀ حذف 8 هزار شغل در کارخانۀ اولنه نیز بیشتر قابل توجیه بود.
یکی از سخنگویان پژو می گوید: دقیقاٌ از ماه فوریه بود که پژو تصمیم گرفت فعالیت های خود در ایران(ارسال کیت های مونتاژی) را متوقف کند. تشدید تحریم های علیه ایران به خصوص همکاری میان بانکهای ایرانی و غربی، سرمایه گذاران خارجی را با مشکل روبرو کرده بود. از همین رو بود که طی شش ماهۀ اول سال 2011 و 2012 تعداد خودروهای پژوی فروخته شده به صورت قطعاتی در جهان با کاهش 31،1% روبرو بوده است که بخش قابل توجهی از آنها به دلیل قطع صادرات به ایران بوده است.
به نظر فریدون خاوند، یکی از اقتصاددانان ایرانی، تحریم های اعمال شده علیه ایران، وضعیت پرداخت های پژو از راه بانکی را نیز دچار مشکل کرده است، اما شراکت پژو با جنرال موتورز بود که تصمیم پژو برای قطع ارتباط با ایران را سرعت بخشید. گفتنی است جنرال موتورز از ماه فوریه با شرکت پژو وارد شراکت شده و هم اکنون 7% از سهام این شرکت را در اختیار دارد. گفته می شود یکی از شروط شراکت جنرال موتورز قطع ارتباط با ایران بوده است.
سخنگوی پژو می گوید: یکی از لابی های اقتصادی آمریکایی به نام" اتحاد علیه ایران هسته ای" از ما خواست که فعالیت هایمان را در ایران متوقف کنیم. اما ظاهراً پژو به جنرال موتورز اعلام می کند که این کار قبل از شراکت با آنها صورت گرفته است. این مقام شرکت پژو می گوید: شرکت پژو سیاست هوشمندانه ای را در خصوص ایران، در مقابل جنرال موتورز قبل از امضای شراکت در پیش گرفته است. گفتنی است دولت آمریکا 60% از سهام شرکت جنرال موتورز را در اختیار دارد و در واقع دلیل این همه فشار برای قطع رابطه به ایران نیز همین مسئله بوده است. این در حالی است که جنرال موتورز در جریان بحران اقتصادی سال 2008 کمکی به میزان 50 میلیارد دلار از سوی دولت دریافت کرده بود.
در هر حال نتیجه هر چه بود، شراکت پژو با جنرال موتورز به حضور پژو در ایران پایان داد. سخنگوی پژو می گوید: نتیجۀ مشخص شراکت میان دو طرف تا سال 2016 مشخص خواهد شد. اما شرکت پژو یکی دیگر از دلایل بسته شدن کارخانۀ اولنه را کاهش فروش خودرو در اروپا نیز اعلام کرده است. سخنگوی پژو می گوید: از سال 2007 فروش پژو در اروپا با روند رو به کاهشی روبرو بوده و از 23 درصد نیز پائین تر رفت. در سال 2012 نیز 8 درصد دیگر به کاهش میزان فروش اضافه شد. این عضو شرکت پژو می گوید: 60% از فروش محصولات پژو در کشورهای اروپای جنوبی صورت می گیرد و این در حالی است که این کشورها بیشترین خسارت و صدمه را از بحران اقتصادی متقبل شده اند و از همین روست که کارخانه های اروپایی پژو امروز در معرض تعطیلی قرار دارند.

 

لوپوئن/ 16 جولای 2012
ترجمه: زهرا خدایی

 

31263

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 228718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    77 6
    کاش می تونستید این را در فرانسه و به زبان فرانسوی بیان کنید
    • بدون نام US ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
      11 41
      یعنی چی؟ خب این متن هم تو فرانسه به فرانسوی چاپ شده.
  • مهران US ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    46 60
    در کل فرانسویان در جلیات و نیز ارتباطات صنعتی برخورد متکبرانه ای با ایران داشتند و اکنون تاوان آن برخوردها را می دهند!آنان خسیس،پرمدعا و انعطاف ناپذیر بودند و من از این قطع ارتباط خوشحالم.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
      18 0
      مهران عزيز. آيا خودروسازان داخلي برخورد سخاوتمندانه ، بي ادعا ، عدالت مند و جوانمردانه اي با مردم كشور خود داشته اند كه انتظار برخورد مشابه اي را از بيگانگان داريد؟!
  • بدون نام IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    91 7
    نه خیر از پسماشین های بد درست کردین که یا اتش میگرفت و یا کشته میداد در جهان اسم پژو بد دررفت و ورشکست شد
    • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
      55 2
      من که اصلا تو شرکت داشبورد سازی کار نمیکنمو نمیدونم چیو نمیزارن وارد کنن که کلی پژو بدون داشبورد دارین..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    26 48
    عدم سیاست درست ایران خودرویی ها موجب این شده که الان ایران خودرو داره دوشیفت میشه ولی خدارو شکر پژو از ایران رفت..باید قبول کرد رنو خیلی سرتر از پژو هستش...امیدوارم رنو که هنوز فعالیت داره فعالیت خودش رو گسترده تر کنه یا چرا نتونیم فیات 500 رو تو ایران مونتاژ کنیم؟ حداقل این ضربه ای شد بعضی ها بیدار شن (اما خداییش خیلی این تحریم ها مسخرس)
  • رضا م IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    186 5
    این که نتونستن یه مشتری پیدا کنن این محصولاتشون بخره نشون میده چه بخور بخوری میکردن از مای بیچاره
    • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
      48 0
      فکر کن ما باخرید ماشین های دهه 80 تا حالا پزو را سرپا نگه داشته بودیم.ما با پول کارگری وکارمندی در حقیقت به کشور فرانسه وکارخانه پزو خدمت می کردیم ومیکنیم.حالم دیگه از اسمش بهم میخوره.ازرنو و........با اون مگان که فقط تو رومانی میخرنش.
    • امیرحسین IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
      34 1
      مگه ما خودمون تولید نمی کردیم ؟
  • بدون نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    75 2
    به حق چيزاي نشنيده.. اخه مرد مومن پژو ماشيناي از رده خارج شدشو به اين ايران قالب كرده بود بازار ايران واسش بد نبود ولي حياتي هم محسوب نميشد كه تا خارج بشه در كارخونه هاشو ببنده.. مشكل پژو نبود نقدينگي و بحران اقتصاديه.
  • متولد ماه مهر IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    70 2
    ببخشید! من متوجه نشدم! ایران خودرو که میگه ما فلان درصد خودکفا هستیم و ... بعد به نقل از این مسئول پژوی فرانسه میگن شش ماهه اول امسال میلادی فقط باید 200.000 خودرو به ایران میفروختن که نفروختن! مگه ایران خودرو سالی چند تا ماشین میده بیرون که اگه 400.000 تاش هم فرانسوی باشه، باز 90 درصد خودکفائی داره؟ یکی این وسط حالش خوب نیست
  • بدون نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    98 5
    قاتل جاده ها405
    • علي IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
      76 1
      به خاطر همين قطع واردات است كه پژو 206مدل 90 صدي 5/8 بنزين مصرف مي كند از بس از قطعات چيني استفاده مي شود
  • پیکان IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    148 0
    باید برای ایران خودرو و صنعت خودرو سازی کشورمون متاسف بود که بعد از این همه سال هنوز هم به شرکت پژو وابسته هست،حتی در مورد قطعات 405 که سالهاست از گردونه خودرو های اروپایی خارج شده!
    • ایرانی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
      71 0
      پس ما نفهمیدیم این آمارها در مورد 80 یا 90 در صد قطعات داخلیه برای کدوم محصول ایران خودرو است و ما قرار از کدوم تولید داخل حمایت کنیم. اینا که همش مونتاژ داخلن!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
      23 0
      پس چرا از این مهندسی معکوس که این روزا خیلی هم تو بورس هست و باهاش پهباد و... درست میکنیم برا ساخت قطعات 405 یا 206 استفاده نمیکنیم؟!!
  • محمد CN ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    65 3
    همیشه در جنگ ودعوا هر دو طرف بازنده اند .
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    21 40
    من بشخصه خیلی خیلی از این اتفاق پیش آمده خوشحالم. اینکه سرمایه های ملی ما بیخود از بین برود و به جیب یک عده اروپایی برود ، الان قطع شده و این خیلی خوبه. یکی از دوستان من در فرانسه که دکتر است میگوید وقتی در این کشورها زندگی میکنی واقعا میفهمی که اینها از راه استعمار و استثمار کشورهای دیگه به این رشد و توسعه رسیده اند. خوب این خیلی حرف مهمی است، استثمار و استعمار که فقط از طریق فتح یک کشور نیست، اونها سالها جنسهای بنجلشون رو با قیمتی گزاف به ما میفروختند و پول کلان به جیب میزدند. دقت کنید که کارخانه های اینچنینی به بهانه های مختلف از جمله دانش فنی (konw-how) ، حق اختراع و غیره چه باجهای کلانی که از ما نگرفته و نمیگیرند. این اتفاق خیلی خوب است به شرطی که از آن درس بگیریم.
    • هادی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
      80 3
      چه فرقی میکنه رفیق بنجل فرانسه نخریم بریم بنجل چینی بخریم؟ پژوهرچی باشه ازماشینهای آشغال چینی که بهتره
    • بدون نام IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
      14 0
      ججايگزيني چين با فرانسه يعني انتخاب بدتر از بد
    • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
      19 2
      مطمئنی دوستت تو فرانسه زندگی میکنه؟!!!خوب مرد مومن وقتی اونها 30 سال پیش تونستند ماشینی رو تولید کنند که ما حتی الان هم قادر نیستیم حتی برخی از قطعاتش رو تولید کنیم معلومه از راه فروش حق اختراع و فروش تولیداتشون برای خودشون درامد زایی میکنند نکنه توقع داشتی بیان محصولی رو که خودشون ثبت جهانی کردند و تونستند طراحی و تولید کنند بیان مفتی به ما بفروشند؟!مثلا الان ایران که استثمارگر نیست داره پراید مفتی به عراق و ارمنستان و سوریه میده؟!!به این دوستت هم بگو حیفه توئه با این سطح درک و فهم که اونجا استثمار بشی زودتر برگرد بیا ایران 6 ماه که دنبال کار دویدی و واسه یک وام با سود 22 درصد 600 تا ضامن و سفته بردی اونوقت میفهمی کی پیشرفت کرده کی استثمار
  • عليرضا IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    65 0
    پس اگه قطعات 206 405 از فرانسه ميومد الان كه توليد 405 قطع نشده .!! پس چه قطعاتي روش ميبندن؟ ؟؟؟؟
    • فروغ GB ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
      24 0
      قطعات آشغال و بنجُلِ چینی!
  • تورم زده IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    64 4
    ترکش بسته شدن وبیکار شدن کارگران و شرکتهای ایرانی دامن شرکت پزو را هم گرفت از اول هم معلوم بود با بسته شدن بازار ایران انها با شرکتهای با کیفت بنز و بی ام و .... نمی توانند رقابت کنند مردم دنیا مجبور نیستن مثل ایرانیها جنس بونجل و گران بخرند
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    34 12
    شایعه است.جنرال موتورز 70% سهام پژو را دارد نه 7%.فقط1% صادرات پژو به ایران است.حال با این آمار و ارقام آیااین خبر صحت دارد؟
    • بدون نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
      4 3
      اولآ که چرا با 70% جنرال موتور حساب می کنی!.....اول 70% رو کم کن خود پژو ببین چند درصد به ایران صادر می کرد دوما 7% نه 70% !!!!!!!!!!!!!.....
  • بدون نام US ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    47 2
    آیا کسی پیدا شد در این کشور مثل مدیرعامل شرکت پژو فرانسه اعلام کند ،که چندین هزار نفر در ایران بیکار شدند ؟! ویا اینکه قطعات با چه قیمتی خریداری میشود ؟! آیا کارگران کارخانه های اتومبیل سازی در ایران باز هم مثل قبل کار میکنند ؟!
  • نصیر IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    13 0
    دوستان!...وقتی که قطعه ساز در ایران مثلا 1000 دستگاه گیربکس میسازه حداکثر 10% حجم مورد نیاز یه خودروساز مانند ایران خودرو رو می تونه تامیین کنه...تازه مواد اولیه و سنسورها رو باید وارد کنه... خودرو سازها به دلایلی مانند حاشیه سود مالی و مسائل امنیتی و...هیچ وقت فقط 1 قطعه ساز رو انتخاب نمی کنند...و همیشه حداقل با چند قطعه ساز داخلی و خارجی بخاطر قیمت تمام شده و همینطور عدم انحصار گری یا معیوب نشدن همه خودرو ها در صورتی که به یک قطعه ساز وابسته باشن...این کارها رو می کنن..
  • من IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    44 1
    ایران خودرو تا سال 85 فقط قطعات فرانسوی روی پژوها میزاشت.خودتون شاهدین که ماشینهای 86 به بعد اصلا کیفیت نداره و دم به دقیقه در تعمیرگاست.ایران سالهاست که قطعات ایرانی و چینی می زاره رو پژوها ...حتی یک درصد تعطیلی کارخانه پژو به خاطر ایران نیست.. پژو فقط سالهای اولی که اومده بود قطعات اصل فرانسه داشت .واقعا الانم اینجوریه؟؟ کسانی که پژو مدل جدید دارن حرف منو خوب می فهمند ...قطعه فرانسوی سالهاست روی ماشینها جایی نداره . ایران خودرو یه مشت قطعه چینی و ایرانیو قالب می کنه به مردم به قیمت خون پدرش....اونوقت چجور روتون میشه بگین به خاطر نخریدن ایران داره تعطیل میشه اونجا؟؟؟
  • وطن IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    6 43
    به زودی ایران 5 خودرو ملی با امکانات روز دنیا وارد بازار میکنه و در تولید خودرو خود کفا میشه.اون روز قیافه فرانسویها دیدن داره
  • دوستدار قذافی IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
    17 1
    میدونستین پژو 405 ماشین سال اروپا شده البته در سال 1988 میلادی !
  • پيكان CH ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
    9 0
    بنازم به بازار ايران كه با قطع خريد پژو كارخانه چندين ساله متلاشي ميشه