با راهکارهای دولت اوباما، صنایع اتومبیل سازی آمریکایی توانسته اند امروز توان رقابتی خود را حفظ کنند.

نجات صنایع اتومبیل سازی آمریکا که 85 میلیارد دلار هزینه و همراه با اخراج دهها هزار کارگر بوده، اقتصاد ایالات متحدۀ آمریکا را زخمی و کم رمق کرده است. اما با این راهکارهای دولت، صنایع اتومبیل سازی آمریکایی توانسته اند امروز توان رقابتی خود را حفظ کنند.
جنرال موتورز، فورد و کرایسلر پیشگامان بازار
در پایان سال 2008، سه غول دیترویت اعم از جنرال موتورز، فورد و کرایسلر با بدهی بالا و همچنین بازنشستگی کارگران سابق خود تقریبا به زانو درآمده بودند؛ اتومبیل های تولیدی این شرکتها در مقابل قیمت پائین اتومبیل های آسیایی، کیفیت خود را از دست داده بود، تولید اتومبیل های باصرفه از سوی این شرکتها با کاهش روبرو شده بود و با سیر صعودی قیمت سوخت نیز روند کاهش فروش در ایالات متحدۀ آمریکا سرعت گرفت. به طوری که از 17 میلیون در سال 2005 به 10،5 میلیون در سال 2009 رسید و متعاقباً جنرال موتورز و کرایسلر با کاهش زیاد فروش به شدت دچار ضعف نقدینگی شدند.
در همان زمان که بوش پسر روزهای آخر ریاست جمهوری خود را سپری می کرد، تزریق میلیاردی به شرکتهای اتومبیل سازی را آغاز کرد. اما این کار بی فایده بود، چرا که از ابتدای سال 2009 یعنی از زمان روی کار آمدن اوباما وضعیت بدتر شد. دیوید کول، کارشناس اتومبیل در دانشگاه میشیگان آمریکا در این باره می گوید: در آن زمان بحران اقتصادی بود و دیگر اعتبار خصوصی برای ترزیق به بخشها وجود نداشت و ریسک سقوط کل صنایع اتومبیل سازی و بیکار شدن میلیونها کارگر در کشور وجود داشت.
دولت کنترل امور را در دست گرفت
چند هفته پس از روی کارآمدن باراک اوباما، او طرح نجات صنایع مهم کشور را به اجرا گذاشت. طرحی که به گفتۀ استیو راتنر، مشاور پیشین اوباما، بعد از پایان جنگ جهانی دوم، مهمترین طرح نجات در تاریخ آمریکا به شمار می رود. در این راستا مبلغ 700 میلیارد دلار به بخش بانکی کشور تزریق شد. اما در مقابل دولت نیز شروط خود را خواستار شد؛ کاهش قابل توجه در تعداد کارگران و برکناری ریک واگونر رییس شرکت جنرال موتورز، باب ناردلی، رییس شرکت کرایسلر.
نتیجه این شد که متعاقب اعلام بیلان بهار سال 2009، جنرال موتورز توانسته بود موقعیت خود را اندکی باز یابد به گونه ای که لقب "گاورمنت موتورز" به معنای موتور دولت را به خود اختصاص داد. برای بهبود وضعیت فروش نیز دولت آمریکا تصمیم گرفت شرایطی را برای تسهیل فروش در اختیار خریداران قرار دهد. کول می گوید: فورد نیز توانست خود را از خطر ورشکستگی نجات دهد، چون چند گام جلوتر از پول در حال حرکت بود.
چرخش به سمت آینده
سه شرکت بزرگ سازندۀ اتومبیل هزاران کارگر را تعدیل کردند و از سویی دهها کارخانه نیز در ایالات متحدۀ آمریکا بسته شد. با حذف بسیار از مارکها، شرکتهای بزرگ توانستند کارخانه های خود را اتومات کنند و حتی در بخش سیستم های جدید الکترونیکی سبز نیز سرمایه گذاری کردند. از سویی این شرکتها علاوه بر بازار چین توانستند حضور فعالی در عرصۀ بین المللی داشته باشند. شرکتهای اتومبیل سازی توانستند به سودآوری دست پیدا کنند، اما پاشنۀ آشیل کارخانه های اتومبیل سازی آمریکا همچنان اروپاست که امروز دستخوش بحران اقتصادی است.

 

لودوفین/ 22 جولای 2012
ترجمه: زهرا خدایی

 

 

31263
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 229826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    46 0
    ولی فقط زمین خوردن این شرکتها در سال مذکور در ایران بازتاب داشت؟!!
  • امیر DE ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    34 0
    آقای دکتر دمینگ پدر علم کبفبت در یکی از سخنرانیهاش در آمریکا میگه: در راستای حمایت از صنایع و تولیدات داخلی و به جای پرداختن به مقوله اساسی کیفیت ، اگر بخواهیم صرفا به تصویب مقررات سفت و سخت و بستن تعرفه های سنگین گمرگی بسنده کنیم ، نتیجه ای نخواهد داشت مگر ترویج بی لیاقتی
    • بدون نام TR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
      9 0
      اين بهترين كامنتهايى كه امروز خوندم. چنانچه مسئولان ما واقعاً بدنبال پيشرفت واقعى صنعت خودروسازى ما هستن ، بايد تعرفه واردات رو كاهش بدن تا اندكى فضاى رقابتى ايجاد شود
  • بدون نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    39 1
    قیاس از پایه اشتباه هستش...خودروسازی ایران جایگاهی نداره از نظر نوع محصولات و صادرات در بازارهای جهانی حالا انها وام دادند محصولات بهتر توئلید شد اینجا وام بدهند وانت پیکان تولید بشه!!!این شرکتها از پایه زیان ده هستند و هرچند سال ضررمی دهند
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    35 2
    به این میگن سیاست نجات. برای همینه که به رغم بحران هنوز صنایع اتومبیل سازی آمریکا حرف اول رو میزنه