از یک ماه پیش که مذاکرات 6 قدرت جهانی با ایران در استانبول ترکیه برگزار شد همه رسانه ها خود را برای 3 خرداد و دور بعدی مذاکرات آماده می کردند.

سید صادق روحانی: از همان موقعی که اعلام شد مذاکرات ایران و 5+1 در دو دور و در استانبول و بغداد برگزار خواهد شد همه می دانستند که نشست استانبول در حقیقت برای نشست اصلی یعنی نشست بغداد خواهد بود. پس از برگزاری نشست استانبول و ابراز امیدواری دو طرف از نتایج مذاکرات امیدها برای رسیدن به یک توافق در بغداد به اوج خود رسید.
از سوی دیگر برخی حاشیه ها نیز با نزدیک شدن به 3 خرداد منتشر شد. از ادعاهایی مبنی بر مذاکرات مخفیانه ایران و آمریکا تا شاخ و شانه کشیدن های تکراری رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله نظامی به ایران. آخرین حاشیه ای هم که از مذاکرات بغداد وارد فضای رسانه ای شد احتمال لغو مذاکرات به خاطر گرد و غبار در بغداد محل برگزاری اجلاس بود. در هفته ای که گذشت حتی برخی تردیدها درباره توانایی عراق در تامین امنیت نشست مطرح شد که دولت عراف اعلام کرد با استقرار بیش از 20 هزار نیروی امنیتی توانایی تامین امنیت این مذاکرات را دارد.
اما مهمترین اتفاقی که هفته پیش افتاد سفر غیر مترقبه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران بود. یوکیا آمانو در این سفر با سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.( ایـــنـــــجـــــا) پر واضح بود که این سفر غیرمنتظره ارتباط مستقیمی با مذاکرات بغداد داشت. علاالدین بروجردی یک روز قبل از سفر آمانو به تهران در کنفرانس خبری خود با رسانه ها گفت: با توجه به اینکه ما در آستانه اجلاس بغداد هستیم و آقای آمانو مدیرکل آژانس نیز به تهران خواهد آمد، قبل از اجلاس بغداد با مسئولان ذیربط در زمینه همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس انرژی اتمی مذاکراتی خواهیم داشت.(ایـــنــــجـــــا)
اما پیش بینی ها درباره نتیجه مذاکرات هم در ایران و هم در خارج ادامه داشت. شاید جالبترین نمونه این پیش بینی ها پیش بینی بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل بود که گفت: ایرانی ها به چشم دیپلمات های غربی گرد جادویی می پاشد.
نماینده ایران دو روز پیش از مذاکرات با یک هواپیمای مسافربری با زائران عتبات عالیات همسفر شد و به بغداد رفت و در این دو روز با مقامات عراقی دیدار و گفت و گو کرد. اما نمایندگان 6 قدرت جهانی همین امروز به مقصد بغداد پرواز کردند و اشتون نیز امروز با جلیلی دیدار کرد( ایـــــنـــــجـــــا) اما سخنگوی اشتون که برای هماهنگی های لازم چند روزی است که در بغداد است با وجود اینکه روز گذشته گفته که 1+5 پیشنهاد جدیدی برای این مذاکرات ندارد. امروز گفت که پیشنهاد جدیدی به ایران دادیم اما مسائل یک شبه حل نمی شود مایکل مان گفت: قدرت های جهانی تلاش می کنند در مذاکرات با ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم در سطح بالا ، از این کشور امتیازهایی را کسب کنند. 
"مایکل مان" ادامه داد: 6 قدرت جهانی امیدوارند شاهد پیشرفتی در مذاکرات هسته ای با ایران باشند. آنها بسته جدیدی از پیشنهادات را به تهران ارائه کردند و امیدوارم پاسخ مثبت را از ایران دریافت کنند. با این حال قدرت های جهانی پیش بینی نمی کنند که در مذاکرات امروز پیشرفت ریشه ای صورت بگیرد.
وی بدون ذکر جزئیات افزود: پیشنهاد جدیدی را به تهران ارائه کرده ایم که نگرانی های اصلی ما را در زمینه برنامه هسته ای ایران بیان می کند. این پیشنهاد، مسئله غنی سازی 20 درصدی را نیز شامل می شود. امیدواریم پاسخ ایرانی ها مثبت باشد و بتوانیم امروز پیشرفتی را رقم بزنیم. امروز پیشرفت ریشه ای صورت نخواهد گرفت. فکر نمی کنم چنین اتفاقی روی دهد. اگر وضعیت خوب باشد پیشرفت ملموسی را شاهد خواهیم بود.
این مقام اروپایی افزود: قصد نداریم مذاکرات امروز را به عنوان پایان گفت و گوها بدانیم. نشست امروز جزئی از روند مذاکرات است. این نشست دوم از سلسله مذاکرات اخیر است. ما مصمم به تحقق پیشرفت هستیم اما این مسئله در یک شبه حل نمی شود.سخنگوی آشتون اضافه کرد: در نشست امروز در بغداد، محل برگزاری مرحله بعدی مذاکرات را تعیین خواهیم کرد.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من میدووونممم نممیشه US ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    0 0
    فعلا که دیدیم این مذاکرات فقط روی لباس پوشیدن اشتون اثر داشته