مذاکرات بغداد ناتمام ماند تا در مسکو پیگیری شود.

این پیامی بود که خبرنگاران از پاسخ های سعید جلیلی دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون کمیسیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرگروه تیم 5+1 دریافتند.

به گزارش خبرآنلاین، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با انتشار بیانیه ای، نشست ایران و اعضای گروه 1+5 در بغداد را مثبت و سازنده خواند و اعلام کرد: این نشست راه را برای ادامه مذاکرات هموار کرد.
در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: اعضای گروه 1+5 در نشست بغداد آمادگی خود را برای بررسی جامع راه های حل و فصل سیاسی برنامه هسته ای ایران با رویکرد فراهم آوردن زمینه اثبات صلح آمیز بودن این برنامه به جامعه جهانی و اعتماد آفرینی در این خصوص اعلام کرد.
در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه از اعلام آمادگی طرف های مذاکره در بغداد برای یافتن راهکارهای قابل قبول و توافق برای برگزاری دور بعدی نشست در مسکو در روزهای 29 و 30 خرداد ماه جاری به عنوان مصادیق مثبت بودن نشست بغداد یاد شده است.
در بیانیه خاطرنشان شده است: در نشست بغداد رایزنی های سه جانبه میان نمایندگان ایران، روسیه و چین نیز به عمل آمد.
با وجود تاکید ایران بر پایان راهبرد فشار و لزوم ادامه گفتگوها، "گیدو وستروله" وزیر امور خارجه آلمان در بیانیه ای اعلام کرد: مواضع غربی ها در مسکو نیز همچون گذشته است و ایران نباید انتظار تغییر مواضع را از غرب داشته باشد.
ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه ‌ای بر نگرانی غیر قابل توجیه غرب در خصوص غنی سازی 20 درصد و ماهیت برنامه هسته ای این کشور تاکید کرد.
وی تاکید کرد: به پیشرفت های محدودی در بغداد دست یافتیم ،اما همچنان اختلافات قابل توجهی میان طرفین باقی مانده است.
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز بار دیگر مواضع خصمانه کشورش را در قبال موضوع برنامه هسته ای ایران تکرار کرد و گفت: آمریکا با توسل بر ادامه فشارها علیه ایران در تلاش برای کاهش اختلافات در دور بعدی مذاکرات در مسکو است.


بازتاب مذاکرات بغداد
پس از پایان مذاکرات مقامات و رسانه ها از پیشرفت حاصله در جریان مذاکرات خبر داده و بر تصمیم جدی ایران بر پیگیری حقوق مشروع هسته ای خود تاکید کردند.
در ادامه گزیده گزارش مهر از بازتاب های نشست بغداد می آید:

واشنگتن پست:
با وجود آنکه کاترین اشتون موافقت ایران را با ادامه دور بعدی مذاکرات در روزهای 29 و 30 خرداد در مسکو نشانه پیشرفت دانست، اما طرفین در این دور از مذاکرات به توافق دست نیافته و اختلافات همچنان وجود دارد. برای متوقف کردن برنامه هسته ای این کشور باید به گزینه ای غیر از تحریم و مذاکره فکر کرد.

 

پایگاه اینترنتی post and courier :
ایران همچنان در حال خرید زمان برای برنامه هسته ای خود است. تنها توافق حاصله در مذاکرات بغداد این بود که دور بعدی مذاکرات اواخر خرداد ماه در مسکو برگزار شود. مذاکرات ماه گذشته در استانبول نیز چنین نتیجه مشابهی را داشت و قرار شد که مذاکرات در بغداد پیگیری شود.


روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت:
نباید از زور و تهدید علیه ایران استفاده کرد، هیچ کس نمی تواند جلوی این کشور را در مسیر هسته ای بگیرد و مقامات اسرائیلی بهتر است در قبال تهران "مغز خود را به کار بیندازند".

 

پایگاه اینترنتی mercurynews :
ایران برنامه های جدید را برای کاهش نگرانی های هسته ای غرب مطرح کرده است.

 

آسوشیتد پرس:
مذاکرات فشرده ایران و قدترهای غربی در قبال برنامه هسته ای این کشور روز گذشته با موافقت برای برگزاری دور بعدی مذاکرات در مسکو پایان یافت. کاملا مشخص است که دو طرف به پیشرفتهایی در جریان مذاکرات دست یافتند و زمینه های مشترکی میان طرفین وجود دارد، اما اختلافات قابل توجه هنوز وجود دارد.
تهران پیشنهادات غربیها را برای توقف برنامه هسته ای خود رد کرد و آن را نامتوازن خواند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اوا IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    0 2
    ملت ایران 8سال جنگ فیزکی با عراق وحامیان ان داشتند ودر این مدت فشارهای بسیار زیاد تحمل کردند وبعد ازان هم در جنگی به نوعی فراتر از جنگ با عراق وفرسایشی ترازان با همه ابر قدرتها چه انهائی که به ظاهر از ما حمایت مکنندودرقبال ان سرمایه ملی مارا به یغما مبرند وچه انهائی که علنا"درجبه مخالفت با ما هستند وقبل از همه ابنهاهم از سال42به نوعی درگیر با نظام طاغوتی
  • رامین IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    4 0
    "بازتاب رسانه ای مذاکرات سرزمین هزار و یک شب "...این دیگر چه تیتر بی ربطی است؟ مگر فوتبال یا سینما گزارش می کنید؟
  • بدون نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    8 0
    راه حلي غير از مذاكره و تحريم؟ چيه به نظر شما؟!!