رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از آنجا که آمریکا و صهیونیست‌ها معمولا با دادن اطلاعات غلط شبهه‌افکنی می‌کنند، برای مذاکرات هرگونه ابهامی که برای آژانس وجود داشته باشد، تبیین می‌شود.

علاءالدین بروجردی در نشست خبری با خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از سفر هیات پارلمانی ایران به کشور ترکمنستان با بیان اینکه در این اجلاس مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای به عنوان یک حق ملی بیان شد،گفت: استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و مواضع کشورمان در این خصوص به عنوان یک حق ملی ثبت شده در مقررات بین‌المللی و NPT و مخالفت جمهوری اسلامی ایران با بمب هسته‌ای با اعتقاد به جهان بدون سلاح هسته‌ای یکی از مهم‌ترین محورهای سخنرانی هیات پارلمانی ایران در کشور ترکمنستان بود.
وی با بیان این مطلب که کشور ایران بنیانگذار خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای در منطقه است، تاکید کرد: از این دیدگاه حمایت می‌کنیم، چراکه تعداد زیادی از کشورهای دنیا از این موضوع حمایت می‌کنند و معتقدیم که وجود حتی یک سلاح هسته‌ای در جهان برای صلح جهانی خطرناک است، چراکه ممکن است یک ترومن پیدا شود همانگونه که این فرد به عنوان رئیس جمهور آمریکا در جنگ جهانی دوم دستور استفاده از سلاح کشتار جمعی و مخرب را داد، یک بار دیگر این فاجعه در جهان تکرار شود بنابراین سمت و سوی حرکت جهانی همانگونه که در ماده 6 عهدنامه NPT نیز تصویب شده است، یک جهان بدون سلاح هسته‌ای است.
اهم سخنان بروجردی در ادامه به نقل از ایلنا می‌آید:
  • با توجه به اینکه ما در آستانه اجلاس بغداد هستیم و آقای آمانو مدیرکل آژانس نیز فردا به تهران خواهد آمد، قبل از اجلاس بغداد با مسئولان ذیربط در زمینه همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس انرژی اتمی مذاکراتی خواهیم داشت.
  • دیداری با رئیس مجلس افغانستان داشتیم که ایشان نیز در این اجلاس حضور داشت و از آنجائی که ارتباط جمهوری اسلامی ایران با افغانستان به دلیل همسایگی بسیار نزدیک است، مذاکراتی داشتیم که محور این مذاکرات بیشتر در زمینه همکاری‌های دوجانبه و همکاری‌های دو مجلس و ضرورت عبور مقتدرانه ملت افغانستان از این مقطع حساس بود.
  • بحث امضای قرارداد با آمریکا نیز یکی از مسائل مهم روز کشور افغانستان است، در این خصوص نیز بحث و تبادل نظر شده و مقرر شد تا جمهوری اسلامی ایران تجارب مهم خود در زمینه‌های مختلف را در اختیار کشور افغانستان قرار دهد که این مسائل جزو محورهای مهم سفر هیئت پارلمانی ما به ترکمنستان بود.
  • ما در آستانه مذاکرات بغداد هستیم و در ادامه مذاکرات استانبول، این مذاکرات انجام می‌شود بنابراین ذکر این نکته ضروری است که بحث مهمی مانند بحث هسته‌ای که یک چالش ظالمانه تحمیلی به ملت بزرگ ایران است، در یک یا دو مذاکره حل نخواهد شد همانگونه که ما در دو دهه گذشته درگیر این مسئله بودیم.
  • نکته بسیار مهم این است که جمهوری اسلامی ایران در این مدت علی‌رغم تمام فشارهای بین‌المللی و سیاسی و صدور قطعنامه‌های متعدد و همچنین اعمال تحریم‌های قطعنامه‌ای موفق شده است در جهت احقاق حقوق و حفظ منافع ملی خود عمل کند و ما امروز بر دانش هسته‌ای مسلط هستیم.
  • امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر دفاع از تیم مذاکره کننده از منافع ملی ما، حمایت خود را به صورت قاطعانه از این تیم به منظور حفظ منافع ملی اعلام کردند که در پایان جلسه علنی امروز قرائت خواهد شد.
  • راهبرد جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بغداد کاملا مشخص است، جمهوری اسلامی ایران هیچوقت مذاکره با 1+5 را در بعد هسته‌ای تعریف نکرده و به همین دلیل بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به گروه 1+5 مجموعه‌ای از مسائل مهم را در بر گرفته است که بسیاری از این موارد برای کشورهای عضو گروه 1+5 بسیار حائز اهمیت است از جمله بحث مبارزه با تروریسم، بحث بحران‌های منطقه‌ای و همچنین بحث انرژی که یکی از مباحث مهم جهانی است و همچنین بحث مبارزه با مواد مخدر که در اجلاس بغداد نیز همانند اجلاس استانبول این مسائل مطرح است، یعنی بحث هسته‌ای یک حلقه از زنجیره گفتگوی با 1+5 است.
  • ‌ ما مصر هستیم تا این دستاورد ملی را حفظ کرده و بر حق خود که غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب مقررات آژانس و NPT است، پابرجا هستیم و این واقعیتی است که گروه 1+5 با توجه به اظهارات اشتون پس از مذاکرات استانبول پذیرفته‌اند و ما عملا این مرحله را پشت سر گذاشته‌ایم و طبیعتا این مذاکرات با توجه به اینکه سیاست آمریکایی‌ها و فشار صهیونیست‌ها این است که این مذاکرات به نقطه پایان نرسد و مذاکرات ادامه داشته باشد، چراکه همانگونه که می‌بینید این مذاکرات در جلسات متعددی ادامه پیدا می‌کند که در واقع ادعاهایی است که بیشتر از سوی آمریکایی‌ها مطرح می‌شود اما ما پیوسته بر اصل گفت‌وگو با هدف تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران و دفاع از منافع ملی خود موافق بودیم و این اصل همیشه استمرار دارد.
  • امیدواریم گروه 1+5 در مذاکرات بغداد با توجه به واقعیت‌های صحنه و با توجه به اینکه کشور ایران در این دانش مسلط است و این فنآوری را در اختیار دارد، بپذیرد و سیاست تقابل را به سیاست تعامل تغییر دهد و طبیعی است به میزانی که این حسن نیت از طرف مقابل وجود داشته باشد، امکان نزدیک شدن به تفاهم نهایی وجود دارد ولی این انتظار که اجلاس بغداد پایان گفتگو‌ها باشد، مبتنی بر واقعیت نیست و طبیعی است که چنین بحث مهمی در آینده نیز استمرار خواهد داشت.
  • در این مذاکرات از منافع ملی خود با جدیت دفاع خواهیم کرد و مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی بر منافع ملی خود پایبند هستند و به تفاهم با این مجموعه نیز معتقدند. همچنین تحولاتی نیز در راه است و با توجه به تحولاتی که در فرانسه نیز رخ داده و همچنین با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تحولاتی که در پیش‌رو است، 1+5 نیز به نوعی علاقه‌مند است تا به تفاهم نزدیک شود. در هر صورت ما بدون هیچ پیش‌داوری مواضع خود را در این مذاکرات اعلام خواهیم کرد.
  • ( چقدر احتمال حمله نظامی به ایران وجود دارد؟) این موضوعی است که بار‌ها صهیونیست‌ها و هم آمریکایی‌ها مطرح کردند، اما فکر می‌کنند با توجه به خبرهای متعددی که بار‌ها در بالا‌ترین سطح حاکمیت آمریکا نیز مطرح شده و آن مخالفت با اقدام نظامی صهیونیست‌هاست و از طرف دیگر با توجه به دو آزمون سخت آمریکایی‌ها در منطقه که در هر دوی این آزمون‌ها ناموفق ماندند، بسیار دور از ذهن است که بخواهند با توجه به ظرفیت جمهوری اسلامی ایران شانس خود را بیازمایند.
  • از آنجا که آمریکایی‌ها در کشور عراق، ناموفق بوده‌اند و آزمون عملیاتی نظامی در عراق که پس از 10 سال با عدم موفقیت و هزینه‌های سنگین و هزاران کشته خاک این کشور را ترک کردند و همچنین در افغانستان نیز آمریکا چنین مشکل مشابه‌ای را دارد بنابراین دور از ذهن است که آمریکا با توجه به آزمون‌های ناموفق خود و ظرفیت بالای ایران بخواهند یکبار دیگر این شانس خود را آزمایش کنند، لذا گزینه نظامی بسیار بعید است و صهیونیست‌ها نیز که تجربه جنگ 33 روزه و 22 روزه را با عنوان دو شکست سنگین در حافظه خود دارند، این اشتباه را تکرار نخواهند کرد.
  • چند روز گذشته در وین و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران با آژانس مذاکرات مفصلی صورت گرفت و اصولا سیاست جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو آژانس، همکاری با آژانس انرژی اتمی است؛ ایران هم به عهدنامه NPT احترام می‌گذارد و هم به قوانین آژانس و به همین دلیل سازوکار همکاری را که در قالب پادمان پذیرفته شده است، هم پذیرفته‌ایم و هم به آن عمل می‌کنیم و نظارت از آنچه در قالب دوربین‌ها و چه در قالب بازرس‌ها عملا در حال اعمال است.
  • البته از آنجا که آمریکا و صهیونیست‌ها معمولا با دادن اطلاعات غلط شبهه‌افکنی می‌کنند، برای مذاکرات هرگونه ابهامی که برای آژانس وجود داشته باشد، تبیین می‌شود و اصل گفت‌وگو و تبیین مواضع در واقع به خنثی‌سازی طرح‌های عملیاتی، تبلیغاتی و سیاسی آمریکایی‌ها در ارتباط با مسئله هسته‌ای ایران کمک می‌کند.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214664

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =