جف بیزوس، بنیانگذار سایت آمازون، قصد دارد تا موتورهای قدرتمند موشک ساترن5 را که فضاپیمای آپولو 11 را به ماه بردند، از کف اقیانوس بیرون بکشد. این موتورها بخشی از میراث تاریخی بشریت محسوب می‌شوند.

محمود حاج‌زمان: جف بیزوس بیشتر شهرت خود را مدیون بنیان‌گذاری سایت آمازون است، اما به خاطر چیزهای دیگری نیز مشهور است: وی یکی از طرفداران پر و پا قرص فضا و فضانوردی است. چند هفته پیش از صدمین سالگرد غرق شدن کشتی تایتانیک، وی کشف یکی دیگر از یادگارهای تاریخ بشریت را در کف اقیانوس اعلام کرد: موتورهایی که فضاپیمای آپولو 11 را به ماه بردند.
به گزارش نیوساینتیست، یک هیئت اکتشافی خصوصی که توسط بیزوس تامین مالی می‌شود، با استفاده از جدیدترین فناوری ردیابی صوتی توانست پنج موتور F-1 (که در قسمت جلو تصویر پایین دیده می‌شود) را در عمق 4.3 کیلومتری زیر سطح آب و در اقیانوس اطلس شناسایی کند.
بیزوس قصد دارد تا برای بیرون آوردن حداقل یکی از این موتورها تلاش کند. پس از 43سال ماندن زیر آب، هیچ کس نمی‌داند که این موتورها در چه شرایطی قرار دارند. بیزوس در وب‌سایت خود در این خصوص نوشته است: «از طرف دیگر، آنها از مواد سختی ساخته شده‌اند. بنابراین باید منتظر ماند و دید.»


علی‌رغم این استراحت طولانی‌مدت زیرآبی، موتورها هنوز جزو دارایی‌های ناسا محسوب می‌شوند. بیزوس انتظار دارد که نخستین موتوری که به سطح آب آورده می‌شود، در موزه ملی هوا و فضا اسمیت‌سونیان واقع در شهر واشنگتن به نمایش گذاشته شود؛ جایی‌که ماژول ماه‌نورد آپولو و شاتل فضایی دیسکاوری نیز نگهداری می‌شود. اگر گروه بتواند موتور دیگری را بازیابی کند، بیزوس از ناسا درخواست کرده است تا آن را به موزه پرواز سیاتل اهدا کند؛ شهری که وب‌سایت آمازون در آنجا پایه‌گذاری شده است.
بیزوس امیدوار است که بازیابی موتورها بتواند به نسل بعدی کاوشگران فضایی الهام بخشد. وی می‌گوید: «من پنج ساله بودم که پرواز آپولو 11 را در تلویزیون دیدم، و بدون شک این اتفاق سهم بزرگی در اشتیاق من به دانش، مهندسی و کاوشگری داست. با این کوشش، شاید ما بتوانیم به چند جوان دیگر برای اختراع و کاوشگری الهام ببخشیم.»
شاید زیر و رو کردن گذشته برای الهام بخشیدن آینده نوعی عقب‌رفت محسوب شود، اما بیزوس به صورت مستقیم‌تری نیز بر روی پروازهای فضایی آینده سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت خصوصی پروازهای فضایی وی با نام بلو اوریجین بر روی وسیله نقلیه‌ای به نام New Shepard کار می‌کند که قرار است انسان و تجهیزات را به ماموریت‌های زیرمداری ببرد. علاوه بر آن، بیزوس اهداف خود را برای رفتن به مدار زمین نیز در سر دارد.

 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    5 37
    البته برخی معتقدند مالک اصلی آنها هالیوود بوده و از روی داستان ژول ورن فیلم نامه آن تهیه شده است.
  • بدون نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
    1 11
    اپولوی 11 واقعیت داره ولی اینکه اونا به زمین بازگشتند واقعیت نداره چون اونا توی ماه بر اثر موجودات عجیب و غریب مردند... حتی خود امریکا هم این خبر و تکذیب کرده من یه فیلم دارم که اینارو نشون داده و هیچ دروغی وجود نداره حالا میخواید باور کنید میخواید نکنید . منم اول باور نکردم ولی فیلم ودیدم باورم شد وااااااااااااااااقعا عجیب بود
    • عطا A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
      7 2
      عجب !!! فقط شما این فیلم رو دیدید، پس چرا بقیه دانشمندان و مراکز علمی جهان به این فیلم استناد نمی کنند، شما مطمینی که در حال تماشای یک فیلم علمی تخیلی نبودی !!!!!
    • احسان IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      0 0
      یعنی اون روح نیل آرمسترانگ بود که به زمین برگشت ؟ :