شانزدهمین کتاب از مجموعه کتاب‌های نقاب، با عنوان «سرگیجه» اثر پی‌یر بوالو و توماس نارسژاک با ترجمه عباس آگاهی از سوی انتشارات جهان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، «سرگیجه» پایه اقتباس یکی از فیلم‌های مهم معمایی جهان یعنی «Vertigo» به کارگردانی آلفرد هیچکاک است که با حضور بازیگرانی چون جیمز استوارت و کیم نواک در سال 1958 به روی پرده رفت. این رمان ابتدا با نام «The Living and the Dead» در سال 1954 منتشر شد.

 

این رمان داستان یک کارآگاه قدیمی است که از سرگیجه‌های همیشگی در عذاب است. او مامور می‌شود تا همسر یکی از دوستانش را تعقیب کند زیرا رفتارهای عجیب و غریب این زن به علامت سوالی برای شوهرش تبدیل شده است. در میان همین تعقیب‌ها کارآگاه به شدت شیفته زن می‌شود. در این رمان گرچه یک کارآگاه شخصیت اول داستان است اما مانند دیگر آثار مشترک بوالو و نارسژاک مسایلی جز ماجراهای پلیسی و کارآگاهی به محور اصلی داستان تبدیل می‌شود و شخصیت‌های داستان را افرادی عادی از طبقات مختلف اجتماع تشکیل می‌دهند. در ادامه داستان، این زن با پرتاب خود از بالای یک برج خودکشی می‌کند و کارآگاه... 


داستان این رمان شامل دو بخش است. بخش اول در پاریس می‌گذرد و همزمان با آغاز جنگ جهانی دوم و اشغال کشور فرانسه است. بخش دوم چهار سال بعد، در سال 1945 جریان می‌یابد و بندر مارسی در جنوب فرانسه و حاشیه دریای مدیترانه صحنه حوادث آن است... کاراگاه خصوصی سال‌ها بعد از خودکشی همسر دوستش، در شهری دیگر، با کسی روبرو می‌شود که شباهتی باورنکردنی به آن زن دارد. معمای پیچیده داستان تا صفحات پایانی کتاب، در هاله‌ای از یقین و تردید می‌ماند و خواننده را بی‌وقفه به دنبال خود می‌کشاند.

 

 

در بخشی از این رمان می‌خوانیم:

«او مستقیما به یک آژانس مسافرتی رفت. پشت گیشه خرید بلیت، تابلویی اعلام می‌کرد که همه قطارها تا هفته بعد پر هستند. فلاوی‌یر کیف پولش را بیرون آورد، بلیتی برای همان شب گرفت. حالا می‌بایست تلفنی به کاخ دادگستری و به بانک‌اش بزند. بعد از انجام این‌ کارها، در شهر که حالا خودش را غریبه حس می‌کرد، پرسه زد. قطار ساعت بیست و یک حرکت می‌کرد. فکر کرد در هتل شام بخورد. هنوز چهار ساعت دیگر را باید سپری می‌کرد. وارد سینمایی شد. برنامه آن برایش اهمیت زیادی نداشت. فقط می‌خواست دیدار با پزشک و موضوع‌های مربوط به آن را فراموش کند. او هرگز، به طور جدی فکر نکرده بود که با خطر دیوانه شدن روبه‌روست. حالا وحشت کرده بود. پشت‌اش خیس شده بود، میل نوشیدن چیزی گلویش را خشک کرده بود. دوباره از خودش نفرت پیدا می‌کرد، از خودش بیزار می‌شد.

پرده روشن شد و موسیقی رعد‌آسایی اخبار روز را اعلام کرد. بازدید ژنرال دوگل از بندر مارسی. یونیفرم‌ها، پرچم‌ها، سرنیزه‌ها، توده جمعیت که به دشواری در پیاده‌روها نگاه داشته شده بودند. چهره‌هایی که از نزدیک گرفته شده بودند، با دهان باز، شعارهایی می‌دادند که شنیده نمی‌شد. مرد چاق و چله‌ای کلاه شاپویش را بلند کرده، تکان می‌داد. زنی آرام به طرف دوربین بر می‌گشت: چشم‌های خیلی روشن‌اش، صورت باریک‌اش که به پرتره‌ای از لارونس می‌توانست شبیه باشد، دیده می‌شد. ناگهان حرکت توده مردم او را از جلوی دوربین دور کرد، ولی فلاوی‌یر فرصت شناختنش را پیدا کرده بود. از جا نیم‌خیز شد، قیافه‌ای وحشتزده را به طرف پرده سینما پیش می‌کشید. صدایی بلند شد: بشین، بشین!

او یقه‌اش را بالا کشید. سردرگم بود، با سینه‌ مملو از فریادی که می‌خواست خفه‌اش کند. بی‌آن‌که بفهمد به کپی سربازان، به سلاح‌های نظامی، به چرخ و واچرخ شیپورها نگاه می‌کرد. دستی با خشونت مجبورش کرد که بنشیند...»

 

شایان ذکر است پی‌یر بوالو (1906 - 1989) و توماس نارسژاک (1908-1998) نظریه‌پردازان رمان پلیسی و «استادان دلهره» نام گرفته‌اند. آنها از سال 1948 به اتفاق هم به نوشتن آثار پلیسی پرداخته‌اند. آثار این دو نویسنده در ادبیات پلیسی، بیانگر ژانر متفاوتی است که آن را «رمان دلهره» نامیده‌اند. «آخر خط» یکی از رمان‌هایی است که چندی پیش توسط جهان کتاب از این دو نویسنده منتشر شد و رمان «سایه‌ای در تاریکی» نیز تا چندی دیگر به قلم این دو نویسنده با ترجمه عباس آگاهی توسط این ناشر منتشر می‌شود.

 

«سرگیجه» مشهورترین و احتمالا پرخواننده‌ترین اثر بوالو و نارسژاک است. شهرت این دو رمان به ویژه به خاطر فیلم هیچکاک است. این کتاب در آغاز با عنوان «از میان مردگان» منتشر شد و بعدها با نام «عرق سرد» و «سرگیجه» به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه و بارها چاپ شد. «سرگیجه» همچنان یکی از شاهکارهای ژانر معمایی و پلیسی جهان محسوب می‌شود.

 

«سرگیجه» با 206 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 5 هزار تومان منتشر شده است.

 

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =