هر جلد از مجموعه «تاریخ جهان» برداشتی جامع و روشن از یک دوره مهم تاریخی است، انقلاب مشروطیت ایران نیز یکی از مجلدهای این مجموعه است که با نگاهی مستند این رویداد تاریخی کشورمان را بررسی می کند.

به گزارش خبرآنلاین، «انقلاب مشروطیت ایران» ازمجموعه تاریخ جهان انتشارات ققنوس نوشته نسیم خلیلی با قیمت 4800تومان منتشر شد.
 

ناشر در توضیح این کتاب آورده است: «انقلاب مشروطیت ایران را برخی از مورخان، «انقلاب آرام» لقب داده‌اند؛ انقلابی که از پیکره سلطنت دیرینه‌سال ایران روییده بود و همچون تاکی پیچیده بر این پیکره، هستی و هویت خویش را با همین در هم تنیدن‌ها، ریشه‌دار می‌کرد و کم‌کم توده‌ها را نیز همچون حلقه مستحکم اما گمشده‌ای از تاریخ، به زنجیره خویش گره می‌زد؛ قضاوت قطعی و بلاشک، درباره این که این انقلاب از کدامین روزنه خستگی تاریخ شکفته بود و به کدام سراشیبی می‌لغزید، از آن دست معماهای حل ناشدنی تاریخ است؛ محقق امروزی هنوز هم نمی‌داند آیا این نقطه عطف تاریخی را اساساً می‌توان انقلاب ( به معنای واقعی واژه ) نامید یا باید در پی واژه دیگری بود که آشناتر و ملموس‌تر باشد و روشن‌تر پرده از راز مبارزه مشروطه‌خواهانه ایرانیان را بردارد. درباره انقلاب مشروطه ایران و تحولاتی که از پی خود آفرید نیز پرسش‌های فراوانی مطرح است؛ از جمله این که آیا مشروطیت ایران، انقلابی بود که با الهام از پشتوانه‌ای تاریخی از دل سکوتی ریشه‌دار برآمده بود و دیگر سخن وامدار حافظه‌ای تاریخی بود؟ و یا اینکه هویتی مستقل داشت؟ آیا این انقلاب را نخبگان رهبری می‌کردند یا توده‌های مردم و یا روحانیت و مرجعیت شیعه؟ اینها سوالاتی است که در این کتاب، به آنها پاسخ داده شده است.»

 

ناشر البته در پشت جلد این کتاب تصویری از مجموعه تاریخ جهان خود ارائه می دهد و می نویسد:« هر جلد از این مجموعه برداشتی جامع و روشن از یک دوره مهم تاریخی است، از بین النهرین و مصر و یونان و اروپای قرون وسطی تا روزگار معاصر... این مجموعه می کوشد چشم اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ عرضه کند و با ارائه زمینه های فرهنگی رخدادهای تاریخی، خواننده را مجذوب خود سازد. این مجموعه نه تنها برای آشنایی خوانندگان با مبانی تاریخ تدوین شده بلکه در پی آگاه ساختن آنها از این واقعیت است که زندگی شان بخشی از سرگذشت کلی انسهاست.»

 

بنابراین گزارش، در فصل چهارم کتاب با عنوان «مجلس اول، نخستین میوه ممنوعه» می خوانیم:

« «لازم است خاطر شما را به این نکته معطوف داریم که تا امروز نتیجه اعمال هر کدام از شماها فقط عاید خودتان بود و بس، ولی از امروز شامل هزاران نفوس است که شماها را انتخاب کرده اند و منتظرند که شماها با خلوص نیت و پاکی عقدیت به دولت و ملت خود خدمت نمایید و از اموری که باعث فساد است احتراز نمایید. پس کاری بکنید که در پیش خدا و در نزد ما خجل و شرمنده نباشید. این پند و نصیحت ما را هیچوقت فراموش نکنید آنی از مسئولیت بزرگی که بر عهده گرفته اید غافل نباشید و بدانید که خداوند متعال ناظر حقیقی اعمال ماهاست و حافظ حق و حقانیت. دست خدا همراه شما...» این پیام شاه بیمار (مظفرالدین شاه) بود در مراسم افتتاحیه مجلس شورای ملی. می گویند شاه را بر صندلی چرخدار آوردند و گفتار شاه را نظام الملک ه نام شاه خواند بعد صدای موزیک نظام فضا را پر کرد و 110 گلوله به شکرانه تاسیس مجلس شلیک کردند و خیلی ها نم اشکی ریختند...»

 

 

 

«ایرانیان نخ تسبیح را گم کرده بودند، شاه و قافله همراهش، علما به شاه عبدالعظیم می روند، مجلس اولِ نخستین میوه ممنوعه، شاه خشمگین شمشیرش را از رو می بندد، پیش به سوی پایتخت و...»از جمله فصل های این کتاب است.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب(در صورت توزیع در بازار نشر) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =