مترجم کتاب «هنر انتخاب حرکت در شطرنج؛ حرکتی که همسو با بینش یک استاد بزرگ است» با تاکید بر این‌که شطرنج، دستورالعملی برای زندگی محسوب می‌شود، افزود: از هر کتاب شطرنج می‌توان مضمونی متفاوت فرا گرفت.

خلیل حسینی در گفت‌وگو با ایبنا نکاتی درباره کتابش گفته که در ادامه بخش هایی از آن را می خوانید:

- کتاب «هنر انتخاب حرکت در شطرنج؛ حرکتی که همسو با بینش یک استاد بزرگ است» اثری از «اندرو سولتی» است و من آن را با توجه به نیاز جامعه ورزش شطرنج ترجمه کردم. این نوشتار از مهارت‌های ویژه این ورزش برای ورزشکاران حرفه‌ای شطرنج سخن می‌گوید.

 

- مخاطبان شطرنج را دو گروه تشکیل می‌دهند، گروه نخست، عامه مردم‌اند که ساده‌ بازی می‌کنند و معمولا یکی از طرفین مات می‌شود و ممکن است این کتاب برایشان مطلوب نباشد. گروه دوم؛ افرادی‌اند که بازی را به شکلی فنی اجرا می‌کنند و مفهوم حرکت مهره‌ها را می‌دانند. در بازی شطرنجبازان حرفه‌ای موضوعاتی نظیر «تمرکز»، «منطق»، «محاسبه» و «ریاضیات» متجلی است. مطالب کتاب «هنر انتخاب حرکت در شطرنج» برای این گروه سودمند خواهد بود.

 

- شطرنج در سه بخش «شروع بازی»، «وسط بازی» و «آخربازی» انجام می‌شود، این رشته اغلب با رعایت استاندارد‌های ویژه به روش‌های فرانسه، انگلیس و اسپانیا اجرا می‌شود.

 

- در اغلب نظرسنجی‌ها، علاقه‌مندی ایرانیان به «گشایش»‌ها با شرع به روش فرانسه بوده است. هرچه «گشایش»‌ها دقیق و جدید باشند، از بار فنی بهتری برخوردارند البته در حوزه تالیف و ترجمه در مرحله «گشایش»های شطرنج با ضعف مواجه‌ایم.

 

- ماهیت شطرنج با فرهنگ ایرانی ارتباط نزدیکی دارد؛ اگرچه رشته ورزشی شطرنج در کشور هند ابداع شد اما یکی از پرورش‌دهنده‌های این رشته، ایران‌کهن است. این رشته سپس از طریق اعراب به اروپا معرفی شد و اروپاییان آن را به سبک های گوناگون توسعه دادند.

 

- برای آموزش در شطرنج نخست باید مربی اصول اولیه را تعلیم دهد و شطرنجباز را در این راه هدایت کند، سپس شطرنجباز باید در مسابقات شطرنج حضور یابد تا در شرایط سخت، استراتژی‌های ویژه‌ای را به‌کار گیرد که بار فنی‌اش آزموده شود. سومین نکته این‌که ورزشکاران کتاب‌های مفید و به‌روز شطرنج را مطالعه کنند تا در این عرصه به تجارب غنی دیگران دست یابند.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب (در صورت توزیع در بازار نشر) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =