اگر دستتان را در نیتروژن مایع فرو ببرید، یخ زدگی و از بین فتن پوست دستتان حداقل صدمه‌ای است که با آن مواجه می‌شوید. اما راهی وجود دارد که بتوانید این کار را بدون کوچک ترین صدمه ای انجام دهید!

توجه: در این مطلب نکات ایمنی و جزئیات دقیق آزمایش ذکر نشده است، به همین دلیل تاکید می‌شود از انجام این آزمایش خودداری کنید، چراکه ذره‌ای خطا یا اشتباه می‌تواند به از دست رفتن دست شما منجر شود.

محمود حا‌ج‌زمان: همانطور که در مطلب «فرو بردن انگشت درون سرب مذاب» اشاره شد، تئودور گری از خبرنگاران سایت پاپ‌ساینس عاشق انجام آزمایش‌های عجیب است. یکی دیگر از آزمایش‌های معروف وی فرو بردن دستش درون نیتروژن مایع است. خود وی با شوخ‌طبعی خاصی درباره این آزمایش می‌گوید: «زمانی‌که من برای نخستین بار این عکس از دست مردی را دیدم که درون نیتروژن مایع با دمایی حدود منفی 195 درجه سانتی‌گراد فرو برده شده بود، بلافاصله با خود فکر کردم که این مرد باید دیوانه باشد! تنها کافی است که یک ثانیه دست خود را درون چنین مایعی قرار دهید و آنگاه به پوست جدیدی نیاز خواهید داشت. حتی این واقعیت که این دست خود من بود و ما این عکس را تنها چند لحظه قبل گرفته بودیم، نتوانست حیرت‌زدگی من را کم کند!»

گری می‌گوید که به طرز شگفت‌آوری وی حتی احساس سرما هم نکرد. به همان دلیلی که قطرات آب بر روی یک ماهیتابه داغ جست‌وخیز می‌کنند، پوست دست وی هیچ صدمه‌ای ندید. تقریبا به صورت بی‌درنگ یک لایه عایق از بخار بین آب و فلز داغ شکل می‌گیرد که قطرات آب را نسبتا سرد نگه می‌دارد، بدون آنکه واقعا قطرات با سطح داغ تماس داشته باشند آنها را چند ثانیه روی هوا شناور نگه می‌دارد. در خصوص نیتروژن مایع، گوشت دست مثل ماهیتابه، سطح داغی است که دمای آن چند صد درجه بالای نقطه جوش آن است. بنابراین لحظه‌ای که دست آزمایشگر با مایع تماس حاصل می‌کند، یک لایه محافظ از گاز نیتروژن تبخیر شده را ایجاد می‌کند؛ همان‌طور که ماهیتابه یک لایه بخار آب ایجاد می‌کند. این لایه زمان کافی را برای گری فراهم کرد تا دستش را درون نیتروژن مایع فرو ببرد و باز آن را بیرون بکشد. اگر تنها چند لحظه بیشتر دستش را درون نیتروژن نگاه می‌داشت، دست وی مسلما دچار سرمازدگی شدید می‌شد.
 

 

این پدید با نام اثر لیندنفراست شناخته می‌شود. نخستین بار، یوهان گاتلوب لیدنفراست، پزشک آلمانی قرن هجدهم بود که توانست این پدیده را توضیح دهد و آن را به نام خود ثبت کند. با استفاده از اثر لیدنفراست می‌توان عکس این آزمایش را نیز انجام داد، یعنی می‌توانید انگشت خود را نیز درون فلز مذاب فرو ببرید. برای اینکه بدانید این آزمایش چطور خواهد بود، اینجا کلیک کنید.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    19 37
    والله ما که دانشجوی ارشد بیوتکتولوژی کشاورزی هستیم با نیتروژن مایع زیاد کار می کنیم برای فریز کردن نمونه های گیاهی و قرار دادنشون تو یخچال منفی 80، اینطوری که شما با آب وتاب از خطرات نیتروژن مایع میگین پس ما باید الان مرده باشیم،من چند بار دستام و انگشتام برای چند ثانیه با نیتروژن تماس داشته ولی تا بحال آسیب جدی ندیدم فقط در حد یک سوزش شدید رو احساس کردم که به مرور بهتر میشه تا بحال که واسه ما اتفاقی نیافته
    • علي شيرازي IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
      72 7
      حالا ديگه شما ميخواي از دانشمندان اروپايي امريكايي ايراد بگيري نيتروژن شما 80- هست و نيتروژن اونها 200- هست فكر كنم فرقش خيلي هست
    • محسن IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
      11 37
      علی آقا شما خیلی حرف دانشمندای خارجی رو باور نکن خیلی جو سازی می کنن گاهی اوقات هیچی ندارن اما دوبرابر هیاهو می کنن نمونش هم فلسفه اس اونا چیزی به نام فلسفه ندارن یعنی هنوز به فلسفه نرسیدن تو مقدماتش شک دارن هنوز نمی دونن می فهمن یا نه!
  • علي شيرازي IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    11 15
    اي بابا نظرات من هم بزاريد بد نيست
  • بدون نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    25 1
    داداش بیخیال کار دست ادم کاردان بوده نه دست ادم معمولی
  • سعید IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    20 18
    به نظر شما انتشار اینگونه اخبار بدون در نظر گرفتن موارد ایمنی آنها با توجه به جذابیت آن برای عده ای ماجراجو خطرناک نیست؟! کار حرفه ای شما ایجاب می کنه حتی اگر احتمال خطر برای فقط برای یک نفر هم وجود داشته باشه باید در انتشار آن حتما و حتما دقت بیشتر کنین و هشدار لازم را بدید البته در حدی که الان دادین بلکه خیلی بیشتر لطفا جدی بگیرید
  • بدون نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
    41 1
    برعكس بعضي كاربران من ميگم اتفاقاً اين اخبار بد نستند حداقل خيلي خيلي بهتر از اخبار قتل ، سرقت، كم كاري ... و غيره است كه باعث افسردگي مي شن. ممنون بابت اين خبر (البته خبر كه نيست ولي ... )
  • --- IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    3 15
    دروغه دروغه
  • مسعود IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    5 2
    با سلام نیتروژن مایع سبب توقف آنی تمامی فعالیت های آنزیمی در بافت می گردد و از آن برای ایجاد هموژن بافتی استفاده می گردد. بنابراین ایجاد لایه بخار و ... اصلا توجیه علمی ندارد لطفا مواردی که علمی نیست را مطرح نکنید
    • سعید IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
      0 1
      دوستان مسعود راست میگه شاید ایشون چیزی به دستش زده باشه یا فوت و فن خاصی بکار برده به هیچ عنوان وسوسه نشید این آزمایشو انجام بدید توجه داشته باشید اگه اشتباهی بکنید به قیمت از دست دادن دستتون تمام خواهد شد.
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    2 1
    کاملا درسته اگر دست کمی خیس باشه و سریع دستتو بکشی بیرون چیزی نمیشه