شاید فکر کنید این تصویر در یک روز گرم تابستانی گرفته شده؛ زمانی از سال که به دلیل گرمای شدید هوا، دیدن سراب در جاده‌ها امری معمول است. اما اشتباه می‌کنید! این تصویر در اوج زمستان گرفته شده است.

محمود حاج‌زمان: این تصویر در ماه فوریه / بهمن‌ماه در جاده‌ای در ایالت ساسکاچوان کانادا گرفته شده است. دمای هوا 23- درجه سانتی‌گراد است و آن چیز سفیدی که کنار جاده مشاهده می‌کنید، برف است!

سراب زمستانی


به گزارش نیوساینتیست،

سراب جاده‌ای منظره آشنایی در هوای گرم است. اما در دمای زیر صفر، شکل‌گیری آن دشوارتر است. با این وجود، فرایند شکل‌گیری سراب در هر دو دما یکسان است.

 

دمای آسفالت تیره سطح جاده، تنها چند درجه بیشتر از محیط اطراف است. در نتیجه لایه نازکی از هوا در بالای سطح جاده گرم می‌شود. ضریب شکست لایه هوای گرم نسبت به هوای چگال‌تر و سردتر بالای آن کمتر است. اختلاف بین این ضریب شکست‌ها مرزی را شکل می‌دهد که به مانند یک آینه عمل می‌کند و باعث انعکاس تصویر اجسام دوردست می‌شود. جسم دوردست در این تصویر آسمان آبی است که انعکاس تصویر آن باعث می‌شود خودرو بر روی سطح جاده شناور به نظر برسد.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    بارها در جاده های خودمان دیده ام.
  • مهندس IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    0 0
    خوب چرا عکس نگرفتی؟
  • بدون نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
    0 2
    آغا جان اول نمی دانستم آن قدر مهم است به علاوه من تجهیزات اش را نداشتم. ولی واقعیت است در جاده های کردستان در اوج زمستان آن وقتی که برف پوره می شود و با حرکت اتومبیل ها روی جاده می لعزد مخصوصا هنگامی که در جهت غرب به طرف شمال غرب می روی هوا جوری می شود که نور روی جاده غلبه می کند یعنی باز تابش نور روی برف های کنار جاده و سطح جاده این تصور را تشدید می کند می توانید امتحان کنید و از جاده ی بوکان به طرف میاندوآب بروید و ببینید.