یکی از فیزیکدانان شاغل در بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده جهان، ال.اچ.سی توانسته است با استفاده از نرم‌افزاری ویژه برای تحلیل اطلاعات برخورد ذرات، آواز ذراتی را که در این برخورددهنده بزرگ حرکت می‌کنند، ضبط کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از دیلی‌میل، دانشمندان حاضر در بزرگ‌ترین شتاب‌گر ذرات دنیا برای اولین بار توانستند به صدایی که از این ذرات منتشر می‌شود، گوش دهند.

این دانشمندان در هر ثانیه بیش از 40 میلیون بسته اطلاعات بدست‌آمده از آشکارسازهای ال.اچ.سی (برخورددهنده بزرگ هادرون) را پردازش می‌کنند تا بتوانند وجود ذراتی به نام «بوزون هیگز» را اثبات کنند. فیزیک‌دانان معتقدند بوزون هیگز منشاء هر چیز دارای جرم در جهان است.

دانشمندان تاکنون اطلاعات بدست‌آمده از ال.چی.سی را در قالب تصاویر رنگی از مسیر برخورد ذرات و بقایای پس از برخورد نشان می‌دادند؛ اما خانم دکتر لیلی آسکوئیت از فیزیک‌دانان سرن تصمیم گرفت به دنبال راهی بگردد که بتوان به صدای ذرات گوش داد. صدای ضبط شده را با کلیک روی آیکون زیر بشنوید.

در این راستا، وی از نرم‌افزاری برای مقایسه موسیقی استفاده کرد تا اطلاعات حاصل از آشکارسازهای ال.اچ.سی را به امواج صوتی تبدیل کند. آشکارسازها موقعیت و انرژی ذرات را ثبت می‌کنند و دانشمندان با تحلیل آن‌ها می‌توانند مسیر حرکت، بار الکتریکی و جرم ذرات را تعیین کنند. اما خانم آسکوئیت این اطلاعات را به شکل دیگری تحلیل کرد: او میزان انحراف ذرات را از مسیر اولیه با تن صدا (زیری یا بمی) ؛ مقدار انرژی ذره را با بلندی صدا و میزان فاصله‌ای که ذره مورد نظر توانسته پس از برخورد بپیماید را با نُت متناظر کرد.

در حال حاضر این صداها اطلاعات جدیدی را در اختیار دانشمندان نمی‌گذارند، اما آسکوئیت امیدوار است که موسیقی ذرات بتواند به درک منشأ جهان کمک کند.
50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    2 1
    موسیقی حرام است ...
  • mehdi IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۱
    0 1
    صدا !!!؟ اونجایی که این آزمایش رو انجام میدن تو خلعه صدایی نداره !!
  • Y IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    0 0
    فایل صدا موجود نیست!