۱ نفر
۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷

170 سال پیش، مایکل فارادی با بررسی مخزن‌های مرتعش مایعات موفق به کشف امواج ایستاده شد؛ اما تصویربرداری از همین آزمایش با دوربین‌های پرسرعت الگوهای بی‌نظیری از فواره‌ها و قطرات رقصان را آشکار کرد.

ابوالفضل کریمی: اولین بار این آزمایش در سال 1831 توسط مایکل فارادی انجام شد. اما اکنون، بعد از گذشت تقریبا دو قرن با استفاده از فناوری‌های نوین دانشمندان دوباره این آزمایش را انجام دادند و البته به نتایج شگفت‌آوری هم رسیدند.

به گزارش نیوساینتیست، فارادی متوجه شد در صورتی که یک مخزن آب به صورت عمودی به لرزش درآید، سطح مایع الگوهای موج جالبی ایجاد می‌کند. او موج‌های ایستاده را کشف کرد که به جای حرکت به سمت جلو در جای خود بی‌حرکت می‌ایستند و در نتیجه برخورد دو موج به وجود می‌آیند که در خلاف جهت یکدیگر در حرکتند.

تیموتی اوهرن و همکارانش در آزمایشگاه‌های ملی ساندیا در آلبوکرکی نیومکزیکو بار دیگر این آزمایش را تکرار کردند، اما این بار آن‌ها شرایط را عوض کردند و از یک دوربین با سرعت بالا استفاده کردند تا از نتایج آزمایش خود فیلم بگیرند. آن‌ها با تغییر خاصیت چسبندگی مایع، شکل مخزن و سرعتی که مخرن در آن مرتعش می‌شد، رفتارهای بسیار جالب و شگفت‌انگیزی را در مایع در حال لرزش ایجاد کردند. بعضی از عجیب‌ترین نتایج شامل فواره‌های آب و قطرات رقصان بود. این تیم معتقد است نتایج آن‌ها می‌تواند در فرآیندهای صنعتی، آواشناسی و حتی در راکت‌های سوخت مایع به کار برود.

نتایج تحقیقات آن‌ها در شصت و سومین گردهمایی جامعه فیزیک آمریکا ارائه شده است.

132/د

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۷
    1 0
    لینک دانلود خرابه.من چندین بار امتحان کردم اما نشد!!!!
  • ali IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
    1 0
    سلام، داود راست میگه.لینک دانلود خرابه
  • mortaza IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    1 0
    از شما بعیده Not Found The requested URL /unsecured/media/981571807/981571807_692550486001_Flying-fluids.mp4 was not found on this server.
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      0 1
      به نظر میرسد مرورگر اینترنتی یا آی.اس.پی تامین کننده خط اینترنتی که شما از آن استفاده میکنید مشکل داشته باشد. فیلم این خبر به راحتی قابل مشاهده است.