تیتر اشتباه نیست! دانشمندان ام.آی.تی موفق به ساخت دوربینی شده‌اند که می‌تواند در یک‌هزارمیلیاردیم ثانیه عکس‌برداری کند، اما برای تصویربرداری از پدیده‌ای چند نانوثانیه‌ای به یک ساعت زمان نیاز دارد.

به گزارش نیوساینتیست، دهانه این دوربین از شکافی بسیار باریک برخوردار است که فقط خطی باریک از چشم‌انداز روبرو را ثبت می‌کند، اما با استفاده از یک سیستم آینه‌های دوار می‌توان ترکیبی از تصاویر را تهیه و درنهایت، تصویری باورنکردنی را بدست آورد.
این سیستم عجیب و غریب بدان معنی است که نمی‌توان از این ابزار مانند دوربین‌های معمولی استفاده کرد. این دوربین فوق سریع برای پدیده‌هایی مناسب است که یک رویداد پیوسته تکرار می‌شود و می‌توان با تصویربرداری‌های متعدد، بخش‌های مختلف آن‌را ثبت و درنهایت ترکیب کرد. از این دیدگاه، می‌توان این دوربین را کندترین دوربین جهان نامید!
همان‌طور که در فیلم زیر مشاده می‌کنید، دانشمندان انستیتو فناوری ماساچوست (ام.آی.تی) با استفاده از این سیستم توانسته‌اند مراحل عبور یک پرتوی نور از درون بطری آب معمولی را که معمولا چند نانوثانیه (هر ثانیه از یک میلیارد نانوثانیه تشکیل شده است)طول می‌کشد، ثبت کرده و پدیده‌های شکست، جذب و پراکندگی نور را در این عبور ساده به تصویر بکشند. درست است ک هر فریم این فیلم متناظر با یک هزارمیلیاردیم ثانیه و کل فیم متناظر با چند نانوثانیه است، اما این تصویربرداری حدود یک ساعت به‌طور انجامید.
کارکرد اصلی این ابزار درحال حاضر در تصویربرداری پزشکی و صنعتی است. توانایی ثبت رفتار یک تپ نور در برخورد با اجسام و بررسی بازتاب آن می‌تواند اطلاعات فراوانی از ویژگی‌های اجسام در اختیار ما قرار دهد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mahsepid IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    17 1
    فکرکنم دوربن میتونه از اختلاس... توی سه ثانیه فیلم بگیره
  • اوسکار IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 7
    همه جا همه چی وجود داره خوب و بد بهتره درقضاوت عجله نکنیم
  • وحید رانتی IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    7 0
    ولی بازم ۳۰۰۰ میلیارد نمیشه !!!!!!!! :)))))) اون دیگه کی بوده
  • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    5 0
    كي ميخوايد ياد بگيريد! بابا! يك ميليارديم غلطه. يك ميلياردم درسته. مگه شما ميخوايد بگيد يك هزارم ميگيد يك هزارديم؟
  • حسام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    2 0
    فکر کنم در ترجمه مطلب دقت کافی نشده، من خودم با خوندن این ترجمه گیج شدم، اما وقتی متن اصلی رو خوندم تازه قضیه دستم اومد، پروسه عکس برداری در همون چند نانو ثانیه انجام می گیره اما آماده سازی و پروسه تبدیل اطلاعات یک ساعت زمان میبره. برای همین هم لقب کند ترین پرسرعت ترین دوربین دنیا رو بهش دادن!
    • ذوالفقار دانشی، دبیر سرویس دانش IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
      2 0
      با تشکر از شما کاربر گرامی، متاسفانه برداشت شما درست نیست. این دوربین در هر بار عکسبرداری که یک هزارمیلیاردیم ثانیه طول می‌کشد، فقط می‌تواند نمایی باریک را از چشم‌انداز روبرو ثبت کند، به همین دلیل برای ثبت عبور نور از درون بطری به یک ساعت زمان نیاز داشت تا بتواند به تعداد کافی عکس بگیرد و منظره عبور نور را به طور کامل به تصویر بکشد. پس از این مرحله است که تصاویر با هم ترکیب می‌شوند: Its narrow-slit aperture can only capture a thin line of each scene in one go, .... The light passes through the bottle in a nanosecond but it takes an hour to build up enough image data, which is then stitched together to produce the final video
  • آشنا IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    1 0
    ما بالاخره متوجه نشدیم خیلی سریعه یا خیلی کنده؟
  • vahid A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    1 0
    واقعا" سایت بی نظیریه، دمتون گرم!