بارها پیش آمده که بر روی ظرف داغی، آب بریزید و شاهد جلزولز کردن قطرات آب باشید، اما محققان از این پدیده با سرعت 3هزار فریم در ثانیه فیلم‌برداری کرده و پدیده جالب اثر لیدنفراست را آشکار کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نکته جالب توجه در مورد این پدیده این است که زمان برخورد قطرات آب با سطح داغ، این قطرات فورا تبخیر نمی‌شوند، بلکه به جست‌وخیز بر روی سطح داغ ادامه می‌دهند. این رویداد نمونه‌ای از اثر لیندنفراست است.

زمانی که قطره مایع اولین تماس را با سطح داغی برقرار می‌کند که دمایش بسیار بیشتر از دمای جوش مایع است، لایه‌ای بسیار بسیار نازک از بخار در زیر قطره شکل می‌گیرد که قطره را بالای سطح داغ معلق نگه می‌دارد و قطره را در هوا شناور می‌سازد. نخستین بار، لیدنفراست، پزشک آلمانی قرن هجدهم بود که توانست این پدیده را توضیح دهد و آن را به نام خود ثبت کند.

 این پدیده بارها و بارها مشاهده شده، اما گروهی از محققان با تصویربرداری پرسرعت و کند کردن تصاویر، اثر لیدنفراست را با وضوح تصویری بالایی به نمایش گذاشته‌اند. برای ثبت این تصاویر از لنز نیکون 200 میلی‌متری تله 2برابر و دوربین فیلم‌برداری با سرعت 3هزار فریم بر ثانیه استفاده شده و فیلم نخایی نیز با سرعت 30 فریم بر ثانیه به نمایش درآمده است. به عبارت دیگر، فیلمی که می‌بینید یکصد بار نسبت به پدیده واقعی کندتر شده است.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمیدرضا IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    5 0
    با سلام و خسته نباشید. فایل ویدئویی پاک شده! لطفا بررسی کنید. متشکرم