شاید فکر کنید که اگر دستتان را در سرب مذاب فرو ببرید، سوختگی شدید حداقل صدمه‌ای باشد که با آن مواجه می‌شوید. اما راهی وجود دارد که بتوانید دستتان را درون فلز مذاب فرو برده و جان سالم به در ببرید!

محمود حاج‌زمان: تئودور گری از خبرنگاران سایت پاپ‌ساینس، عاشق انجام آزمایش‌های عجیب است. سال گذشته وی تنها برای سرگرم کردن خوانندگان خود، دستش را درون نیتروژن مایع فرو برد. اگرچه پوست وی از این آزمایش جان سالم به در برد، ولی وی می‌ترسید تا عکس این آزمایش را انجام دهد؛ یعنی بخواهد انگشتش را درون سرب مذاب فرو ببرد! دلیل این کار نیز ترسی بود که از دوران کودکی به دلیل سوختن هنگام قالب‌ریزی یک پلاک سربی به آن دچار شده بود.
به گزارش پاپ‌ساینس، وی می‌دانست که تنها پادزهر ترس وی علم است؛ به همین دلیل وی تصمیم گرفت تا به اثر لیدنفراست اعتماد کند. زمانی‌که انگشت با سرب مذابی که به اندازه کافی داغ است برخورد کند، رطوبت انگشت وی بی‌درنگ بخار می‌شود و یک لایه عایق از بخار ایجاد می‌کند که سطح انگشت را برای کسری از ثانیه در برابر حرارت بالای سرب مذاب محافظت می‌کند.
«به اندازه کافی داغ بودن» نکته کلیدی است. اگر فلز تنها ظاهرا مذاب باشد، بخار کافی ایجاد نمی‌شود و بخشی از سرب ممکن است روی انگشت حالت جامد به خود بگیرد، و به سرعت حرارت کافی را برای ایجاد یک سوختگی شدید به انگشت منتقل کند. بنابراین گری دما را به اندازه کافی بالا نگاه داشت، و قبل از انجام آزمایش داغ بودن آن را چک کرد.

به جای سرب، وی از لحیم غیرسمی استفاده کرد که نقطه ذوب آن حدود 200 درجه سانتی‌گراد است. زمانی‌که دما به 250 درجه سانتی‌گراد رسید، وی انگشت کوچک خود را درون آن فرو برد. اگرچه وی به اندازه یک بند انگشت خود را درون فلز مذاب فرو برد، اما هیچ صدمه‌ای ندید. مدت زمانی‌که انگشت وی درون فلز مذاب بود تنها یک ششم ثانیه طول کشید. شاید این زمان کم به نظر برسد، اما حداقل برای درمان ترس کودکی تئودور از سرب مذاب کافی بود!

توجه: در مطلب فوق نکات ایمنی و جزئیات دقیق آزمایش ذکر نشده است، به همین دلیل تاکید می‌شود از انجام این آزمایش خودداری کنید، چراکه ذره‌ای خطا یا اشتباه می‌تواند به از دست رفتن انگشت شما منجر شود.

 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    139 4
    به نظر من قرار دادن این مطلب در کتاب درسی مناسب نیست چون با وجود تذکری که داده شده بچه ها تحریک می شوند این آزمایش ا انجام دهند.
    • علي شيرازي IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
      89 2
      ذهن بچه ها كه خوبه ذهن ما بزرگترها هم تحريك ميشه =)))
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    54 3
    درسته، باعث تحریم ذهن ماجراجوی بعضی بچه ها میشه و باعث دردسر برای خانواده هاشون..
    • بدون نام GB ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      44 2
      منظورت تحریک ذهنه؟
    • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      73 1
      آره ذهن که "تحریم" بشه خیلی بد میشه... باید بریم از چین وارد کنیم اونوقت! D:
    • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      32 1
      خب از بس کلمه تحریم تکرار شده، این یارو قاطی کرده
    • بدون نام IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
      17 3
      ...یک اشتباهی شد حالا با بزرگی خودتون ببخشید.
  • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    60 4
    به عنوان یک دبیر توصیه میکنم این گونه مطالب رو در چنین سایت هایی که مخاطب عام دارند قرار ندهید چون به هر حال با وجود متن هشدار دهنده اخر یقین بدونید کسانی این آزمایش رو شبیه سازی خواهند کرد
  • محمد IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    37 1
    ته جایی که ما درس میخوندیم این اثر لیدن فراست تو شیمی بود نه فیزیک!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      24 1
      راست میگی ها... ولی من اصلا توجه نکردم. تو شیمی سوم دبیرستان (راه رفتن روی ذغال درحال سوختن).
  • رسول IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    39 0
    اقا کسی یه قابلمه سرب نداره! من میخوام پوز این یارو رو بزنم! :)
    • طاهر DE ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      14 0
      خیلی با حالییییییییییییی looooooooool
  • بدون نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    18 0
    توی مستند ایستگاه زمان (timr warp) یه پروفسور mit دستشا توی سرب مذاب می برد.
  • بدون نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    17 1
    توی مستند ایستگاه زمان (timr warp) یه پروفسور mit دستشا توی سرب مذاب می برد.
  • بدون نام IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    2 1
    مطمئناعلم از این چیزی که میبینید پیشرفت بیشتری میکنه کسی قبلا چه میدونست هواپیما چیه ادم معلولی که وزنش10کیلو باشه بپره هوا میخوره زمین درحالی که هواپیما بااون وزن سنگین تو هوا میمونه یا یه سنگ بندازی تو اب فرو میره اما کشتی های گنده با وزن هزاران برابر اون سنگ رو اب شناور می مونن همه معجزات خداست انسان بالاتر از اینارو میتونه انجام بده میتونه کل دنیا رو تحت اختیارخودش دربیاره اگه اراده کنه چرا؟چون خدا بهش یه چیزی داده به اسم عقل قبلا یه دونه نون بربری بود3-4قرون میگفتن روزی همین نون میشه100تومن تعجب میکردن:1تومن خودش کم پولی نیست دیگه 100 تومن چه قدبی ارزش بشه...حالا هم نان بربری 400تومن الان بگن50سال دیگه یارو میگه صب کن برم ماه1نسکافه بخورم2دیقه دیگه میام میخندین اما بعدا این اتفاق میافته