صد داستان جالب و خواندنی از صد اختراع و اکتشافی که جهان را تکان داد و زندگی مردمان را تخت تاثیر قرار داد، در این کتاب گنجانده شده است.

به گزارش خبرآنلاین، «بزرگترین ناگفته های شگفت انگیز علمی» با زیر عنوان صد داستان خواندنی درباره اختراعات و اکتشافات از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شد. این کتاب خواندنی که نوشته ریک بیر با ترجمه مینا علاء است از مجموعه علم و ماجراهای علمی ناشر منتشر شده است؛ کتابی که همراه با تصاویر و طرحهایی خاطره‌انگیز به صد اختراع جهان، سابقه و چگونگی شکل‌گیری و روش استفاده آن در بین مردمان اشاره کرده است.
 

ناشر در توضیح این کتاب معتقد است:«در داستان‌های این کتاب، ناپدیدشدن اسرارآمیز، جدالی مرگبار، زلزله و حتی بازی گلف هم وجود دارد! بعضی صحنه‌ها چنان تکان دهنده‌اند که گویی از فیلم سینمایی برگرفته شده است. مانند دویست راهبی که با گرفتن دست‌های یکدیگر، دایره بزرگی را تشکیل دادند و همزمان به آنها شوک الکتریکی وارد شد.»

بنابراین گزارش، در بخش تولد نوشیدنی جدید می‌خوانیم:
در سال 1863، داروسازی اهل جزیره کُرس به نام آنجلو ماریانی نوشیدنی جدیدی ساخت که از شراب و کوکا(گیاهی که از آن کوکائین به دست می‌آید) درست شده بود. این نوشیدنی طعم تندی داشت. ون ماریانی به زودی توجه جهانیان را به خود جلب کرد. ماریانی این نوشیدنی سرشار از کوکائین را با وصف داروی نیروبخش و مقوی فروخت و تبلیغاتی از قول پزشکان و اشخاص سرشناس بازگو کرد که توانایی نوشیدنی اختراعی‌اش را در فع خستگی، دفع اندوه و افسردگی و حتی تقویت نیروی جنسی انسان اثبات می‌کرد.


صدها نفر به سرعت سعی کردند از او تقلید کردند. یک کارآفرین که قصد داشت از فرمول موفق ماریانی تقلید و نسخه برداری کند، داروسازی آتلانتایی به نام جان پمبرتون بود. او معجون کوکائین مشابهی درست کرد و با دانه‌های کولا، آن را طعم دار کرد و کولا شراب فرانسوی نامید. علاوه بر ادعاهای دیگر، او این نوشیدنی را راه مداوای معتادان مورفین معرفی کرد که خود نیز یکی از آنها بود. در آگهی هایش چنین ادعا کرد: «برای تمام کسانی که آن را مصرف می‌کنند، شادی زندگی بخش به ارمغان می‌آورد.»

موفقیت پمبرتون با معرفی کولاشراب فرانسوی به سرعت با قانون منغ نوشابه‌های الکلی از بین رفت. در سال 1885، مجلس آتلانتا رای داد کسی مشروب نفروشد و ننوشد و به همین دلیل نوشیدنی پمبرتون که اساس الکلی داشت، ممنوع و غیرقانونی شد. او این بار اجزای تشکیل دهنده نوشابه را تغییر داد و الکل را از آن حذف کرد و به جای آن شیرین‌کننده افزود و آن را به نام نوشیدنی غیرالکلی به داروخانه‌ها فروخت! نوشیدنی حاصل از برگهای کوکا و دانه‌های کولا، کوکا کولا نامیده شد.
او در اولین آگهی کوکا کولا نوشت: نوشیدنی سودا غیر الکلی، جدید و حاوی ویژگی‌های شگفت‌انگیر کوکائین و دانه‌های مشهور کولا...»


اگرچه نام کوکائین بیش از صدسال قبل از کوکاکولا خارج شده، اما فرمول مخفیانه هنوز از برگهای کوکائین استفاده می‌کند اما آن را طوری می‌پروراند که خواص دارویی و مخدرش از بین برود.

 

به گزارش خبرآنلاین، همچنین در بخش طناب شیطان نیز در این کتاب آمده است:
در اواسط قرن نوزدهم پیشتازان و مهاجران در جستجوی رویای آمریکایی، به سوی غرب تاختند. آنها که جلب زمین‌های ارزان و حاصلخیز غرب شده بودند، با مشکل مهمی مواجد شدند؛ از مزارع و محصولاتشان چگونه مراقبت کنند؛ در حالی که دامها آزادانه همه‌جا می‌چریدند و زمین‌ها را لگدکوب می‌کردند. چوب به اندازه کافی برای ساخت حصار نبود. کشاورزان سعی می‌کردند از سیم استفاده کننده اما رمه خرابشان می‌کرد و از رویشان می‌گذشت. مخترعان سعی کردند می‌خهای نوک تیزی به این سیم اضافه کنند اما راه حلی به ذهنشان نرسید.

در سال 1874 کشاورزی اهل دیکالب به نام جیمز گلایدن با استفاده از آسیاب قهوه تکه‌های کوتاه سیم را به خارهای نوک تیز تبدیل کرد. او آنها را به دور سیمی صاف پیچاند و سپس سسیم صاف را به دور سیم دیگری تاباند تا خارها ثابت بماند. گاوها از این سیم متنفر بودند و سرخپوستان آن را طناب شیطان می‌نامیدند و..در عرض بیست سال سیم خاردار به طوری موثر به دور فضاهای باز و دشت‌های وسیع غرب حصاری کشید...امروزه تخمین می‌زنند بیش از دو هزار نوع سیم خاردار وجود داشته باشد.

 

این کتاب در 216 صفحه با قیمت 7هزار تومان منتشر شده است.
 

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =