چهار عنوان از مجموعه‌ «رهبران جهان باستان» که به «هانیبال، نفرتی‌تی، آتیلا و کورش کبیر» اختصاص دارد و ضمن بازخوانی دوران قدرت، به روند زندگی مردم، کشورگشایی​ها، وضع قوانین و حکومت​ سایر کشورها در زمان هریک اشاره دارد، منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، در مجموعه «رهبران جهان باستان» سرگذشت رهبران و فرماندهان سیاسی اقوام باستانی در صفحاتی کم و روایت هایی کوتاه برای مخاطب دوستدار تاریخ جمع آوری شده است.

 

 

کتاب اول از این مجموعه به  «کورش کبیر» اختصاص یافته که ساموئل ویلاردکرامپتون آن را نوشته و سارا هاشمی ترجمه کرده است. در پشت جلد این کتاب جمع و جور که 100 صفحه است، می خوانیم: «کوروش کبیر در طول زندگی خود ثابت کرد که بزرگ‌ترین رهبر زمانه خود و چه بسا همه دوران هاست. بیشتر اطلاعات ما درباره کوروش از عهد عتیق، ‌ وقایع نامه‌های بابلی و نوشته‌های هرودوت و گزنفون، مورخان دنیای باستان گرفته شده است. با آنکه فتوحات کوروش با فتوحات افرادی چون یولیوس قیصر و چنگیزخان مقایسه می‌شود، کوروش به تبحر در سیاست و کاردانی شهرت دارد. او اقوام ناهمگون از قبایل پامیر گرفته تا کشاورزان آناطولی را گرد هم آورد تا پهناور‌ترین امپراطوری شناخته شده دنیای باستان را پدید آورد. میراث او هنوز در خاورمیانه باقی است او رهبری بود که بیش از دو هزار سال پیش تقدیر پارسیان و ایرانیان را رقم زد.»


 

در فصل «از شاهزادگی تا پادشاهی» کتاب و در مطلبی که گفتگوی کوروش با کمبوجیه، پدرش عنوان شده، می خوانیم:

«پسرم اگر می خواهی خردمند جلوه کنی، ساده ترین راهش این است که واقعا خردمند باشی؛ و اگر اینها را در عمل بیازمایی، درخواهی یافت که آنچه می گوییم حقیقت دارد. مثلا اگر بخواهی پیش همه، کشاورزی خوب جلوه کنی، یا سوارکاری خوب، یا طبیب خوبی یا هر چیز دیگری که تو آن نیستی، تصور کن چقدر باید خدعه کنی تا رسوا نشوی. حتی اگر برای کسب اعتبار، عده ای را قانع کنی که تو را ستایش کنندو سازوبرگ این حرفه ها را هم فراهم کنی، به زودی دستت رو می شود و دیری نمی پاید که هنگام هنرنمایی، چون شیادان انگشت نمای خلق می شوی.»

 

بنا برگزارش خبرآنلاین، در همین فصل از کتاب که با درج تصاویری از ایران باستان و یا مرتبط با توضیحات هر فصل و شرحی بر این تصاویر، همراه است، در پاسخ به این سوال که «آیا کوروش زردشتی بوده است» می خوانیم:

«این سوال یکی از جالب ترین و دشوارترین سوالات درباره کوروش کبیر است؛ در مجموع از توالی فتوحات او و نوع حکومتی که پس از پیروزی هایش بنیان گذاشت، اطلاع داریم اما مذهب او مورد شک و تردید است. زمانی مورخان می پنداشتند کوروش زردشتی بوده است، زیر معتقد بودند که این شاه بزرگ و این پیامبر والامقام هم‌عصر بوده اند. افزون بر این، طبق این نظریه دین جدید تنها یکی از عواملی به حساب می آید که یاریگر کوروش در پیروزی های پی در پی بوده است. اما مطالعات جدید و موشکافانه محققان تراز اول ثابت می کند که زردشت پیامبر سالها قبل از کوروش شاید در زمان موسی (ع) می زیسته و دیگر اینکه زردشتی بودن یا نبودن کوروش در پیروزی ها و فتوحات او نقشی نداشته است.


باستان شناسان سده نوزدهم نیز به نقش‌برجسته بیستون اشاره کرده اند؛ این نقش‌برجسته یادگار کوروش یا روزگار او نیست؛ بلکه در زمان داریوش بزرگ، دامادش، که در حدود 521 ق.م 9 سال پس از مرگ کوروش بر تخت نشست، کنده کاری شد. داریوش بزرگ دستور داد این کتیبه ها به 3زبان گوناگون نوشته شود که این امکان را به ما داده است که نوشته های فارسی باستان را بخوانیم. داریوش بارها به اهورا مزدا خدای بزرگ اشاره کرده و گفته است: به لطف اهورا مزدا به اهداف بزرگ خود رسیده است. مورخان از خود می پرسند که چرا کوروش در کتیبه هایش از اهورا مزدا سخن نگفته است. آیا معنایش این نیست که او زردشتی نبوده است؟
مری بویس، محقق بزرگ دین زردشتی معتقد است کوروش و بستگان بلافصل او زردشتی بوده انداو برای اثبات این مدعا شواهد مفصل و روایات گوناگون به دست می دهد از جمله اینکه کوروش با الهام از شخصیتی برجسته در داستان زردشت، یکی از دخترانش را آتوسا نامید. محققان دیگر با نظر او مخالفند و مباحثه ادامه دارد...»

 

این کتاب در 9 فصل اصلی به همراه گاهشمار، کتابشناسی، نمایه و تصاویر متنوع و مرتبط، با قیمت 3هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شده است.

 

بنابراین گزارش، «نفرتی‌تی» که او را بزرگ بانوی دربار فرعون می‌خواندند و همسر شاه توت عنخ آمون بود و شاید مدتی در کنار همسرش قدرت را نیز به دست گرفت، عنوان کتاب دیگر این مجموعه است. «آتیلا؛ رهبر هون‌ها» و «هانیبال» رهبر نظامی و سیاسی خارق العاده‌ در دنیای باستان که یکی از پرخطر‌ترین ماجراجویی‌های تاریخ جهان را رهبری کرد: گذراندن سپاهیان کارتاژ به همراه فیل‌هایشان از کوه‌های آلپ برای حمله به روم در سال 218 قبل از میلاد؛ دیگر کتاب مجموعه «رهبران جهان باستان» است. 

 

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب ها می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =