جامعه ایران تا چه حد فقیر دارد؟

علی حق: محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت:" براساس برآوردها، افرادی که یارانه نقدی تنها 5 تا 10 درصد از درآمد ماهیانه آنها را تشکیل می دهد، در مرحله دوم یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد. بدین ترتیب 10 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی در گام دوم اجرای هدفمندی یارانه ها حذف خواهند شد."
به گفته او این 10 میلیون نفر اعضای دهکهای نهم و دهم هستند که بالاترین سطح درآمدی را دارا هستند.
این سخنان به این معناست که هر فردی که در جامعه ایران ماهانه به طور متوسط بیش از 455 هزارتومان درآمد دارد، جزو دو دهک بالای درآمدی است. این رقم برای خانوار دو نفره باید بیش از 910 هزارتومان و برای خانوار سه نفره یک میلیون و 136 هزار و 500 تومان باید باشد.
حال سوال اینجاست که واقعا اگر کسی بر مبنای قیمت روز دلار(1500تومان) ماهانه 300 دلار و یا در روز 10 دلار درآمد داشته باشد، جزو افراد مرفه جامعه محسوب می شود؟ با درآمد روزانه 15 هزارتومان یک نفر می تواند هزینه مسکن، خوراک، پوشاک، حمل و نقل و بهداشت را به عنوان ضروریات خود تامین کند که حالا پس از آن احساس مرفه بودن کند؟
نکته بعدی این است که به زعم دولت در ایران 65 میلیون نفر در شرایطی بد تر از این زندگی می کنند. یعنی در 8 دهک پایین تر هر فرد با درآمد روزانه صفر تا 15 هزارتومان زندگی می کند.
حتی با فرض کاهش نسبی برخی هزینه ها در صورت زندگی خانوادگی باز هم آیا قابل باور است که بیش از 18 میلیون خانوار ایرانی(بعد 3.6 نفر) با درآمد ماهانه کمتر از یک میلیون و 600 هزارتومان زندگی می کنند؟ آن هم با این هزینه های سرسام آور مسکن و گرانی اقلام خوراکی؟
اگر این برآورد تنها به معنای ضعف آماری دولت نباشد، آیا به معنای سطح پایین درآمد و گسترده تر شدن فقر در ایران است؟
مطابق گزارش های رسمی بانک مرکزی، در سال 88، 15.4 درصد خانوارهای شهری به طور متوسط ماهانه بیش از 450 هزارتومان درآمد داشته اند. جمعیت این خانوارها در سال 88 کمی بیش از 11 میلیون و 134 هزارنفر بوده است. حال با فرض این که در میان روستاییان، افرادی با درآمد بیش از 450 هزارتومان در ماه وجود نداشته، این جمعیت مطابق اعلام سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت، در حال حاضر به 10 میلیون نفر کاهش پیدا کرده است. یعنی درآمد بیش از یک میلیون نفر در دو سال اخیر کاهش پیدا کرده است و به دهک های پایین تر سقوط کرده اند.
حال این محاسبه بدون لحاظ تاثیر تورم در کاهش واقعی ارزش درآمدهاست والا این تعداد بیشتر هم می شود.
اما دولت که مدعی است، ضریب جینی به عنوان شاخص سنجش توزیع درآمد، پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه بهبود پیدا کرده است.
پس این فرض که توزیع درآمد و فقر در ایران تا این حد شرایط وخیمی به خود گرفته، باور کردنی نیست مگر این که باور کنیم دولت دست به خود زنی و سیاه نمایی زده است. این سیاه نمایی می تواند یک نتیجه داشته باشد و آن کاهش طیف گسترده ای از مردم از شمول دریافت یارانه نقدی. طیفی که شاید با معیار اعلام شده آقای فرزین در عمل بیش از 10 میلیون نفر را شامل شود و دامنه دهک های آن گسترده تر شود ولی به دلیل سکوت خبری، چندان مشخص نشود.
اما کاش برای رفع همه این ابهام ها، دولت خط فقر را اعلام می کرد.
/3131
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صمد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    3 104
    بابا ضریب جینی کاهش پیدا کرده یعنی سطح درآمد اقشار پایین و بالا یکسانتر شده نه اینکه تعداد پولدارها بیشتر بشه بابا end غرض ورزی هستید آنلاینیها
    • ناشناس US ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
      109 3
      صدات از جای گرم میاد بیرون نه؟؟؟ مردم دارن میمیرن از گشنگی
    • بدون نام IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
      7 1
      ضریب جینی رو کی محاسبه میکنه؟
    • بدون نام IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
      10 1
      شاید ضریب جینی تو محله شما کاهش پیدا کرده ولی تو کشور چی؟
    • بدون نام IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
      14 1
      خدایی، چند وقته یه میوه درست حسابی خوردی؟ اگه خوردی بدون جزو همون دو دهک بالایی!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    95 2
    تحلیل بسیار جالب و به جایی بود.نمیدونم آقایون با خودشون چه فکری میکنند!
    • بدون نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
      29 1
      کلا فکر نمی کنن وگرنه وضع اینطوری نمی شد
  • ایرانی IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    105 1
    دولت چرا بهانه تراشی میکنه؟یه کلام بگه یارانه ها رو میخواهیم قطع کنیم و خیال مردم رو راحت کنند"این موضوع از مدتها پیش معلوم بود و مردم فهمیده بودند که دولت بعد از مدتی یارانه ها رو قطع میکنه. این همه شلوغ کردن برای چیه؟
  • سميه IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    82 1
    تمام زندگي خلاصه شده در تلاش و روزي حداقل 10-12 ساعت كار .. تا بعد از اينهمه درس خوندن و زحمت .. دولت ما رو جزو ثروتمندان بحساب بياره ..هه
  • علي IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    53 2
    ضريب چيني رفته بالا تا ضريب جيني بيايد پائين
  • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    67 2
    "معلومه که برای این آقا مهم نیست که دیگران چطوری زندگی میکنند"ایا با قطع شدن یارانه این ده میلیون نفر میشه قیمت آب و برق و گاز و بنزین رو به قیمت قبلی برگردوند"آیا تورم کاهش پیدا میکنه؟
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    26 4
    یک خانواده فرضا سه نفری ماهانه حدود 136 هزارتومان دریافت می کند. پس منظور آقای فرزین کسانی بوده که ماهانه درآمدی بین 1.360.000 تا 2.720.000 تومان دارند. این منطقی است که کسی که ماهانه 1.5 میلیون درآمد دارد از 136 هزارتومان بگذرد. والا با همین فرض 136 هزار تومان معادل سی درصد درآمد خانواده با درامد 450 هزارتومانی است که قابل چشمپوشی نیست.
  • نيما IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    41 2
    آيا اين تصميم مغاير عدالت اجتمايي نيست؟
  • الهام MY ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    27 0
    جانا سخن از زبان ما میگویی :(
  • خبرنگار غرغرو IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    44 0
    در امامزاده داوود تهران هزينه اجاره هر راس الاغ براي يك ساعت 20 هزار تومان است.
  • عشق به وطن IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    44 1
    چند وقت دیگه می گن هر کی هر چی داره بیاره وسط تقسیم بشه . آ خه حیف ما نیست که در رفاه باشیم و نگران آینده بچه هامون نباشیم. ولی خدائیش این پولا کجا میره خرج می شه؟ چرا هیج جا ما نمیبینیم که تغیری در شهرامون شده و از نظر آبادانی و زیبا سازی و غیره در محلمون چیزی نمیبینیم. چرا کیفیتهای ایران خودرو - سایپا و کلا تمام تولیدات داخلیمون بدتر و بدتر می شه. به خدا دنیا روزه بزارین مردم در رفاحی که حقشونه زندگی کنن.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    18 2
    اين آقاي فرزين ، حقوق دانشگاه هست الان هم معاون وزير اقتصاد شده با يه بازنشسته كه ماهي 500 هزارتومان ميگيره يكسان فرض مي كنه ميگه هردو تا پول داريم پس من هم نمي گيرم اون بازنشسته هم چون حقوقش از 90 درصد يارانه بيشتره پس پولدار حساب مياد.
  • منصور IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    29 1
    اول دهک 9 و 10 بعد پایین و پایین تر قطع میشه و کل نرخها ازاد و مردم برن بمیرن
  • گندبوک IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    24 1
    همه اش سرکاری وسیاه بازی است مشغول کردن ذهن مردم به امور روزمره وکم ارزش است
  • بدون نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    24 3
    اصلا موضوع هدفمندی یارانه ها نیست ، موضوع حذف یارانه هاست برای اصلاح قیمتها .در کل یارانه به مردم دادن کار اشتباهی است که دولت به حساب افراد پول واریز کند این به نفع اقتصاد و مردم نیست ، دولت باید حداقل هارو فراهم کند پول صرف تامین اجتماعی ، کارآفرینی ، ایجاد اشتیاق برای کار کردن ،سرمایه گذاری کردن ، ایجاد فضای کسب و کار کردن باید این پول ها صرف شود.یارانه موضوعی کوتاه مدت است هم برای حمایت از تولید و هم برای حمایت از مصرف کننده.
  • بدون نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    16 1
    با این حساب به خانواده های پرجمعیتی که زن و شوهر هر دو برای امرار معاش کار می کنند ظلم می شود. مثلاً یک خانواده 5 نفره معادل 227 هزار تومان یارانه می گیرد و چون پدر و مادر کارگر پس از 20 سال سابقه کار هر کدام حدود یک میلیون و 150 هزار تومان حقوق می گیرند جمع درامد خانواده 2میلیون و 300هزار تومن میشه و از یارانه محروم میشن. ولی یک خانواده 3 نفره که یک نفر در آن کار می کند و حدود یک میلیون و سیصد و شصت هزار تومان در آمد دارد یارانه هم می گیرد. در خانواده 5 نفره مثال اول هر نفر 460 هزار تومان درآمد دارد و در خانواده 3 نفره مثال دوم 453 هزار تومان، یعنی فقط به خاطر 7 هزار تومان درآمد بیشتر که آن هم به دلیل چندین سال کار و تلاش بیشتر به دست آمده از یارانه محروم میشن. این یعنی عدالت؟
    • بدون نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      5 1
      تازه اون خانواده 3 نفره بعد از گرفتن یارانه، درآمد هر نفر میشه 498 هزار تومان یعنی 38 هزار تومان بیشتر از خانواده 5 نفره. این یعنی ارزش گذاری به کار و تلاش و زحمت کشی یا کار نکردن و پول نقد گرفتن از دولت.
  • بدون نام MY ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    24 1
    تازه من خوشخیال رو بگو که طبق فرمایش رئیس جمهور پول یارانه را خرج نکردم تا بتونم برا بچه ام بعد 20 سال (طبق محاسبات ایشان) خونه بخرم. از قرار یارانه من هم قطع میشه
    • بدون نام US ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      7 1
      تازه دلار هم نخریدی، ارزشش اومد پایین تر
    • بدون نام US ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      9 1
      ولی دولت در کل کلک خوبی به کار برد. اول گفت به همه یارانه می دهیم تا همه اطلاعاتشان را بدون دستکاری بدهند، بعد گفت، خوب حالا یارانه پر درآمد ها را حذف می کنیم. اگر از اول می گفت به پردرآمد ها یارانه نمی دهیم، شاید عده ی بیشتری اطلاعات غلط می دادند. حالا دولت با این آمار که از وضعیت اقتصادی مردم دریافت کرده باید کار بهتری برای مردم انجام دهد.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    15 1
    می نونستند این که مملکت را با پولهایید که درمیارن آباد کنند تا مردم همه دررفاه باشند وبجای این همه خشم وقتل درخیابانها که ناشی از این همه گرانی وبیکاری است .میتونستند کشوری درست کنند که مردم اهل فرهنگ وتاریخ وهنر باشند ونمونه .واگر کتابی تازه منتشر میشه مردم صف بکشند جلوی درکتابفروشی .مردم ما دارند روز به روز ب یسواد تر میشن.خدا نبخش کسانی را که این گرانی وخشم وبی ادبی را دردامن مردم ما انداختند .من که هرگز نمی بخشم
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    7 1
    اقای فرزین شاید شما بازنشسته های تامین اجتماعی را هم جز افراد مرفه حساب میکنید نگذار نفرین این مردم گریبان گیرت بشه فورا تجدید نظر کنید واز مردم کشور که همگی طبق قانون اساسی باید یارانه بگیرند عذر خواهی کنید
  • بدون نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    1 1
    بابا خانوار رو گفته! چرا شلوغش میکنین؟! فرض کنین خانواری 4 نفره، ماهانه حدود 200000 تومن بگیره، این رقم 10 درصد 2ملیون و 5 درصد 4 ملیونه! یعنی خانواری که بین 2 تا 4 ملیون در آمد داره!
    • بدون نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
      1 0
      شلوغ نکردیم. با این حساب به خانواده های پرجمعیتی که زن و شوهر هر دو برای امرار معاش کار می کنند ظلم می شود. مثلاً یک خانواده 5 نفره معادل 227 هزار تومان یارانه می گیرد و چون پدر و مادر کارگر پس از 20 سال سابقه کار هر کدام حدود یک میلیون و 150 هزار تومان حقوق می گیرند جمع درامد خانواده 2میلیون و 300هزار تومن میشه و از یارانه محروم میشن. ولی یک خانواده 3 نفره که یک نفر در آن کار می کند و حدود یک میلیون و سیصد و شصت هزار تومان در آمد دارد یارانه هم می گیرد. در خانواده 5 نفره مثال اول هر نفر 460 هزار تومان درآمد دارد و در خانواده 3 نفره مثال دوم 453 هزار تومان، یعنی فقط به خاطر 7 هزار تومان درآمد بیشتر که آن هم به دلیل چندین سال کار و تلاش بیشتر به دست آمده از یارانه محروم میشن. این یعنی عدالت؟
  • بدون نام US ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    1 0
    در صفحات دبگه سایت گفته دهک های با درامدبالای سه میلیون تومان یارانه نمی گیرند.
  • gg IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    7 0
    خداییش عجب دولت عدالت محوری داریم.ادم داره از عدالت خفه میشه
  • بدون نام US ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    5 0
    مسئله اینه که دولت اگر هم بخواد یارانه بده پول نداره. تحریم ها روز به روز بیشتر می شوند و مشکلات برای فروش نفت و دریافت پولش هم بیشتر. کشور هم که به نفت وابسته هست. امروز 10 میلیون حذف می کنه . چند وقت بعد هم یه تعداد دیگه اما تا به کی می شه این جوری ادامه داد؟
  • فرهاد IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    1 0
    علی جان ؛ اینارو بی خیال چه خبر از حمید استیلی!
  • فرشاد(از همکارای قدیمی حیات نو) IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    0 0
    ایولا ال حق که حق می نویسی آقا حق عین اون وقتا .