زمزمه فاز دوم هدفمندسازی با قطع یارانه 10 میلیون نفر و 70 هزای میلیارد تومان یارانه هدفمند نشده همراه شد.

علی پاکزاد: آوازی را که وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها زمزمه ای از آن شنیده بود، سخنگوی کارگروه طرح تحول در تلویزیون فریاد زد.
روزهای پایانی آذرماه با زمزمه هایی از آغاز بررسی فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها شنیده شد یعنی همزمان با 28 آذرماه یا سالگرد هدفمندی یا به تعبیر وزیر ورزشکار کابینه «جراحی اقتصاد ایران» زمزمه آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز آغاز شد.
در همان زمان سایت رسمی دولت با انجام مصاحبه های متعدد از زبان اعضای دولت اعلام کرد هدفمندسازی کاملا موفقیت آمیز انجام شده و به این ترتیب به نظر می رسد زمینه سازی خبری برای بحث آغاز فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها شکل جدی تری به خود گرفته است، روز یکشنبه هفته گذشته وزیر اقتصاد در گفتگوی با خبرگزاری فارس اعلام کرد: با گذشت یکسال از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، هنوز گازوئیل بخش عمده‌ای از قاچاق کشور را تشکیل می‌دهد.
وی در همین مصاحبه خبر از انعکاس فاز دوم هدفمندسازی در بودجه 91 داد و به این شکل سخنگوی اقتصادی دولت به صورت رسمی آغاز فاز دوم را به سال 91 موکول کرد.
در پی این مصاحبه و اخبار جسته و گریخته مباحث زیادی در رسانه ها حول محور هدفمندی یارانه ها و حتی از زبان مدیران دولتی بیان شد که جالب ترین این گفتگویی بود که خبرگزاری مهر با مهدی غضنفری انجام داد ، عضوی از کابینه که به طور قطع حوزه مدیریتی اش بیشترین تاثیر را از این قانون می گیرد در این گفتگو مباحث مربوط به فاز دوم هدفمندی را به آوازی تعبیر کرد که به آرامی زمزمه شده است و صورت جدی ندارد و در ادامه نیز تاکید کرده بود که اگر بخواهیم وارد فاز دوم شویم باید قیمت های ترجیحی بخش صنعت را همچنان حفظ شود.
دقیقا درهمان روز گفتگوی وزیر صنعت،معدن و تجارت، محمدرضا فرزین در گفتگویی با خبرگزاری فارس عنوان کرد هنوز 70 هزار میلیارد تومان یارانه هدفمند نشده در اقتصاد ایران وجود دارد و در یک فاصله یک روزه فرزین سه شنبه شب در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اعلام می کند از حذف 10 میلیون نفر یارانه بگیر با اجرای فاز دوم هدفمندسازی خبرداد.
اما در میان اینهمه غوغا به نظر می رسد دولت هنوز هیچ گزارش مکتوب رسمی از نتایج اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه ها منتشر نکرده است و هنوز وضعیت موجود مبهم است.
البته این ابهام نه تنها مربوط به عملکرد فاز اول است، بلکه در مورد سناریوهای ممکن برای اجرای فاز دوم نیز ابهامات زیادی وجود دارد، میزان یارانه نقدی در فاز دوم خود به تنهایی می تواند یکی از نکات مشکل ساز باشد، خبرگزاری مهر در گزارشی شش سناریو را برای میزان یارانه نقدی در فاز دوم و میزان هزینه های ناشی از این ارقام مطرح کرده است.
البته این ابهامات تنها مربوط به رسانه ها نیست، روز گذشته احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس طی گفتگویی با خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که رئیس‌جمهور اعلام کرده مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به زودی اجرا می‌شود، آیا باید ارقام آن در لایحه بودجه 91 انعکاس داشته باشد؟ گفت: چون هدفمند کردن یارانه‌ها باید تدریجی اجرا شود، عیبی ندارد که اسم قدم بعدی را مرحله دوم هدفمندی بگذارد، اما معلوم نیست دولت می‌خواهد چه کار بکند.
توکلی در پاسخ به اینکه اگر آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی بیش از 20 درصد باشد، گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده، دولت نمی تواند قیمت حاملهای انرژی را بیش از 20 درصد اضافه کند، اما ایشان قانون‌شکن است و عادت دارد قانون را بشکند.
متاسفانه باید گفت ادامه روند فعلی در فرایند اجرای هدفمندسازی یارانه ها با توجه به مشکلات زیادی که در اجرای فاز اول وجود داشته و دولت حاضر به قبول آن نیست مانعی غیر قابل اجتناب برای ادامه وضعیت موجود است کما اینکه جمشید پژویان به عنوان تئوریسین هدفمندسازی و طرح تحول به آن اعتراف کرد.
دولت اگر بخواهد بدون بر طرف کردن مشکلات فعلی وارد فاز دوم شود به معنی فرو بردن بیشتر اقتصاد کشور در مشکلاتی است که امروز احاطه شده است.
واقعیت این است که اگر چه دولت با کاهش جامعه یارانه بگیر به نظر قدم درستی در هدفمندی واقعی شدن یارانه های پرداختی است و این به خوبی نشان می دهد دولت در تامین نقدینگی کافی برای پرداخت یارانه ها دچار مشکل جدی است و عدم پرداخت یارانه بخش های تولیدی نیز از جمله نشانه هایی است که این حدس را تائید می کند بنابراین آنچه از سوی محمدرضا فرزین در مقدمه طرح فاز دوم مطرح شده است در اذهان عامه مردم نشان از ضعف دولت در به اتمام رساندن راهی است که آغاز کرده است و بر خلاف انچه شاید خود محمدرضا فرزین به عنوان عضو ستاد هدفمندی یارانه ها ، سخنگوی کارگروه دولت و یا معاون وزیر امور اقتصاد ودارایی تصور کرده است به هیچ بازتابی از موفقیت دولت در گام نخست نداشته است و این مسئله به طور حتم دولت را با مشکلات فراونی مواجه می سازد، شاید درگیری میان یکی از نمایندگان مجلس و رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها در صحن عمومی مجلس تنها نمادی کوچک از واقعیتی باشد که در پیش روی دولت قرار دارد.
222/56
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =