امیر طاهرخانی

 خبرهای مبتنی بر آسیب دیدن دانش‌‌‌آموزان بر اثر آتش ‌سوزی در یکی از مدارس سیستان و بلوچستان که اخیرا منتشر شد، نه تنها برای خانواده آنها سخت بود بلکه سایرین را نیز آزرد و همگان در غم از دست دادن این فرزندان کشورمان شریک هستند. این اتفاق، تنها اتفاق از این دست نبوده که رخ داده و پیش از این نیز شاهد اتفاقات اینچنینی بوده‌ایم به طوری که کمتر کسی است که مسائل اتفاقات افتاده درباره دانش آموزان درود زنی را از یاد برده باشد.

نباید از این نکته غافل شد که این دانش‌آموزان سرمایه‌های مملکت هستند و باید از آنها به شدت در مقابل انواع خطرهای احتمالی مراقبت کرد. با این حساب آنچه در این میان قابل اهمیت است این است که چرا باید چنین اتفاقاتی رخ بدهد و این فرزندان عزیز مرز و بوم ما دچار چنین حوادثی شوند که گاه جبران ‌ناپذیر است؟

وقوع اتفاقی که در مدرسه شبانه ‌روزی چابهار افتاد آن هم در شرایطی که هنوز زمان زیادی از شروع سال تحصیلی نگذشته، نمایندگان مجلس را نیز همانند مردم و خانواده‌های این دانش‌آموزان ناراحت و نگران کرده است و به عنوان نمایندگان مردم پیگیر چنین حوادثی خواهند بود و از مسوولان مربوطه توضیح خواهند خواست.

اخیرا وزیر آموزش و پرورش طی بخشنامه‌ای به مدارس ابلاغ کرده که در استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد دقت لازم را به خرج دهند و خاطرنشان کرده که به هیچ وجه استفاده از تجهیزات گرمایشی غیر استاندارد نظیر بخاری‌های غیر استاندارد، چکه‌ای، چراغ‌های والور نفتی و نظایر آن در مدارس، خوابگاه‌های دانش آموزی و ... مجاز نیست. همچنین تاکید شده است که از محل اعتبارات تعمیرات اساسی، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان و... مدیران کل آموزش و پرورش استان باید نسبت به آماده سازی سامانه گرمایشی در مدارسی که دارای سیستم حرارت مرکزی هستند، اقدام کنند.

این اقدامات، توصیه‌ها و بخشنامه کردن و ملزم ساختن مدیران و مسوولان مدارس، اقدامات خوبی است اما همانطور که همیشه گفته می‌شود که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، بهتر بود پیش از این که چنین اتفاق تلخی رخ دهد و پیش از آغاز سال تحصیلی، برای نظارت بر ایمنی مدارس اقدام می‌شد. بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از مدارس ما به دلیل ساختمان فرسوده، نیاز به رسیدگی بیشتر دارند بنابراین بهتر بود پیش از این که چنین اتفاق دردناکی رخ بدهد، بر سیستم گرمایشی و مسائل اینچنینی نظارت و در صورت لزوم اعتبار در نظر گرفته می‌شد تا این که حالا به فکر راه چاره باشیم.

با این وجود و در کنار اقدام برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث ناگواری که بیشتر نیز در مدارس مناطق محروم و دورافتاده کشور رخ می‌دهد، آن چیزی که انتظار می‌رود رسیدگی به اتفاقات رخ داده، شناسایی مسببین و دلجویی از خانواده‌های داغدار است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =