بالاخره نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نسبت به حادثه آتش سوزی در خوابگاه چابهار واکنش نشان دادند و قرار است که این هفته در کمیسیون آموزش و تحقیقات به این موضوع رسیدگی شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات می گوید که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش وقوع این حادثه را فردا به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه خواهد داد.
سعدالله نصیری قیداری درباره اینکه چرا بعد از گذشت چند هفته نمایندگان تازه به این موضوع واکنش نشان دادند می گوید: زمانی که این حادثه اتفاق افتاد برخی از نمایندگان در نطق‌ها و تذکرات خود به این مساله اشاره کردند و در همان زمان نیز خبر وقوع چنین حادثه‌ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد و بنا شد کمیسیون پیگیری‌هایی را انجام دهد.همچنین برخی از نمایندگان نیز به صورت انفرادی به بررسی این حادثه پرداختند.
اوایل آبان ماه بود که خبر رسید خوابگاه دبیرستان شبانه روزی وابسته به دانشگاه بین المللی علوم دریانوردی چابهار دچار آتش سوزی شد که طی آن دو دانش آموز کشته و سه نفر دیگر به شدت آسیب دیدند.
گفته شد این واقعه بر اثر اتصال سیم های برق حوالی صبح در خوابگاه دبیرستان وابسته به دانشگاه بین المللی علوم دریانوردی چابهار رخ داده که طی آن دو دانش آموز به نامهای "قاسم حیرتی" و "قنبر قریب" جان باختند.
همچنین سه دانش آموز دیگر به نامهای "برهان الدین بلیده" ، "فرشید درزاده" و "جمال رئیسی" نیز دچار سوختگی شدید شدند و به بیمارستانی در تهران منتقل شدند .اما آخرین فوت شده حادثه آتش‌سوزی خوابگاه دبیرستان در چابهار برهان‌الدین بلیده بود که با 60درصد سوختگی در بیمارستان مطهری تهران جان باخت و امیدها را ناامید کرد.


چه کسی مسئول است؟
وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد مسئولیت حادثه بر عهده وزارتخانه متبوعش نیست، چرا که مدرسه متعلق به دانشگاه دریانوردی چابهار بوده و خوابگاه‌ها نیز از سوی همین دانشگاه تهیه شده‌اند. اینگونه اظهارنظر ها به این معنی است که کشته شدگان دانش‌آموز نبوده‌اند چرا که مسئولیت خوابگاه‌ها و محل‌های اقامت دانش‌آموزان حتی در مدرسه‌های غیردولتی نیز برعهده وزارت آموزش و پرورش است چرا که طبق اساسنامه مدارس شبانه روزی دولتی یا غیردولتی آمده است: ‌الزامی است که مدرسه‌ دارای‌ فضاهای‌ آموزشی‌، پرورشی‌ و امکانات‌ و تجهیزات‌ مناسب‌ و مورد نیاز شبانه‌روزی‌ باشد و مناسب‌ بودن‌ محل‌، ساختمان‌، امکانات‌ و تجهیزات‌ مدارس‌ شبانه‌ روزی‌ باید به‌ تأیید مدیریت‌ نوسازی‌ و تجهیز مدارس‌ استان‌ برسد.


مسئولان محلی چه کردند؟

در حاشیه این رویداد رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان درباره حادثه آْتش‌سوزی در خوابگاه دانش‌آموزی وابسته به دانشگاه دریانوردی چابهار به وزرای آموزش و پرورش و آموزش عالی نامه نوشت.
عبدالعزیز بلوچزهی رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان طی نامه‌ای به وزرای آموزش عالی و آموزش و پرورش گفت بود که دو دانش‌آموز در آتش سوختند و سه نفر دیگر به علت سوختگی بالای 90 درصد دچار مصدومیت شدند؛ پاسخگوی سوختن این بچه‌ها کیست؟
در این نامه آمده است: در روز چهارشنبه چهارم آبان ماه ‌جاری، مقارن ساعت 6 صبح در خوابگاه دبیرستان پسرانه وابسته به دانشگاه دریانوردی چابهار در استان سیستان و بلوچستان دو دانش‌آموز در آتش سوختند و سه نفر دیگر به علت سوختگی بالای 90 درصد دچار مصدومیت شدند که دل هر انسان با وجدانی را به درد خواهد آورد.
حال جای این پرسش‌ها باقی است که آقای وزیر، پاسخگوی سوختن این بچه‌ها و طفل‌های معصوم کیست؟ آیا پدر و مادر روستایی که بچه‌هایشان را برای نهادینه کردن علم و فرهنگ و دانش به ظاهر در بهترین مکان و جا برای تحصیل فرستاده‌اند یا عدم نظارت آموزش و پرورش در امور خوابگاه‌ها ‌یا بی‌توجهی و عدم احساس مسئولیت مسئولان دانشگاه؟
رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه می‌دهد: با وجود چند بار تذکر و یادآوری به سرپرست‌ها و مسئولان مبنی بر مشکل برق و اتصال و ... اما متاسفانه مورد مسامحه و سهل‌انگاری قرار گرفته و منجر به حوادث دلخراش شبیه به این حوادث می‌شود.
45232

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یه شهروند از چابهار IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    2 0
    اولا کسی این مسولیت رو قبول نمیکنه ! دوما اگه کسی قبول کنه با یک معذرت خواهی همه چیز تموم میشه انگار نه انگار که سه تا نخبه جان باختند.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    2 0
    در یکی از روزنامه ها خواندم که دو دانش آموز سانحه دیده را بوسیله آمبولانس از چابهار به بیمارستان زاهدان رسانده اند ، حال سوال من این است آیا در چابهار هلی کوپتر امداد یا هواپیما نبود که سریعتر عملیات نجات انجام بشه ؟؟!!