کارشناسان صنعت لبنیات و تغذیه، امروز در همایش صنایع لینی کشور درباره افزایش بیماریهای مهلک به دلیل کاهش مصرف شیر هشدار دادند

امید سلیمی بنی: همایش صنعت لبنیات ایران در دانشگاه علوم پزشکی ساری، امروز برقرار شد و فعالان تولید محصولات لبنی در آن، وضعیت حال و آینده تولید و مصرف لبنیات در جامعه را بررسی کردند. اکثر سخنرانان، موضوع بحث خود را، قانون هدفمندی یارانه ها و تاثیر آن بر تولید، مصرف و صادرات فراورده های لبنی انتخاب کرده بودند.

به گفته آنان، قانون هدفمندی یارانه ها باعث افزایش حداقل 30 درصد هزینه های واحدهای تولیدی شده است. زیرا از یک سو هزینه های عمومی مانند قیمت سوخت افزایش یافته و از سوی دیگر، خوراک و نهاده های دامی گرانتر شده است.

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در این همایش به خبرآنلاین گفت: "به نظر می رسد با کاهش سرانه مصرف شیر در جامعه، شیوع بیماریهای مهلک نیز افزایش یابد."

رضا باکری توضیح داد: "اکنون وضعیت مصرف لبنیات به صورت سالانه، به ازای هر ایرانی، 85 لیتر شیر و سایر فراورده های لبنی است. در حال حاضر نیز هر ایرانی به طور متوسط 2 دندان پوسیده در دهان دارند. در صورتی که وضعیت صنایع شیر به صورت بحرانی فعلی، به کاهش تولید ادامه دهد، سرانه مصرف شیر به پایین تر از 85 لیتر خواهد رسید و بیماریهای فراوانی از جمله در جمعیت میانسال و سالمند در انتظار هموطنان است."

این فعال صنعت لبنیات در توضیح اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بر صنعت لبنیات گفت: "پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، 350 واحد تولید لبنیات از 850 واحد تولیدی کشور به ورشکستگی رسیدند و سایر واحدهای کوچک تولیدی نیز در بحران به سر می برند."

طبق آمار موجود، واحدهای غیر صنعتی و کوچک تولید لبنیات، بیش از 6 میلیون تن از تولید 9 میلیون تنی شیر در کشور را بر عهده دارند.

باکری در ادامه افزود: "در حال حاضر، واحدهای صنعتی بزرگ لبنیات، هنوز دچار بحران جدی نشده اند، ولی حاشیه سود آنها به شدت پایین آمده است، به طوری که سرمایه های به کار گرفته شده در این واحدها، نیز سوددهی معمول را ندارند."

اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، باعث افزایش صادرات شیر به خارج از کشور نیز شده است. برخی فعالان این عرصه می گویند ترجیح می دهند به جای تولید شیر یارانه ای، آن را به صورت صادراتی به خارج از کشور عرضه کنند، زیرا فروختن شیر به صورت فعلی در ایران، باعث ضرر و زیان تولید کننده است.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران در اینباره به خبرآنلاین می گوید: "منطق اقتصادی می گوید زمانی که شما سود کمی می برید، ولی تولید و فروشتان بالاست، سودتان نیز بالا خواهد بود، ولی زمانی که ما روی هر کیسه شیر ارزانقیمت، ضرر می دهیم و انتظار می رود تولید و فروش شیر ارزان خود را افزایش دهیم، ضرر و زیان زیادی خواهیم داشت."

وی در ادامه اظهار داشت: "هزینه حمل و نقل فراورده های لبنی افزایش بسیار زیادی داشته است، زیرا قسمت اعظم این فراورده ها آب است، یعنی ما همان قیمتی که برای حمل و نقل کالاهای قیمتی مانند طلا می پردازیم، باید برای فراورده های لبنی بپرد ازیم و این توان رقابت ما را با سایر صنایع، کاهش داده است."

کاهش مصرف شیر و بیماریهای سالمندان

حسین چمنی، در بیان تاثیر کاهش مصرف شیر در جامعه گفت: "طبق آمار موجود، در 4 دهه آینده، جمعیت سالمند کشور به حداقل 25 میلیون نفر خواهد رسید. کسانی که اکنون در سنین نوجوانی و جوانی هستند، پیر خواهند شد و در صورتی که آنها از لبنیات به اندازه مناسب استفاده نکنند، دچار فقر کلسیم در بافتهای استخوانی بدن می شوند."

این کارشناس تغذیه در ادامه توضیح داد: "بیش از 80 درصد بیماری سالمندان، مربوط به مشکلات اسکلتی و حرکتی است که مستقیما با ذخایر کلسیم در استخوانها مربوط است. در صورتی که افت مصرف لبنیات در کشور داشته باشیم، مشکلات جمعیت سالمند ما افزایش زیادی خواهد داشت."

نماینده فدراسیون جهانی شیر در ایران نیز در گفتگو با خبرآنلاین درباره وضعیت بحرانی واحدهای تولید شیر، هشدار داد. به گفته خانم امجد، در حال حاضر، واحدهای تولیدی لبنیات که دچار مشکلات فراوانی شده اند، ترجیح می دهند دام سنگین خود را به کشتارگاه بفرستند.

امجد در ادامه گفت: "هنوز هیچ آمار مشخصی از کاهش تولید شیر یا میزان مطالبات واحدهای تولیدی از دولت، به طور رسمی اعلام نشده است، ولی مشاهدات نشان می دهد وضعیت برای واحدهای تولیدی لبنیات بحرانی است. در حال حاضر، قیمت لبنیات در کشور افزایش یافته و بسیاری از مردم، ترجیح می دهند هزینه خوراک خود را به مواد سیر کننده اختصاص دهند و به راحتی مواد مغذی مانند شیر را به راحتی از سفره خود حذف کرده اند."

به گفته نماینده فدارسیون جهانی شیر، بهترین راهکار برای افزایش مصرف شیر در جامعه، دولت نباید یارانه ها را به یک باره حذف کند. بلکه باید با اختصاص یارانه ها به تولید کنندگان شیر، لبنیات ارزان را در اختیار مردم قرار دهد.

حذف یارانه ها، حذف صنایع لبنی کوچک

دبیر اتحادیه فراورده های لبنی کشور نیز در همایش صنعت لبنیات ایران درباره تاثیر حذف یارانه ها بر صنایع لبنی کوچک و پیامدهای آن بر سلامت مردم هشدار داد. به گفته رضا علیداد، نخوردن و کم خوردن لبنیات، به گسترش سوء تغذیه، بیماریهای فیزیولوژیک، کوتاهی قد، کندی رشد و کاهش هوش منجر می شود.

دبیر اتحادیه فراورده های لبنی کشور گفت: "هنوز هیچ یارانه ای بر خلاف نص صریح قانون، به صنایع شیر داده نشده است. در این شرایط، افزایش قیمت شیر خام، پس از مدتها بلاتکلیفی، هیچ کس را راضی نکرده و توجیه اقتصادی ندارد. در حال حاضر، بهای تمام شده شیر، بیش از قیمت فعلی این فراورده است که باعث کاهش تولید و در نتیجه کاهش مصرف شیر و افزایش بیماریها می شود."

علیداد در ادامه گفت: "بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها، یارانه شیر نباید تا 5 سال قطع و یا کاهش می یافت، ولی اکنون با اقدام غیر قانونی دولت، یارانه شیر، به ناگهان قطع شد. در سال گذشته 2 میلیون و 300 هزار تن شیر یارانه ای در کشور توزیع شد که 85 درصد از این میزان را صنایع کوچک تولیدی لبنیات بر عهده داشتند. با این حال، باز هم بخشی از شیر یارانه ای بالاتر از نرخ مصوب در بازار فروش می رفت."

این فعال صنعت لبنیات با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه ای گفت: "با حذف یارانه، سهم تولید از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها، پرداخت نشد و دولت نیز با قیمتگذاری غیرواقعی، فشار مضاعفی را به تولیدکنندگان وارد کرد که این روند موجب ورشکستگی و حذف صنایع لبنی کوچک می شود."

در این همایش بارها تاکید شد در حال حاضر، صنایع شیر به دلیل افزایش قیمتها پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و حذف یارانه شیر، با بحران مالی شدید مواجه شده و کارشناسان شرکت کننده در آن گفتند این بحران، منجر به افزایش قیمت لبنیات، کاهش تولید و مصرف در جامعه و افزایش بیماری و تهدید سلامت مردم خواهد شد.

45/233

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =