۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۱

هنگامیکه مقامات مصری اعلام داشتند یک جاسوس اسرائیلی را بنام " اورلان گرین " را بازداشت کرده اند که آفسری در موساد اسرائیل است شگفت زده نشدیم.

عبد الباری عطوان:

انقلاب جوانان مصر که از میدان آزادی (التحریر ) قاهره آغاز شد و به دیگر شهرها و روستاها و دهات مصر سرایت کرد نه تنها با پیروزی خود و پشتکارش جهان را شگفت زده کرد بلکه چهره سیاسی مصر را دگرگون ساخت و تمامی معادلات قدرت نمائی و پیمانها را در منطقه عربی دگرگون ساخت و مهمتر از همه سر آغاز روند روابط جدیدی با اشغالگر صهیونیستی گردید .   

از اینجاست که طبیعی بود بعضی از محافل برای ناکام ساختن این انقلاب اقدام کنند و آنرا از مسیر خود منحرف سازند و آنرا از محتوای ملی و انسان دوستانه خود خالی سازند که البته دشمن صهیونیستی در رأس ومقدمه این نیروها و در کنار رژیم های عربی مخالف با روند دمکراتیزه کردن منطقه قرار دارد و هدف آن ابقای مصر بصورت یک کشور مستضعف و خوار و دنباله رو همیشگی طرحهای سلطه گری امریکا در منطقه باشد.   

هنگامیکه مقامات مصری اعلام داشتند یک جاسوس اسرائیلی را بنام " اورلان گرین " را بازداشت کرده اند که آفسری در موساد اسرائیل است شگفت زده نشدیم . مقامات مصری اعلام داشتند که این جاسوس اسرائیل سعی کرد جوانان مصری را برای خرابکاری و فتنه گریهای مذهبی بسیج کند تا ارامش وامنیت مصر را برهم زند و بافت اجتماعی را در این کشور تخریب نماید و وحدت ملی را از هم بپاشد.

این جاسوس اسرائیلی که به مقامات قضایی مصر اعلام داشتند در میدان ازادی قاهره بهمراه جوانان بایک اسم مستعار حضور داشته، مصریان را برای حمله به کلیساها تشویق می کرد تا آتش درگیریهای طایفه ای را برافروزد و به درگیری میان قبطی ها وبرادران مسلمانشان دامن زند و با پول، بعضی از مردم ضعیف النفس را به مزدوری وادارد.    

مصر انقلابی مورد حمله قرار گرفته است چون دیگر خوار و ذلیل در برابر اشغالگران صهیونیست قرار نمی گیرد ویا دنباله رو طرحهای امریکایی نمی باشد و یا در توطئه های تشدید محاصره غزه شرکت ندارد تا دوملیون انسان عرب ومسلمان را خفه کند و در عین حال گاز را با قیمت بسیار ارزان در اختیار اسرائیل قرار دهد . والبته بسیار طبیعی است که صهیونیستها، جاسوسان خود را به مصر اعزام بدارند تا از ضد انقلاب طرفداری کرده و سعی نمایند عقربه های ساعت را به عقب بازگردانند و در نتیجه مصر را به تسلیم در برابر مافیاهای فساد و سرکوب و غارت وچپاول وادارکنند .

البته تصادفی نیست که می بینیم کلیساهای مصر در مرحله پیش از انقلاب مردمی و در همان مرحله هدف نقشه های اسرائیلی قرار گرفته اند . از جمله کشتار کلیسای قدیسین در اسکندریه را در شب سال نو که بوسیله حبیب عادلی وزیر کشور سابق صورت می گیرد و او هم اکنون پشت میله های زندان قرار دارد و همچنین کوشش برای اتش زدن کلیسای امبابه و درگیریهای طایفه ای میان مسلمانان و قبطی ها. 

اسرائیلی ها از بازی با اتش در رویدادهای داخلی مصر خودداری نکرده اند همچنانکه در عراق و لبنان و سرزمینهای فلسطینی اقدام نموده اند وکلیساها همواره هدف اقدامات انان بوده است تا مسیحیان را علیه برادران مسلمان خود بشورش وادارند وچنین وانمود سازند که همزیستی اسلام ومسیحیت نه تنها امکان پذیر نمی باشد بلکه محال است . و عجیب نیست لابی اسرائیلی نقشی علیه اقلیتهای اسلامی در غرب برعهده بگیرد وسعی کند این مسلمانان را به تروریسم متهم نماید و جوامع غربی را نسبت به انان بر حذر بدارد و چنین وانمود نماید که همزیستی اسلام با دمکراسی محال است.   

انقلاب مصر تمامی معادلات استراتژیک اسرائیل را برهم زد پس از اینکه طی چهل سال اسرائیل از اطاعت رژیم های عربی اطمینان یافته بود که مقاومت را کنار گذارده اند و از روند لرزان و ناسالم صلح طرفداری می کنند . واکنون می شنویم تحلیلگران اسرائیلی می گویند تغییراتی بر عملیات نظامی اسرائیل صورت گرفته است که بر اثر آن مصر در رأس لیست دشمنان صهیونیسم قرار گرفته است .

تغییر موضع مصر از یک دلال صلح کثیف در منطقه همچنانکه در دوران رئیس جمهور مخلوع مبارک وحکومتش برای سی سال بود به یک حکومت مستقل که منافع ملی وعقیدتی را در رأس اولویتهای خود قرار داده است ، اسرائیل را در یک موقعیت ناگوار قرار می دهد که تمامی حسابگریهای آنرا برهم می زند.

قابل توجه اینکه انتقال مصر از گروه دوستان اسرائیل به گروه دشمنانش همچنانکه محاسبات استراتژیک اسرائیلی نشان می دهد هزینه گزافی برای تل اویو در بر خواهد داشت . که فقط در جبهه جنوب مصر بالغ بر بیست ملیارد دولار می باشد از جمله هزینه های بازسازی ارتش رژیم اشغالگر در این منطقه است.

شاید یکی از مهمترین تغییرات در معادلات استراتژیک اسرائیل دربرابر مصر همانا بکارگیری روشهای جاسوسی علیه این کشور برای برهم زدن امنیت آن می باشد و البته چه بهتر که این ناآرامی با دستان مصری صورت بگیرد . یکسال پیش دستگاههای ضد جاسوسی مصر یک شبکه را برهبری یک جوان مصری کشف کردند که بوسیله موساد بهنگام تحصیل درکشور چین استخدام شده بود . در نتیجه اعترافهای وی سه شبکه جاسوسی موساد در لبنان وسوریه ومصر کشف گردید.    

فاش کردن نقش جاسوس جدید موساد در مصر یک تحول بسیار مثبت ومؤثر است که نشانه دهنده بیداری دستگاههای امنیتی و ضد جاسوسی مصر در برابر توطئه های ضد انقلاب و مزدوران رئیس جمهوری برکنار شده است . اما پرسشی که در  اینجا مطرح می گردد آنست جاسوسان اسرائیلی که در خاک مصر منتشر شده اند چند نفر هستند وچند تن انان همچنان در خاک مصر آزادانه برای خرابکاری عمل می کنند  وملت مصر تا چه هنگام باید با توطئه های انان رویارویی کند .  " اورلان گرین "  جاسوس اسرائیلی که در مصر بازداشت شد بطور مداوم به اماکن عبادت از جمله کلیسای امبابه و روستای صول رفت و امد داشت که دو مکان اخیرا شاهد درگیریهای خونینی بودند. 

اسرائیل نه تنها به قراردادهای صلح خود با مصر ودیگر کشورهای عربی احترام نمی گزارد واحترام نخواهد گذارد بلکه نباید در اینجا فراموش کنیم که برای ترور شهید محمود مبحوح در امیر نشین دوبی ، اسرائیل بیش از سی تن از عوامل خود را با گذرنامه های انگلیسی ، فرانسوی ، المانی و کانادایی و ایرلندی به انجا فرستاده بود که اگر بهترین ومهمترین هم پیمانان و پشتیبانان خود و قراردادهایش با آنانرا محترم نمی شمارد پس چگونه می خواهد قراردادهای صلح با کشورهای عربی محترم نگهدارد؟

وظیفه ماست که در اینجا اعلام بداریم که اسرائیلیان نقش بسیار جدی وبزرگی در روند ضد انقلاب مصر برعهده دارند و به ضربه زدن به امنیت وثبات مصر و تحریک جهان غرب و بویژه امریکا علیه مصر توجه دارند وسعی دارند تفرقه بزرگی میان جوانان انقلابی مصر و شورای عالی نیروهای مسلح مصر بوجود اورند که این کوششهای با آغاز روند روابط جدید مصر با فلسطینیان و لغو محاصره غزه و گشایش دروازه رفح و مخالفت با هرگونه حمله اسرائیل بر غزه شدت یافته است.

 عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه القدس العربی است که این یادداشت را اختصاصی برای خبر نگاشته است.

ترجمه: محمدماجد نجار
4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =