۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۹

عبد الباری عطوان

این شگفت آور نبود که تظاهر کنندگان در منطقه عسالی در جنوب دمشق و شهرک معربه در درعا شعارهایی از این قبیل در دست بگیرند :" دروغ دوستان ملت سوریه پایان یافت " و " دوستان ملت سوریه گردهم می آیند تا مکان وزمان کنفرانس بعدی را تعیین کنند "
علت این خشم آنست شرکت کنندگان در اجلاس اخیر دوستان سوریه در رم تصمیم گرفتند 60 ملیون برای کمک به گروههای مسلح مخالف دولت سوریه اختصص دهند و اسلحه نیز در اختیار آنها قرار دهند.
نا أمیدی این مردم خشمگین قابل قبول است و همچنین درخواست آنها از شیخ معاذ خطیب برای تحریم اجلاسهای دوستان سوریه نیز قابل درک است چون اولویت دوستان سوریه و بویژه غربی ها حمایت اسرائیل و امنیت و شهرک نشینان می باشد.
اقدام امریکا برای پرداخت کمک 60 ملیون دلاری به ائتلاف ملی سوریه و بطور کلی مخالفان دولت سوریه یک توهین وتحقیر بیسابقه بشمار می آید و آقای معاذ خطیب نباید آنرا می پذیرفت وباید آنرا باز پس می داد .
امریکا وروسیه درباره تمامی جنبه های مسئله سوریه با یکدیگر اختلاف نظر دارند اما در عین حال درباره یک موضوع اتفاق نظر دارند که همانا گروههای جهادی اسلامگراست و بخصوص جبهه النصره .
واشنگتن و موسکو درباره ماندن بشار اسد و اختیارات حکومت انتقالی و اعضای آن و مسلح کردن گروههای گروههای مخالف با یکدیگر اختلاف نظر دارند اما درباره مخالفت با جبهه النصره و گروههای مشابه آن اتفاق نظر دارند .
این تصادفی نیست که نیروهای امنیتی ترکیه یک تشکیلات یازده نفری را بازداشت کنند که به القاعده وابستگی دارد و برای حمله به سفارتخانه های امریکائی و اروپائی در انکارا و استانبول برنامه ریزی می کرد ونیز اینکه ترکیه اجازه داده است صدها تن از مجاهدان عرب برای نبرد با دولت دمشق از خاک خود عبور کنند .
اجلاس دوستان سوریه در رم نخستین اشاره برای پاکسازی گروههای جهادی را صادر کرد که البته با موافقت ایران و روسیه صورت گرفت اگر چه این دو کشور در عملیات پاکسازی شرکت نمی کنند که البته دولت سوریه نیز همواره اعلام نموده است که همواره با توطئه بیگانه روبروست و با گروههای تروریستی در حال نبرد است .
****
تصادفی نیست که همزمان با برپائی اجلاس رم ، گروههایی از مخالفان دولت سوریه در پایگاههای اردنی آموزش دیده اند تا از روی کار آمدن اسلامگرایان در سویه جلوگیری نمایند ونیز از دستیابی آنان به سلاحهای شیمیائی وبکارگیری آن علیه اسرائیل جلوگیری کنند واین همان روندی است که در افغانستان وعراق ولیبی صورت گرفت . از جمله حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی و کشتن سفیر وسه دیپلمات آمریکایی.
همسوئی عجیبی میان روش آموزش این افراد سوری با اعضای دستگاههای امنیتی فلسطین به چشم می خورد . از جمله اینکه آموزش دهندگان آمریکائی و پایگاه آموزش آنها در اردن و روش برگزیدن آنها ، یکسان است . رونامه تایمز چاپ لندن نوشت که اینان با دقت برگزیده می شوند وپس از بررسی های امنیتی درباره گذشته آنان از جمله اینکه مبادا افراطی غیر اسلامگرا باشند وبرای اجرای دستورات آمادگی داشته باشند ، بررسی هایی صورت میگیرد .
آمریکا درباره تحویل سلاحهای مدرن به ارتش آزادیبخش سوریه دچار تردید است چون از یکسو نمی خواهد خود را بطور مستقیم درگیر رویدادهای سوریه نماید و در عین حال از آن بیم دارد که این سلاحها در اختیار گروههای اسلامگرای جهادی قرار گیرد( النصره ، فاروق، عقابهای شام ، آزادگان شام و.....)
این تردید ، موضع دولت امریکا را تقریبا نزدیک به موضعگیری ایران ودولت سوریه در برابر ائتلاف مخالفان دولت سوریه و پشتیبانان آن در میان کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان سعودی وقطر قرار داده است و بهمین علت است که هم اکنون فشارهای بسیاری بر شیخ معاذ خطیب وارد می گردد تا با دولت سوریه به گفتگو بپردازد و به یک راه حل سیاسی دسترسی پیدا کند که طی آن دولت سوریه به فعالیت ادامه دهد ویک مرحله انتقالی نیز در میان باشد.
****
شیخ خطیب اجلاس ائتلاف سوریهای مخالف را که ریاست آنرا بر عهده دارد لغو نمود . قرار بود این اجلاس روز جمعه در استانبول برگزار گردد و طی آن دولتی از سوی مخالفان انتخاب شود .
آمریکا هم اکنون در برابر دو راهی قرار گرفته است : نخست : اینکه سوریه همچنان با رژیم کنونی بماند . دوم : روی کار آمدن یک رژیم اسلامگرای جهادی و تشکیل یک حکومت اسلامی بعنوان زمینه ای برای برپائی خلافت اسلامی .
آمریکا هیچیک از این دو راه را نمی پسندد و راه حل سومی را ترجیح می دهد یعنی راه حلی که خطری برای امنیت اسرائیل در بر نداشته باشد و در عین حال در برابر ایران یک سپر سیاسی ونظامی بشمار آید که البته دسترسی به چنین راه حلی بسیاردشوار است.
بطور خلاصه می توان گفت که اصول بازی در سوریه در حال تغییر است وهمچنین اولویتهای طرفهای شرکت کننده در آن نیز در حال تحول است و تنها اولیت موجود در این زمینه همانا آینده وسرنوشت اسرائیل می باشد ونه آینده سوریه ، بنابر این خشم مردم سوریه علیه امریکا و کنفرانس دوستان سوریه قابل توجیه می باشد .

ترجمه: محمدماجد نجار

منبع:خبرآنلاین عربی

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CN ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    2 3
    میلیون درسته نه ملیون!