تابناک:«هیلاری کلینتون»، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ایران در برنامه ای کاملا حساب شده، می کوشد تا انقلاب های دمکراتیک خاورمیانه را نابود کند؛ بنابراین، کشورهای عربی، باید هشیاری خود را حفظ کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا، که روز گذشته (جمعه) با خبرنگار روزنامه «USA Today» سخن می گفت، افزود: ایرانی ها می خواهند از انقلاب های منطقه سوءاستفاده کنند و به اهداف خود در خاورمیانه دست یابند.

او تأکید کرد: جهان نباید فریب هواداری ایران از انقلاب ها را بخورد و آمریکا می تواند دلایل بسیاری آورد که نشان دهد، ایران سرچشمه این انقلاب ها بوده و تهران در حال بهره برداری از آن است.

کلینتون افزود: انقلاب های کشورهای عربی با شعارهای آزادی، حقوق بشر و اصلاحات اقتصادی آغاز شده و همه این شعارها، سال هاست در ایرن سر داده می شود؛ بنابراین، ریشه انقلاب های عربی، ریشه در آموخته های ایرانی دارد و باید ملت های عرب، هشیاری باشند و در دام ایرانی ها گرفتار نشوند.

سخنان متناقض خانم کلینتون ـ که حکایت از سردرگمی استراتژیک ایالات متحده در برابر تحولات کشورهای عربی دارد ـ به خوبی نشان می دهد که آمریکا، می کوشد، با دامن زدن به ایران هراسی، از موقعیت کنونی برای تخریب چهره کشورمان بهره برداری کند.

نکته قابل تأمل آن که خانم کلینتون، از سویی، سرچشمه این انقلاب ها را ایران می داند و از سوی دیگر، هشدار می دهد که ایران در پی نابودی انقلاب های دمکراتیک عربی است!

در همین حال، کشورهای عربی همانند عربستان سعودی و بحرین نیز که با اعتراضات گسترده مردمی روبه رو شده اند، ایران را عامل این اعتراضات می دانند؛ بدون آن که تا کنون توانسته باشند، سند یا مدارکی، دال بر ارتباط میان رهبران اعتراضات عربی و ایران ارایه کنند.

البته تناقض این اظهارات عربی ـ آمریکایی، آنجا آشکارتر می شود که آنان اعتراضات را برگرفته از ایران می دانند؛ اما به هیچ وجه، حاضر به پذیرش آن نیستند که آموزه های دینی نیز در این اعتراضات تأثیر دارد.

در واقع، تنها هنگامی می توان ایران را در این رخدادها موثر دانست که برای اعتراضات، سبغه دینی قایل بود، وگرنه باید آن را تنها اعتراضاتی با ریشه ها و دلایل درونی دانست.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 143845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =