از ابتدایی ترین ساعات رد شدن طرح استخدام پرستاران در مجلس، تاکنون، اشخاص مختلف درباره آن موضعگیری کرده اند که در جدول زیر می خوانید

استخدام 23 هزار پرستار در مجلس، رد شد. مجلس می گوید دلیل آن عدم تقبل بودجه استخدام این حجم عظیم نیروی انسانی در قانون بودجه سالانه کشور از سوی دولت است و دولت، مجلس را متهم می کند بودجه را از محل اختیارات اصلاحی خود تامین نمی کند تا دولت مجبور نشود از سایر هزینه هایش کم کند.

با این حال از ابتدایی ترین ساعات رد شدن طرح استخدام پرستاران، اشخاص مختلف درباره آن موضعگیری کرده اند. در جدول زیر، گوشه هایی از مواضع مسئولان مختلف، جمع آوری شده است.

نام مسئول

سمت/عنوان

اظهارات

دکتر حسن امامی رضوی

معاون وزیر بهداشت

موضوع استخدام پرستاران منتفی نشده است و مسیر دیگری را طی خواهد کرد. دولت مجوزهایی برای استخدام نیروی انسانی دارد اما اینکه چه تعداد از این مجوزها در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد مشخص نیست. به این منظور تلاش می‌شود از مجوزهای عادی دولت برای استخدام پرستاران استفاده شود. در مصوبات برنامه پنجم توسعه آمده است هیأت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی پس از تصویب و ابلاغ این برنامه مجوز استخدام و تأمین نیروی لازم برای خود را دارند. رایزنی‌ها برای اجرای قانون ارتقاء نظام بهره‌وری بالینی و استخدام پرستاران در همین راستا ادامه دارد که امیدواریم این رایزنی‌ها منجر به اصلاح  مصوبه مجلس و یا دستور مستقیم دولت برای استخدام پرستاران شود.

حسینعلی شهریاری

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

هم‌اکنون وزارت بهداشت 83 هزار ردیف خالی دارد و تعداد زیادی بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی که در سال گذشته به علت اضطرار احداث و بهره‌برداری شدند، پرسنل مورد نیاز را ندارند و بخش‌های ICU ، CCU و ... با کمبود پرستار مواجه هستند.امیدواریم ‌دولت برای رفع مشکل کمبود پرستار راهکاری ارایه کند.

امیرحسین قاضی‌زاده

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

متاسفانه در همین شرایط برای اداره وضع موجود صد هزار پرستار کم داریم. ضمن اینکه اگر پیشنهاد استخدام 23 هزار پرستار هم تصویب می‌شد، باز هم با کمبود 75 هزار نیروی پرستار برای تکمیل شبکه مواجه بودیم. کمبود نیروی پرستار در بخش‌های مورد نیاز افت شدید کیفیت خدمات و پیامدهای جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. بعد از اینکه احکام برنامه پنجم به تایید نهایی برسد، تحلیلی با مبنای نقاط اساسی هر حکم و الزامات اجرایی آن تدوین می‌کنم و در جلسه‌ای با دعوت از مدیران اجرایی این الزامات اجرایی را به آنها اعلام می‌کنم تا زودتر آیین نامه‌های اجرایی نوشته شود و به فاز اجرا برود.

شمس الدین شمس

رئیس شورای عالی نظام پرستاری

نمایندگان مجلس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «باب جداگانه ای برای حل مشکل پرستاران باز شود» را فراموش کردند، نماینده دولت نیز دستور رئیس جمهوری برای استخدام پرستاران را نادیده گرفت و اکنون جامعه پرستاری به شدت از این تصمیم ملتهب است. متأسفانه معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور که به عنوان نماینده دولت نیز در مجلس حضور یافت تاکنون به غیر از سنگ اندازی و مانع تراشی برای عملی نشدن دستورات رئیس جمهوری در زمینه استخدام پرستاران هیچ اقدامی انجام نداده است.

ابوالفضل جاریانی

رئیس انجمن پرستاری ایران

مشکل استخدام پرستاران بر می گردد به ناهماهنگی در بدنه دولت و اینکه بخشهای مختلف دولت در این خصوص هنوز به توافق نرسیده اند. قطعا با استخدام پرستاران نه تنها هزینه ای به دولت تحمیل نمی شود که بر عکس از هزینه های دولت کم می کند. چون تعداد زیاد پرستاران منجر به ارتقای کیفی خدمات به بیماران شده و در نتیجه هزینه های بخش درمان را کاهش می دهد.

محمد شریفی مقدم

دبیرکل خانه پرستار

دلیلی برای اجرا نشدن این مصوبه وجود ندارد و تنها مسئله ای که در این بین مانع است، عدم اراده و عزم بر اجرای قانون از طریق مسیر دولت است که شامل وزارت بهداشت و معاونتهای نظارت راهبردی و برنامه ریزی و نیروی انسانی ریاست جمهوری می شود. اکنون توپ در زمین دولت است و بهانه ای وجود ندارد که بخواهد این استخدام را به تاخیر بیندازد مگر اینکه تفکری در دولت بخواهد فراتر از نظر رئیس جمهوری تصمیم بگیرد. در هر حال جامعه پرستاری به دقت و شدت موضوع استخدام پیگیری می کند و اجازه نمی دهد مشمول مرور زمان شود.

محمد شریف مقدم

رئیس خانه پرستار

خبرهایی که از هم اکنون به ما می رسد حاکی از آن است که دانشگاهها با فشار آوردن به مسئولان پرستاری بیمارستانها از آنها می خواهند ساعت کار پرستاران را افزایش دهند.

احمد نجاتیان

معاون فرهنگی سازمان نظام پرستاری

موضوع استخدام پرستاران با دخالت شخص رئیس جمهوری قابل حل است و امیدواریم مشکل از این طریق مرتفع شود زیرا جامعه پرستاری کشور و اقعاً از این تصمیم دولت و مجلس ناراحت هستند. در زمان حاضر اعتراض های پرستاران سراسر کشور را شاهد هستیم به طوری که حتی نمایندگان پرستاران مراکز درمانی شهر تهران با حضور در سازمان نظام پرستاری با جدیت از مسئولان نظام پرستاری خواستند که راههای دیگری به غیر از مکاتبه را برای حل مسئله مانند روش های پیگیری مطالبات خود در سال 83 را پیش بینی کنند.

تعدادی از پرستاران

نمایندگان پرستاری بیمارستان‌های شهر تهران

از ریاست محترم جمهور درخواست داریم با دستور اکید به معاونت حوزه نظارت راهبردی خود بر عدم مخالفت با استخدام پرستاران، زمینه اجرایی شدن وعده خود به پرستاران را فراهم آورند. مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با استخدام پرستاران به معنی واگذاری بیمارستان‌ها و مراکز درمان به بخش خصوصی است و این مواضع غیر اصولی همیشه در ذهن موکلان آنها خواهد ماند.

اعضای شورای عالی پرستاری

امضا کنندگان بیانیه اعتراضی این سازمان به دولت

نماینده دولت در مخالفت با این پیشنهاد فرموده‌اند که با ساز و کارهای داخلی دولت برای استخدام و اجرای دستور ریاست محترم جمهوری اقدام خواهیم کرد و این نقض غرض است چون از دستورات متعدد رئیس جمهور محترم حدود 7 ماه گذشته و تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. از ریاست محترم جمهوری اسلامی که همیشه حامی پرستاران کشور بوده‌اند درخواست می‌کنیم... تمهیدات لازم برای تشکیل جلسه باحضور مسئولان و شورای‌عالی نظام پرستاری را در اولین فرصت فراهم کنند تا با حضور مسئولان فوق برای همیشه تکلیف این موضوع مشخص شود

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =