پس از 6 ماه کشمکش بین پرستاران، مجلس و دولت، مجلس گفت حاضر نیست بار مالی استخدام 23 هزار پرستاری را که محمود احمدی نژاد دستور داده بود باید استخدام شوند، به دوش بکشد و دولت هم همراهی نکرد تا مشکل پرستاران در ایران، همچنان حل نشده، باقی بماند.

انتظار پرستارها به پایان رسید. پس از 6 ماه کشمکش بین پرستاران، مجلس و دولت، مجلس گفت حاضر نیست بار مالی استخدام 23 هزار پرستاری را که محمود احمدی نژاد دستور داده بود باید استخدام شوند، به دوش بکشد و دولت هم همراهی نکرد تا مشکل پرستاران در ایران، همچنان حل نشده، باقی بماند.

"آب پاکی روی دست پرستاران ریختند و گفتند کسی را استخدام نمی کنیم." این توصیف یکی از نمایندگان پرستاران است که می گوید نتیجه مذاکرات مجلس و دولت در کمیسیون تلفیق و صحن علنی برای تصویب مواد لایحه قانون برنامه پنجم توسعه همین جمله بود. از سوی دیگر، آگاهان می گویند احتمال استخدام پرستاران در لایحه بودجه سال 90 وجود دارد. بنابراین بهترین کار در شرایط فعلی، صبر کردن است.

اکنون با پیگیری سخنان مسئولان مختلف از وزارت بهداشت، مجلس و نهاد ریاست جمهوری، می توان دریافت فراز و فرود استخدام انجام نشده چه بوده است.

نام مسئول

سمت

نقل قول

نظام پرستاری

سازمان صنفی پرستاران

پرستاران شاهد مخالفتی عجیب و باورنکردنی نماینده دولت و عدم همراهی اکثریت نمایندگان مجلس برای استخدام نیروهای بهداشتی، درمانی و به خصوص پرستاران در برنامه پنجم توسعه بودند.

مرضیه وحید دستجردی

وزیر بهداشت

استخدام 23 هزار پرستار قطعا انجام می شود و هیچ مقام دولتی نمی تواند در مقابل دستور رئیس جمهور ایستادگی کند. باید پیشنهاد استخدام پرستاران در برنامه پنجم توسعه دیده شود و مجلس بر اساس مصوبه قانونی خود در تصویب قانون ارتقای بهره وری کارکنان نظام سلامت که لازم الاجرا و واجب الاجراست رای بدهند.

پرداخت اضافه کار پرستاران سراسر کشور ماه هاست عقب افتاده و قول می دهیم علاوه بر این که بیمه‌ها را به موقع پرداخت ‌کنیم، جبران به تأخیر افتادن تقلیل ساعات کار پرستاران را براساس قانون بهره‌وری نظام بالینی که هنوز اجرایی نشده، به صورت اضافه کار به آنها پرداخت نمایند.

امیرحسین هاشمی قاضی زاده

عضو کمیسیون بهداشت و درمان

دولت برای حل مشکل استخدام پرستاران پیش قدم نمی شود و بار مالی این اقدام را در لایحه ای جدا گانه متقبل نشده است.

حسین حسنی بافرانی

عضو کمیسیون بهداشت مجلس

وزارت بهداشت 30 هزار پرستار شرکتی دارد که توانایی پرداخت حقوق و دستمزد آنان را ندارد اما وزارت اقتصاد، حقوق و دستمزد این تعداد نیرو را از محل درآمد اختصاصی وزارت بهداشت کسر می کند که این تخلف آشکار است.

 

سید عباس حسنی

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت

باید دولت در قالب یک لایحه عادی، و نه حتی لایحه برنامه پنجم توسعه، درخواست مجوز برای استخدام پرستاران بدهد که در حال حاضر چنین کاری نکرده است.

حسین علی شهریاری

رئیس کمیسیون بهداشت

دولت در لایحه برنامه توسعه پنجم پیشنهاد استخدام 23 هزار پرستار را نیاورده بود اما استخدام پرستاران از مصوبات کمیسیون بهداشت و درمان بود که در کمیسیون تلفیق برنامه توسعه پنجم نیز مطرح شد اما با مخالفت معاون رئیس‌جمهوری و نماینده دولت در این کمیسیون رد شد.پیشنهاد استخدام 23 هزار پرستار 400 میلیارد تومان بار مالی دارد که نه در قانون پنجم هست و نه در لایحه دولت. بهترین کار این است که چون رئیس‌جمهور قول استخدام 23 هزار پرستار را داده‌ است، به مجلس لایحه ارائه کند و مجلس حتما تصویب خواهد کرد.

غضنفر میرزابیگی

رئیس سازمان نظام پرستاری

اگر دستور استخدام 23 هزار پرستار اجرا نشود، در مقابل مجلس تجمع می کنیم. معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، این دستور را اجرا نمی کند. ما تصور نمی کردیم کمیسون تلفیق به چنین قانونی با وجود دستور شخص رئیس جمهور و مستنداتی که در رابطه با نیاز کشور به استخدام این تعداد نیرو وجود دارد رای ندهد و در واقع ما دور خوردیم!

محمد شریفی مقدم

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری

بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهوری، علاوه بر عدم استخدام پرستاران، بودجه یک میلیارد تومانی سازمان نظام پرستاری را بدون هیچ دلیل خاصی نمی دهد.

سیف علی نصرتی

عضو شورای عالی نظام پرستاری

تعجب آور است که در مرحله عمل در تدوین برنامه پنجم توسعه با استخدام پرستاران موافقت نکرده اند. اجرا نشدن قوانین پرستاری مصوب مجلس جز ایجاد یأس و نا امیدی در جامعه پرستاری و بی اعتمادی آنان به وعده ها و قول های مسئولان نتیجه دیگری ندارد.

انوشیروان محسنی بندپی

نایب رئیس کمیسیون بهداشت

خسارت و زیان استخدام نشدن پرستاران چند برابر بودجه و بار مالی ناشی از جذب این نیروها است.برای دستیابی به شاخص ها و استانداردها، اجرای صحیح قانون ارتقای بهره وری و جبران کمبود شدید نیرو ناگزیر از استخدام پرستاران هستیم تا به کیفیت خدمات درمانی خدشه‌ای وارد نشود. مانی که نماینده دولت با آن مخالفت کرد نمایندگان کمیسیون تلفیق نتوانستند آن را به تصویب برسانند چرا که بار مالی زیادی داشت. اما ما معتقدیم زمانی که طرحی مصوب شد باید ساز و کارهای قانونی آن نیز در نظرگرفته و تأمین شود.

شمس الدین شمس

رئیس شورای‌عالی نظام پرستاری

وجود دستور شخص رئیس جمهوری و آمارهای موجود از کمبود شدید پرستار در مراکز بهداشتی- درمانی کشور ضرورت استخدام پرستاران را اثبات می کند. بنابراین دلیلی برای مخالفت معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری به عنوان نماینده دولت در مجلس وجود ندارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =