برای استخدام پرستاران مورد نیاز نظام سلامت در کشور، دولت باید ضمن درخواست مجوز از مجلس، منابع مالی این طرح را هم تامین کند، ولی تاکنون این کار انجام نشده است.

امید سلیمی بنی: نماینده مشهد و عضو کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ "خبر آنلاین" می گوید دولت برای استخدام پرستاران، لایحه ای به مجلس ارائه نکرده است. به گفته امیرحسین قاضی زاده هاشمی، برای استخدام پرستاران مورد نیاز نظام سلامت در کشور، دولت باید ضمن درخواست مجوز از مجلس، منابع مالی این طرح را هم تامین کند، ولی تاکنون این کار انجام نشده است.

هاشمی در پاسخ به سئوالات خبرنگار "خبرآنلاین" در جمع دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه شاهد تهران، دیروز گفت: "دولت، راه دیگری نیز دارد و آن توافق با مجلس است. در این روش، دولت می تواند به نمایندگان بگوید شما طرحی از خودتان برای استخدام پرستاران ارائه کنید و من از منابع عمومی که در اختیار دارم، بودجه آن را تامین می کنم، ولی دولت این کار را هم نکرده و تاکنون تلاشهای مجلس برای قانع کردن دولت، به جایی نرسیده است."

به گفته عضو کمیسیون بهداشت، طبق قوانین موجود، مجلس نمی تواند طرحی که دارای بار مالی مستقل است را مطرح کند و حتی در صورت تصویب در صحن علنی نیز، این طرح توسط شورای نگهبان به دلیل مخالفت با قانون اساسی، رد خواهد شد. برای همین، بدون ارائه لایحه ای از سوی دولت، کاری از دست مجلس برای استخدام پرستاران، بر نمی آید.

این نماینده مجلس در توضیح اظهارات خود به دانشجویان پرستاری گفت: "در کمیسیون تلفیق، پیشنهاد استخدام پرستاران مطرح شد، ولی دو گروه بلافاصله با آن مخالفت کردند. مخالف اول، از سوی دولت بود. نماینده دولت برای استخدام پرستاران اعلام کرد ما پولی برای این موضوع نداریم و برای همین، توافق هم نمی کنیم. دسته دوم، نمایندگانی بودند که به نظریات بانک جهانی در نظام سلامت متعقدند و می گویند باید بیمه ها به صورت نظام بازار آزاد، عرضه خدمت سلامت را به نیازمندان، ارائه کنند و در مقابل آن، از سوی منابع بیمه ای و آزاد، پول دریافت کنند."

وی در تشریح دیدگاه های دسته دوم مخالفان استخدام پرستاران گفت: "طبق این نظریه، مخالفان می گفتند باید دولت، حتی المقدور، کوچک سازی شود و بیمارستانهای دولتی، به بخش خصوصی یا تعاونی واگذار شوند. با این طرح، بیمارستانها طبق منابع و صلاحدید خود، پرستاران و نیروی درمانی مورد نیازشان را استخدام می کنند و دولت مجبور نیست منابع عمومی را برای بیمارستانها و استخدام پرستاران، صرف کند."

هاشمی در ادامه اظهاراتش با اشاره به اینکه مجلس نمی خواهد توپ را به زمین دولت بیندازد، از مخالفت گروهی از نمایندگان برای استخدام پرستاران بیکار خبر داد.

وی همچنین در قسمت دیگری از گفتگوی خود در فرهنگستان هنر تهران، با اشاره به اجرایی شدن طرح پزشک خانواده، به مشکلات این طرح اشاره کرد. به گفته وی، انتخاب نام غلط برای این طرح عظیم، آن را تحت الشعاع خود قرار داده و به عنوان اولین مشکل اجرای سطح عظیم "سیستم ملی سلامت محور" مطرح است.

وی با اشاره به اینکه در 3 استان کشور، بازنگریهای مرتبط با این طرح آغاز شده و در حال اجراست، از الزام دولت برای اجرای این طرح در پایان برنامه پنجم توسعه، خبر داد و گفت: "مجلس، دولت را ملزم کرده که در طول برنامه پنجم توسعه کشور، در تمام شهرها با اولویت حاشیه نشینی، طرح سیستم ملی سلامت محور اجرا شود و پیش بینی می شود در پایان برنامه پنجم توسعه، همه شهرهای ایران، از اجرای این طرح بهره مند شوند."

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۵
    0 0
    آقای سلیمی دمت گرم.