بعد از به راه افتادن سرو صداهای زیاد در مورد پدیده زیرمیزی گرفتن پزشکان، کمیسیون بهداشت مجلس به این ماجرا وارد شد تا راه حلی در این مورد پیدا کند، ولی حالا نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از زیربار نرفتن دولت در یان مورد خبر می دهد.

زیرمیزی نه تنها پدیده ای نام آشنا برای مردم است که شاید بتوان گفت به پدیده ای قدیمی و جاافتاده درمیان قشر بیمار و پزشک تبدیل شده است. زیرمیزی پدیده ای است که موجب فراغ خاطر پزشک و بیمار می شود.پول اعطا شده از زیرمیز تضمین کننده این است که پزشک به موقع، حتی از دورترین مکان متصور خود را بر بالین بیمار حاضر کند و یا حداقل به ثمر رساندن دوران درمان را تضمین کند.زیرمیزی به پدیده ای در بین پزشکان به پدیده ای غیرقابل انکار تبدیل شده است.حالا هر چه قدر مسئولین مربوطه رواج آن در بین پزشکان را 5/1 دررصد اعلام کنند.
بسیاری از مردم و کارشناسان افزایش هزینه های بیمارستانی و افزایش تعرفه ها در همه نوع بیمارستان ها و هم چنین بالارفتن قیمت لوازم و تجهیزات پزشکی و آب و برق و گاز و هم چنین توقع های رو به افزایش خانواده برخی پزشکان، چشم و هم چشمی ها و نوع دید مردم نسبت به پزشکان را باعث این می دانند تا برخی اطبا برای جبران مافات به اجبار هم که شده بیماران را وادار کنند تا سهمی در سلامت خانواده و جامعه ایفا کنند!

نبود تعرفه خاص باعث افزایش روند زیرمیزی؟
دریافت غیر متعارف پزشکان از مردم مبالغ متفاوتی را شامل می شود و بین چند 10 هزار تومان تا میلیونها تومان است و متاسفانه هیچ نظارت و کنترلی هم در این زمینه وجود ندارد، به همین علت دفاتر ویژه‌ای برای رسیدگی به این دریافتی ها که به پولهای زیرمیزی پزشکان معروف شده است در معاونتهای درمانی دانشگاههای علوم پزشکی کشور فعال شده است و بیماران و افرادی که از سوی پزشکان به پرداخت وجوه خارج از ضوابط و غیر متعارف مجبور شده‌اند، می توانند با مراجعه به این دفاتر شکایت خود را مطرح کنند تا بر اساس قانون و در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.با این حال نایب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران، اقتصاد درمان در کشور را اقتصادی بیمار عنوان کرد و به ایسنا گفت:«لازم است که مسوولان این خطر را درک کنند که اگر این روند ادامه داشته باشد به تدریج شرایطی برای مردم ایجاد می‌شود که از درمان صحیح، سالم و پویا در آینده محروم خواهند شد.» دکتر مسلمی فر با بیان این که 99 درصد پزشکان کشور همین تعرفه‌های غیرواقعی را اجرا می‌کنند، ادامه داد:« یک پزشک سال‌ها درس می‌خواند و مدام با استرس‌ها و رنج مردم در ارتباط است، مشخص نشدن قیمت واقعی خدمات ممکن است سبب ‌شود افرادی که به لحاظ روحی مقداری ضعیف‌تر از دیگرانند، به شخصه تلاش کنند که به قیمت واقعی خدمات خود دست یابند. با غیرواقعی بودن قیمت خدمات درمانی، پزشک ناچار باید برای اداره زندگی خود، زمان بیشتری را در مطب یا بیمارستان صرف کند. به این ترتیب قطعا کمتر به مطالعه و رسیدگی به مسایل روحی خود می‌پردازد و در نهایت، آسیب این امر متوجه مردم خواهد بود. »

زیر میزی وجود دارد ولی دولت قبول نمی کند
بعد از به راه افتادن سرو صداهای زیاد در مورد پدیده زیرمیزی گرفتن پزشکان، کمیسیون بهداشت مجلس به این ماجرا وارد شد تا راه حلی در این مورد پیدا کند، ولی حالا  نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از زیربار نرفتن دولت در یان مورد خبر می دهد. نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به پیشنهاد این کمیسیون برای حذف پدیده شوم زیرمیزی پزشکان گفت: وزارتخانه های بهداشت و رفاه و دولت با این پیشنهاد مخالفت کردند. انوشیروان محسنی بندپی در گفتگو با مهر از واقعی شدن سرانه درمان و تعرفه های پزشکی به عنوان تنها راهکار مقابله با پدیده شوم زیرمیزی پزشکان نام برد و گفت: تا زمانی که رابطه مالی پزشک و بیمار قطع نشود نمی توان امیدوار بود که این معضل برچیده شود. گزارشها و بررسیها نشان می دهد بیشترین شیوع پدیده زیرمیزی پزشکان در بخش اعمال جراحی صورت می گیرد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به منظور ارائه راهکاری برای مقابله با پدیده زیرمیزی پزشکان افزود: سال گذشته بعد از اینکه در حدود 20 جلسه برگزار کردیم قرار شد که تعرفه های یک بیمارستان دولتی" 6/3 K" تعیین شود و پزشکان این بیمارستان در همه رده های تخصصی از فعالیت در بخش خصوصی منع شوند.

محسنی با تاکید بر اینکه پدیده شوم زیرمیزی در بخش دولتی دیده می شود افزود: متاسفانه وزارتخانه های بهداشت و رفاه و دولت با اجرای این پیشنهاد مخالفت کردند. نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: حذف پدیده زیرمیزی پزشکان علاوه بر اینکه بار مالی هزینه های درمانی مردم را کاهش می دهد باعث خواهد شد که مراکز درمانی بخش دولتی نیز کارآمد شوند. محسنی افزود: این پیشنهاد کمیسیون قرار بود برای سال 88 در یک بیمارستان و در سال 89 در سطح 50 درصد بیمارستانهای دولتی و برای سال 90 در تمامی بیمارستانهای دولتی اجرا شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص ارائه مجدد این پیشنهاد به دولت گفت: پیشنهاد تعرفه 6/3 K را برای اجرا در بیمارستانهای هیئت امنایی ارائه داده ایم.

ناهنجاری های اقتصادی در بحث درمان،علت ایجاد پدیده زیرمیزی
شاید برای توجیه پدیده زیرمیزی باعث شده است که کارشناسان معتقد باشند پزشکی که همواره با دغدغه های معیشتی و رفتاری به سر می برد نمی تواند به سوگندهای پزشکی وفادار بماند.چنین پزشکانی همواره بقراط را نفرین خواهند کرد که سوگند را اختراع کرده است! دکتر مسلمی‌فر یکی از این کارشناسان است.وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، گفت:«هر چند جامعه پزشکی همواره با استرس‌های مکرر و مداوم روبرو هستند، اما متاسفانه این استرس‌ها و فشارهای روحی ارزش گذاری نمی‌شوند. متاسفانه ناهنجاری‌های اقتصادی در بحث درمان وعدم شفافیت قیمت واقعی خدمات درمانی در کشور سبب می‌شود که برخی در اعتراض به این عدم شفافیت، وارد حیطه پدیده «زیرمیزی» شوند که با توجه به قداست حرفه پزشکی، کار این افراد مورد تایید نیست. » وی همچنین بیان کرد:«زمینه پدیده زیرمیزی را کسانی فراهم کرده‌اند که با واقعی شدن خدمات درمانی مقابله می‌کنند.» وی با بیان این که متاسفانه به آسیب شناسی پدیده زیرمیزی پرداخته نمی‌شود، افزود: درهمه جای دنیا تعرفه‌های پزشکی نسبت به مشاغل دیگر بالاتر است؛ چرا که پزشکان با عالی‌ترین موجود خلقت درارتباطند؛ بنابراین باید شرایط ایده‌آلی داشته باشند تا با آرامش خاطر به بیماران رسیدگی کنند، اما متاسفانه در کشور ما این اتفاق رخ نداده است. همین موضوع سبب شده که عده‌ای برای احقاق حق خود به پدیده شوم زیرمیزی روی آورند. بی‌تردید زمینه این اشتباه را کسانی فراهم کرده‌اند که با واقعی شدن خدمات درمانی مقابله می‌کنند. وی پیشنهاد داد که دلسوزان جامعه پزشکی و کسانی که تجربه کافی در علم پزشکی از سال‌های دور دارند و مورد تایید مسوولان نیز هستند، تعرفه‌های درمانی را ارایه دهند که بیمه‌ها نیز این تعرفه‌ها را بپذیرند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 45524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساده لوح IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۶
    0 0
    دیروز نظر نوشتم کو؟