۰ نفر
۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۸

با وجود این اظهار نظرهای مختلف مسوولان و در درگیری بین نهادهای مختلف، معلوم نیست چه زمانی و چگونه قرار است تکلیف پرستاران روشن شود؟ پرستارانی که دیگر از هر امیدواری و ناامیدی خسته شده اند.

فهیمه حسن‌میری: پرستاران حالا مدتهاست در برزخ استخدام شدن یا نشدن قرار دارند. یک بار وعده‌ای میشنوند و امیدوار میشوند و بار دیگر اظهارنظری همه امیدهایشان را بر باد میدهد. آنها که زمانی دلشان را به وعده رییس‌جمهور برای استخدام خوش کرده بودند، ناگهان با واکنش مجلسیها رو به رو شدند که میگویند دولت نه تنها بودجه‌ای درخواست نکرده، بلکه ردیف مستقلی را نیز در نظر نگرفته و درخواست دولتیها برای استخدام بدون بودجه و ردیف از مجلس، وجاهت قانونی ندارد.

اما مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دیروز مجددا بر اجرای دستور رییس‌جمهور درباره استخدام پرستاران تاکید کرد و جرقه‌های امید را دوباره در دلشان روشن کرد. او که در همایش بررسی مسائل پرستاران در تالار وزارت کشور سخن می گفت، با اعلام این مطلب که هیچ وزیر و معاون رئیس ‌جمهوری نمی‌تواند در برابر دستور رئیس ‌جمهوری برای استخدام 23 هزار پرستار ایستادگی کند، افزود: وزارت بهداشت قطعا دستور رئیس ‌جمهوری مبنی بر استخدام 23 هزار پرستار را اجرا می کند.

او نه تنها 23 هزار پرستار را به استخدام در وزارت بهداشت خوشبین کرد بلکه خبر از این داد که در درازمدت به پرستاران بیشتری احتیاج است به طوری که به گفته وی به 50 هزار پرستار دیگر طی 5 سال آینده نیاز است.

وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که هر روز بر تعداد تختهای بیمارستانی در کشور افزوده می‌شود، ادامه داد: هم اکنون بیش از 11 هزار تخت بیمارستانی آماده افتتاح داریم اما چون نیروی پرستار و کادر کافی نداریم هنوز این مراکز راه‌اندازی نشده است.

به گزارش مهر، وی همچنین به اجرای طرح پزشک خانواده در شهرها اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در تیم سلامت پزشک خانواده به پرستار نیاز داریم، علاوه بر استخدام 23 هزار پرستار برای تکمیل کادر بیمارستانی در بخش دولتی، در مجموع وزارت بهداشت به 90 هزار نیروی جدید نیاز دارد که حداقل 50 هزار نفر آنها باید پرستار باشند.

وحید دستجردی همچنین خواستار همراهی مسئولان دولت برای استخدام پرستاران شد و گفت: ما برای استخدام پرستاران نیاز به مجوز قانونی داریم که باید مجلس به صورت طرح یا در قالب برنامه توسعه آن را تصویب کند.

اما در پاسخ به گفته های وزیر بهداشت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به گذشت هفت ماه از قول رئیس جمهور برای استخدام پرستاران گفت: دولت برای استخدام 23 هزار پرستار نیاز به مجوز مجلس ندارد.

دکتر حسینعلی شهریاری با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تا کنون در زمینه استخدام 23 هزار پرستار کوتاهی نکرده است، با اشاره به قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت کشور گفت: انتظار نداریم دولت بودجه بدهد بلکه لازم است ساعات کار پرستاران کم شود تا خستگی روحی و جسمی آنها کاهش یابد بنابراین پرداخت اضافه کار نقض غرض است.

شهریاری با اشاره به این که هم اکنون 83 هزار پست سازمانی خالی در وزارت بهداشت وجود دارد که باید برای استخدام نیروها هماهنگی های لازم صورت گیرد، اضافه کرد: اشکال کار این است که قبل از صدور مجوز استخدام بیمارستان افتتاح کرده‌ایم تا قدری از مشکلات مردم را رفع کنیم. علاوه بر آن هرکس می‌خواهد در دوره فعالیت خود اقدامات خود را به بهره‌برداری برساند. دولت نیز علاقه دارد زودتر خدمت رسانی کند و برای افتتاح فشار می‌آورد.

اما با وجود این اظهار نظرهای مختلف مسوولان و در درگیری بین نهادهای مختلف، معلوم نیست چه زمانی و چگونه قرار است تکلیف پرستاران روشن شود؟ پرستارانی که دیگر از هر امیدواری و ناامیدی خسته شده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 99691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =