هزار پرستار قرار بود در پایان ماه رمضان، در مقابل وزارت بهداشت تجمع اعتراضی کنند تا استخدام شوند. رئیس سازمان نظام پرستاری در روزهای ابتدایی ماه رمضان این ترفند را برای استخدام پرستاران اعلام کرده بود و حالا گویا پرستاران مقابل سد دیگری که مانع از استخدام آنهاست، قرارگرفتند.

امید سلیمی بنی: 23 هزار پرستار قرار بود در پایان ماه رمضان، در مقابل وزارت بهداشت تجمع اعتراضی کنند تا استخدام شوند. رئیس سازمان نظام پرستاری در روزهای ابتدایی ماه رمضان این ترفند را برای استخدام پرستاران  اعلام کرده بود و حالا گویا  پرستاران مقابل سد دیگری که مانع از استخدام آنهاست، قرارگرفتند. این بار مجلس، مجوز لازم را برای استخدام نداده است.

 

از زمانی که غضنفر میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری، در روزهای گرم امردادماه گذشته، موضوع تجمع اعتراضی را برای فشار به دولت مطرح کرد بسیاری از منتقدان سیاستهای وی و همکارانش در سازمان نظام پرستاری، این کار را ترفندی تبلیغاتی برای رای گرفتن در آخرین سال از دوره دوم هیات مدیره نظام پرستاری دانستند. منتقدان وی با اشاره به اینکه در طول 4 سال دوره دوم، وی و همفکرانش در هیات مدیره و شورای عالی سازمان نظام پرستاری، کاری به جز مماشات درباره منافع پرستاران نکرده اند، از تهدید به تجمع به عنوان راهکاری برای "رای گرفتن در شب انتخابات" نام بردند.تا اینکه در ابتدای شهریورماه، اخباری درباره عدم موافقت کمیسیون تلفیق مجلس با استخدام پرستاران بیکار منتشر شد.

موضوع، ربطی به کمیسیون ندارد

در اولین واکنشها به خبر رد استخدام پرستاران، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان به عنوان یکی از مسئولان که ممکن بود مطالبات پرستاران متوجه وی شود، موضع گیری کرد. شهریاری از وزارت بهداشت خواست لایحه استخدام 23 هزار پرستار را به مجلس ارائه کند زیرا تا زمان مصاحبه این مسئول، هیچ لایحه ای از سوی دولت برای استخدام پرستاران به مجلس ارائه نشده بود. حسینعلی شهریاری در جمع خبرنگاران گفته بود: "پیشنهاد استخدام 23 هزار پرستار 400 میلیارد تومان بار مالی دارد که نه در قانون پنجم هست و نه در لایحه دولت."

به گفته وی پیشنهادی که در کمیسیون تلفیق ارائه شده، نه در لایحه دولت به مجلس ارائه شده و نه در قانون پنجم توسعه دولت چنین پیشنهادی داده است. بلکه موضوع این طرح توسط برخی همکاران در کمیسیون تلفیق پیشنهاد داده‌ شده است که آنجا به علت اینکه بار مالی داشت مورد موافقت قرار نگرفت.

هنوز به مجلس امیدواریم

با وجودی که بهارستان نشینان می گویند دولت هیچگاه لایحه و پیشنهادی درباره استخدام 23 هزار پرستار نداده است، هنوز برخی از اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری، به مجلس امیدوارند.

از جمله این افراد، سرمدیان، مدیر روابط عمومی این سازمان است که به "خبر آنلاین" می گوید: ما هنوز به مجلس امیدواریم. درست است که کمیسیون تلفیق، موضوع را رد کرده است، ولی هنوز رای گیری در صحن علنی مانده و هنوز بچه های ما دارند کار می کنند تا بتوانیم در صحن علنی تلاش خود را بکنیم و امتیاز بگیریم."

این چنین که از شواهد برمی آید، این عضو شورای عالی نظام پرستاری هنوز اطلاع ندارد موضوع استخدام در حد پیشنهاد امین حسین قاضی زاده، نماینده مشهد و در ابتدای یکی از جلسات کمیسیون تلفیق مطرح شده بود و در اصل، چیزی وجود نداشته که برای رای گیری مجدد به صحن علنی آورده شود.

شعار بیشتر است تا کارشناسی

دکتر مرندی، از اعضای کمیسیون بهداشت که به عنوان یکی از منتقدان سیاستهای بهداشتی دولت، همواره نظرات مستقلی داشته، درباره عدم استخدام پرستاران به "خبر آنلاین" می گوید: "این اعداد و ارقام ناگهانی که گفته می شود مثلا چند هزار نفر را یک شبه استخدام کنید و بعد مشکلات عملی کار پیش می آید، اعتماد مردم را به دولت خواهد کاست. وقتی رئیس جمهور می داند ضرورتی برای این تنگنایی که قرار است ایجاد شود، وجود ندارد و مطمئن نیست این حرف مورد قبول دیگران از جمله مجلس قرار می گیرد، امید بیجایی را در ذهن گروهی از تحصیل کردگان به وجود می آورد و نتیجه این می شود که مردم اعتماد خود را از دست می دهند."

وی با وجودی که معتقد است نیاز بازار سلامت به تعداد پرستاران بسیار بیشتر از شرایط فعلی است، می افزاید: "اگر با استانداردهای بین مللی خود را مقایسه کنیم، می بینیم که بسیار عقبیم و نیاز فراوانی داریم. ولی موضوع این است که ما مطابق استاندارد عمل نمی کنیم. اکنون در نقاط محروم و شهرستانهای دور افتاده، نیاز به نیروهای پیراپزشکی و پزشکی بسیار زیاد است، ولی این دلیل نمی شود بدون کار کارشناسی، حرفی را بزنیم و به صورت شعاری بخواهیم موضوع را مطرح کنیم."

به اعتقاد وی، قبل از علنی شدن تصمیم دولت برای استخدام پرستاران، باید متن لایحه آماده می شد و بعد از رای گیری و تصویب، به پرستاران قول استخدام می دادند ولی اکنون فقط وضعیتی پیش آمده که مجلس و دولت اوضاع و احوال فعلی را گردن یکدیگر می اندازند و مشکلات را به دیگری نسبت می دهند.

وعده های یک رئیس

رئیس سازمان نظام پرستاری، پیش از نشستن به صندلی ریاست دوره دوم این سازمان، برای استخدام پرستاران وعده های زیادی داده بود که به نظر می رسد اکنون با دخالت مجلس، وعده ها رنگ می بازد. هر چند رمضان محسن‌پور، معاون پارلمانی وزیر بهداشت امیدواریهای دیگری را در دل پرستاران زنده کرد و با اعلام اینکه پیشنهادها برای استخدام 23 هزار پرستار به بند الحاقی برنامه توسعه پنجم رفته، ولی این مقام بلافاصله افزوده که به دلیل بار مالی زیاد، احتمال آن که در کمیسیون تلفیق رای نیاورد، زیاد است.

این در حالی است که برخی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری همچنان معتقدند با کارهایی مانند انتشار نامه سرگشاده، می توان ورق را به نفع پرستاران بیکار برگرداند. احمد نجاتیان، معاون فرهنگی نظام پرستاری از این اشخاص است. وی به "خبر آنلاین" می گوید: "چیزی که کمیسیون تلفیق رد کرده، تمامی استخدامهای پیش بینی شده در برنامه پنجم توسعه است که به شدت به نظام سلامت آسیب خواهد رساند."

به گفته وی، با وجود پیش بینی توسعه نظام سلامت و افزایش تختهای بیمارستانی، استخدام پرستاران منتفی شده و عملا، بیمارستانها تبدیل به "کشتارگاه" برای بیماران خواهد شد. نجاتیان به "خبر آنلاین" توضیح می دهد: "در برنامه چهارم توسعه، مقرر شد مجوز 14 هزار نیروی مورد نیاز نظام سلامت، خارج از چارچوب جاری استخدامی، صادر شود. انتظار داشتیم امسال نیز این مسئله محقق شود، ولی متاسفانه با وجود پیشنهاد دکتر قاضی زاده،نماینده  کمیسیون بهداشت در کمسیون تلفیق ، باز هم کمیسیون تلفیق، این مسئله را قبول نکرد و نماینده دولت نیز همراهی لازم را نداشت. نتیجه این شد که فعلا استخدام منتفی است."

وی در پاسخ به سئوالی که از سرنوشت "وعده های رئیس سازمان نظام پرستاری برای استخدام 23 هزار پرستار بیکار حتی به شرط تجمع و اعتراض" داده شده بود، موضوع را به غنضنفر میرزابیگی ارجاع نمود. کسی که مدعی است دستور مکتوب و "آنی آنی" محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران را در دست دارد که طی آن، وزارت بهداشت باید 23 هزار پرستار را به استخدام درآورد. دستوری که به نظر می رسد نه تنها مخالفانی در معاونت نظارت و راهبردی رئیس جمهوری، بلکه معترضانی قدرتمندی را نیز در مجلس دارد، کسانی که می گویند دولت برای عملی کردن دستور رئیس خود، تاکنون هیچ قدمی برنداشته و لایحه ای به مجلس نداده است.

زمانی برای "دور خوردن"

رئیس سازمان نظام پرستاری برای وضعیتی که پرستاران در آن دچار شده اند، حرف جالب توجهی دارد. غضنفر میرزابیگی در گفتگو با سایت جوان آنلاین، از رسانه های حامی دولت، با خوشبین نبودن به طرح دوباره این الحاقیه در کمیسیون تلفیق و رای آوردن آن از پیگیری این سازمان برای طرح شدن مسئله در صحن علنی مجلس و جلب نظر نمایندگان مجلس خبر داده است. به گفته وی "ما تصور نمی کردیم کمیسون تلفیق به چنین قانونی با وجود دستور شخص رئیس جمهور و مستنداتی که در رابطه با نیاز کشور به استخدام این تعداد نیرو وجود دارد رای ندهد و در واقع ما دور خوردیم!"

اکنون جای پاسخ به این پرسش خالی است، رئیس سازمان نظام پرستاری که خود یکی از مدیران کل وزارت بهداشت و از مشاوران وزیر بهداشت محسوب می شود از چه "قانونی" سخن می گوید؟ آیا تنها  منظور وی پیشنهاد شفاهی رئیس کمیسیون بهداشت در جمع اعضای کمیسیون تلفیق است که با 20 رای مخالف از مجموع 30 رای، اجازه مطرح شدن نیافت است؟

 

جدول وضعیت پرستاری ایران و مقایسه با جهان

تعداد پرستاران شاغل

تعداد پرستاران مورد نیاز کشور

پرستاران بیکار

سهم پرستاران

استاندارد جهانی

میزان فعلی کشور

100 هزار نفر

210 هزار نفر

40 هزار نفر

90 درصد زن

10 درصد مرد

2 پرستار برای تخت معمولی

4/6 پرستار برای تختهای ویژه

3/0 پرستار برای هر تخت

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 89765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =