۳ نفر
۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۸

نگاهی به اظهارات منتشر شده از حسن عباسی درباره فلسفه اسلامی

در دو دهه گذشته حسن عباسی درباره همه مسائل جهان اظهارنظر کرده است. مجموعه سخنان او را در تمام موضوعات می توان یافت. از سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد خرد و کلان، فرهنگ شرق و غرب و اسلام، مسائلی فرهنگی از تحلیل فیلم های هالیوود گرفته تا تاتر و موسیقی و معماری و صنایع دستی ، تا کتاب و نشر و مطبوعات و رسانه، از مدیریت سیاسی تا مدیریت استراتژیک و انواع مدیریت ها در جهان، از بیان اطلاعات مرموز از داخل سرویس های جاسوسی تا هر چه که شما فکر کنید... سی دی هایش نیز در بازارچه مهستان به صورت گسترده عرضه می شود. البته همه این اظهارات دو ویژه گی دارد. یکی اینکه همه خطابه اند – جایگاه خطابه را آنان که علم منطق خوانده اند می دانند- دوم اینکه این کارشناس همه ی مسائل جهان و انسان، موضوعات خطابی اش را عموما در محیط هایی مطرح می کند که مخاطبان نه متخصص آن بحث ها هستند که پاسخی به او بدهند و نه آن بحث به آنان مربوط می شود. یکی دیگر از ویژه گی های اظهارات ایشان رد مطلق همه و تایید مطلق خود است. نوعی خود بنیادی که با کوبیدن اشخاص و رد نظرات بدون حفظ روند منطقی کلام، نتیجه اش تنها تشنج آفرینی های بیهوده و بی نتیجه بوده است.
13 فروردین امسال سخنانی از این جناب همه چیزدان منتشر شد که در آن از ملاصدرا و علامه طباطبایی و شهید مطهری گرفته تا جناب آیت الله جوادی آملی و بالاخره فلسفه صدرایی به نوعی غیرمستدل و غیرمنطقی کوبیده می شوند. سپس وی از آیت الله جوادی آملی خواسته است تا با او مناظره کند! کاملا مشخص است که منتشر کنندگان این نظرات اهداف و غرض ورزی های خاصی را خصوصا برای کوبیدن مشی فکری آیت الله جوادی آملی دارند. بگذریم که مدت های مدیدی است که وی و هم تبارهایش در دولت احمدی نژاد، به جان حوزه و اندیشمندان حوزوی افتاده اند و با بیان این سخنان سخیف، سعی در زیر سوال بردن ارکان فکری حوزه را دارند....


مشاهده اصل خبر منتشر شده : حسن عباسی:همهٔ فلاسفهٔ مسلمان اشتباه کرده‌اند

در این مختصر بدون آنکه بخواهیم به نقد و بررسی سخنان بی اساس و اظهارات بی بنیاد حسن عباسی بپردازیم، تنها به مرور سخنان وی درباره ملاصدرا، فلسفه اسلامی و فلسفه صدرایی و مقایسه آن با نظرات و سخنان رهبر انقلاب، آیت الله خامنه ای در این باره پرداخته ایم. جالب تر اینجاست که این جماعت، خود را مدافع تمام عیار و سینه چاک ولایت نیز می دانند.... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

 

اظهارات حسن عباسی
فرمایشات آیت الله خامنه ای
قطعا اگر مرحوم طباطبایی و مطهری می دانستند موضوع فلسفه ماده اولیه است هیچگاه بحث فلسفه اسلامی را مطرح نمی کردند. فلسفه اسلامی آکنده از التقاط است و نمی تواند نجات بخش باشد.
تفکرات مرحوم طباطبایی و مرحوم مطهری - این متفکران شیعه - در زمینه‏های فلسفه اسلامی و مسائل اجتماعی و مباحث عمومی اسلام، عمیقتر از همه است؛ مباحث تخصصی، مثل عرفان و فلسفه و اینها که جای خود دارد.
نباید این‏گونه باشد که ما در باب مسایل شیعه، ناگهان بحثی را ارایه کنیم که بحث سبک و کم‏مایه و رقیقی باشد؛ بحث خیلی عمیقی نباشد. این کار ممکن است به جای جذب، موجب دفع بشود.
( ۱۳۶۹/۰۱/۲۶)
امرزو طرح مباحث فلسفه اسلامی از نگاه شهید مطهری یک ضرورت است....  (۱۳۸۲/۱۲/۱۸)
صدرایی ها نتوانستند یک طرح اقتصادی حد اقل دوصفحه هم برای طرح تحول اقتصادی به صورت درست و مفید ارائه بدهند.
کسانی که معتقدند که فلسفه ملاصدرا همه چیز دارد بیایند بشینند مناظره کنند (هنوز از مادرشون زاییده نشده).
حکمت متعالیه ملاصدرا هزار و یک اشکال درآن هست که اگر بگویید اسلام است به قرآن و اسلام نسبت داده اید. ملا صدرا علم کلام وعرفان وفلسفه را جمع کرد و گفت این حکمت متعالیه است.
مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه‌ی در هم تنیده و به وحدت رسیده‌ی چند عنصر گرانبها است. در فلسفه‌ی او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی، و شهود عرفانی، و وحی قرآنی، در کنار هم بهره گرفته شده، و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل برهانی، و ذوق و مکاشفه‌ی عرفانی، و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاه‌ساله‌ی او رحله‌های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است.(۱۳۷۸/۰۳/۰۱ )
کلمه حکمت متعالیه از چه می آید؟ از انتقال از علم حصولی به علم حضوری. این شد دین؟!
تقوی الهی و قرآنی در حکمت متعالیه و اندیشه ملا صدرا فراموش شده است
همانگونه که فلسفه‌ی صدرایی - که خود او بحق آن را حکمت متعالیه نامیده - در هنگام پیدایش خود، نقطه‌ی اوج فلسفه اسلامی تا زمان او و ضربه‌یی قاطع بر حملات تخریبی مشککان و فلسفه‌ستیزان دورانهای میانه‌ی اسلامی بوده است، امروزه پس از بهره‌گیری چهارصدساله از تنقیح و تحقیق برجستگان علوم عقلی، و نقد و تبیین و تکمیل در حوزه‌های فلسفه، و ورز یافتن با دست توانای فلاسفه‌ی نامدار حوزه‌های علمی بویژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها استحکام بلکه شادابی و سرزندگی مضاعفی گرفته و می‌تواند در جایگاه شایسته‌ی خود در بنای فرهنگ و تمدن، بایستد و چون خورشیدی در ذهن انسانها بدرخشد و فضای ذهنی را تابناک سازد.
مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفه‌ها در محدوده‌ی ملیت و جغرافیا نمی‌گنجد و متعلق به همه‌ی انسانها و جامعه‌ها است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوانبندی متقن عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند
در محشر اندیشه‏های فلسفی روز که غالباً از نور معنی و پرتو توحید، بیگانه و بیخبر است، جای فلسفه‏ی قرآنی صدرایی و پایه‏های استقرار و خلل ناپذیرش، خالی است. زبانی آشنا با فرهنگ و معارف کنونی جهان، و دستی چیره در ترسیم زیبایی‏های «حکمت متعالیه» و در پشت آن، ذهنی ژرف بین و نواندیش و جامع‏نگر به کار است تا فلسفه‏ی این حکیم بزرگ را در نمایشگاه فاخرترین فرآورده‏های بشری، در جای سزاوار خود بنشاند. دوم نظری از سر عبرت به تأثیر این معرفت فلسفی، در بنای شخصیت خود فیلسوف است.(اول اردیبهشت ماه سال 1372)
اگر شما سرتاسر بدایه، نهایه مر حوم طباطبایی را بخوانید به ایمانتان اضافه می شود؟!
در گذشته در حوزه‌ی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «طباطبایی» مخالفت می‌شد. الان هم بعضی نفهمیده درباره ایشان حرف هایی می زنند. می‌دانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. ... درعین‌حال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، این‌طور مورد تهاجم قرار گرفت. نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجه‌ی یک از تلامذه‌ی ایشان در قم و دیگر شهرستان ها داشته باشیم. آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفی‌ای که به وسیله‌ی ایشان پایه‌گذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا می‌کرد، که نکرده است. نتیجه‌اش این شد. این نباید تکرار شود( ۱۳۸۲/۱۰/۲۹)
اسلام چیزی به نام فلسفه ندارد . فلسفه یعنی دوستداری دانش و اصلا ربطی به عقلانیت ندارد و عقلانیت قرآنی چیز دیگر است. فارابی ، ابن سینا ، ملاصدرا تا فلاسفه امروزی همه اشتباه کردند. فلسفه نه حکمت است و نه عقلانیت
فلسفه‌ی اسلامی، فقه اکبر است؛ پایه‌ی دین است؛ مبنای همه‌ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد.
مرکز فلسفه هم باید حوزه‌ی علمیه باشد. یکی از بزرگترین خسارتهایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفه‌ی اسلامی از حوزه‌ی علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است. بعضی از آقایانِ اساتید فلسفه، ماه رمضان پیش من بودند؛ می‌گفتند برخی از آقایانی که اصلاً اهلیّت ندارند، در مساجد علیه فلسفه تدریس می‌کنند و ناقص و سطحی و به عمق نرسیده و جویده جویده مطالبی را دست افراد می‌دهند. اینها خسارت است؛ ما نباید بگذاریم این کار ادامه پیدا کند.
( ۱۳۸۲/۱۰/۲۹بیانات در دیدار گروهی از فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم)
فلسفه عمیقا مسیر هدایت را برای شما کُند می کند چون از ماده و چیستی و وجود شروع می کند و هیچگاه حرف متقن نتوانسته بزند... تمام فلاسفه یک حرف متقن نزده اند ....
..
متاسفانه الان حکومت همه امکانات و بودجه و تریبون را دراختیار فلاسفه و حکمت متعالیه ها داده و قداست هم دارند العیاذ بالله فکر کردند فقه جعفری شیعه اند.
ما باید به فلسفه اسلامی افتخار کنیم . فلسفه‌ی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک می‌کرده است. فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفه‌ی ما - مثل ابن‌سینا و ملاّ صدرا - عارف هم بوده‌اند. اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفه‌ی جدید - یعنی فلسفه‌ی ملاّ صدرا - به‌خاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا می‌رساند؛ پالایش می‌کند و در انسان اخلاق به‌وجود می‌آورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفه‌ی ملاّ صدراست؛ یعنی راهی که ملاّ صدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار می‌کند هفت سفر پیاده به حج برود و به همه‌ی زخارف دنیوی بی‌اعتنایی کند.
به نظر من همین جریان ترویج فلسفه در حوزه را باید تقویت کرد. نگذارید حوزه از مرکزیّت فلسفه بیفتد. در این زمینه هر کاری می‌شود کرد، باید انجام داد.
( ۱۳۸۲/۱۰/۲۹بیانات در دیدار گروهی از فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم)
اوج ساعات صدا وسیما را می دهند دست صدرایی ها و چپ و راست می گویند حرکت جوهری. چه فایده؟!
این حجم چند صد هزار دقیقه ای تلوزیونی آقای جوادی آملی
یک نفر بگوید در جامعه اثرش چه بوده است؟!
هرکجا گفتند ما حاضریم مناظره کنیم و با همان تکنیکی که در بدایه و نهایه است ثابت می کنیم که اینها نمی توانند کاری کنند. اسفار اربعه ملا صدرا ریشه در افکار افلاطون دارد و برای خودش نیست.
من خدمت آقای جوادی آملی و آقای مصباح به تفاریق مکرّراً گفته‌ام باید کاری کنیم که قم از مرکزیّت و مرجعیّتِ فلسفه نیفتد و قطب اصلیِ فلسفه‌ی اسلامی همچنان باقی بماند. بنابراین در این زمینه هرچه شما تلاش کنید، بجا و بحق خواهد بود. همه باید تلاش کنند؛ مدیریّت حوزه و اساتید فلسفه هم باید تلاش کنند. طلّابِ فلسفه را باید تشویق کرد. با ایجاد رسانه ها و تولید آثار باید کمک کرد
برای مثال می بینیم که امروز غرب تشنه‌ی امثال ملاصدرا است. این برداشتِ یک استاد غرب شناسِ زبان‌دانِ مسلط به چند زبان اروپائی است که سالها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است...
( ۱۳۸۲/۱۰/۲۹بیانات در دیدار گروهی از فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم)

* بیانات آیت الله خامنه ای عینا از پایگاه اطلاع رسانی ایشان برداشت شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 96
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    57 91
    مقایسه عالی بود. ممنون
    • معین IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      39 25
      بسم الله الرحمن الرحیم اولا خب عباسی که معصوم نیست اشتباه کرد دوما طوری که من میدانم سخنرانی سال 89 هر کی این کارو کرده و سخنرانی رو پخش کرده با عباسی مشکل داشته سوما خب اون اشتباه کرده یکی پاشه بره باهاش صحبت کنه مجابش کنه خب هر کی که اشتباه کرد که نباید زدش پس چی شد جذب حداکثری و دفع حداقلی
    • امین IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      25 15
      حالا کی زدش! خوب داره جوابشو می‌ده دیگه.
    • امین IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      16 8
      اضافه کنید به همه تاکید رهبر رو به گسترش فلسفه و علوم عقلی در حضور اخیرشون در قم
  • سید محمد IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    59 68
    بسیار کار جالبی کردی عزیز
  • مهدی IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    54 58
    کار جالبی کردید. جواب اینها را شاید فقط اینگونه می توان داد
  • یک طلبه IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    73 38
    امام خمینی در پاسخ به مخالفان فلسفه در حوزه فرمود: خون دلی که پدر پیرتان از دست این متحجرین بی شعور خورده است از دست دشمنان قسم خورده اسلام نخورده است.
    • Kamran IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      15 14
      با سلام خدمت شما دوست عزیز. فرموده امام صحیح و منطقی.اما ممکنه یک جمله یا نمونه از سخنان دکتر عباسی رو بیان کنید که مخالفت ایشان یا فلسفه را بیان کند.دوما تا جایی که بنده اطلاع دارم و پیگیر سخنان دکتر عباسی هستم ایشون فلسفه غربی رو نقد کرده و مخالف فلسفه غربی هستند.این مخالفت رو میشه در صحبت های غرب شناسی ایشون کاملا مشهود است. اما دوست عزیز می خوام جواب بنده رو به ای میلم بدید.شاید بنده در اشتباه باشم.
  • بی نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    حسن عباسی فیلسووف / حسن عباسی سیاستمدار / حسن عباسی مدیر / حسن عباسی کارگردان سینما / حسن عباسی موسیقی دان / حسن عباسی اندیشمند / حسن عباسی اینجا حسن عباسی اونجا / حسن عباسی همه جا ............. خود بزرگ بینی از مدل احمدی نزآد
    • نیما IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      60 45
      تا کور شود هر آنکه نتواند دید
    • بی نام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      7 10
      عباسی اینجا. عباسی اونجا. عباسی همه جا. (ملوان زبل)
  • سید IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    68 32
    این سخنان عباسی متعلق به سال 89 است. قطعا نبش قبر کنندگان مطامع نامشروعی دارند.
    • بدون نام IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      24 18
      مگه فوت کرده دکتر؟
  • سروش IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    33 60
    در این که آقای عباسی فرد کم سواد و پر ادعائی هستند شکی نیست ولی حقیقتا جالبه که بین ایشون و دولت حاضر ارتباط برقرار کردید. از شما بعید بود چنین نسبتی بدهید و بی پایه ، دولت را تخریب کنید. البته بعید میدونم نظرات مخالف سایتتون را چاپ کنید
  • رضا IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    63 39
    این عادت ما ایرانی هاست همیشه تا یه نفر دو کلمه حرف حساب زد یه چیزی خلاف نظرشون داد یا میکوبننش یا روبروی رهبر قرار میدن- خوب آقااای اسد زاده اگه میتونی بیا مناظره دیگه-این اخلاق بدیه سر وته سخنرانیو میزنی با یه چیزی مقایسه میکنی-این کارو آمریکاییها با سخنای رهبر میکنن
  • رضا IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    42 51
    سلام علیکم اولا به نگارنده این سطور باید دواحد اخلاق تدریس کرد بعد اجازه داد تا اظهار نظر راجع به استاد عباسی به ایشان داد در ثانی استاد عباسی اساسا یک منتقد به غرب و مدرنیته و فرهنگ لبرال اند چه در حوزه اندیشه چه اقتصاد و غیره ثالثا ربط دادناستاد عباسی به جریان انحرافی به لطیفه شبیه است...نهایت امر از آقای اسد زاده دعوت میکنیم که در کلاس های پنجشنبه های اندیشکده یقین جهت آشنایی با مبانی اندیشه استاد حضور یابند. موفق باشید
    • آزاده IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
      27 35
      خوشم آمد :"استاد عباسی اساسا یک منتقد به غرب و مدرنیته و فرهنگ لبرال اند!" یعنی آقای عباسی اصولا فکری ندارد و تنها هرچه از غرب باشد، می کوبد. مطمئنا ایشان معتقد است افراد روشنی که از غرب مسلمان می شوند هم نقشه پلیدی در سر دارند! ایشان در توهم توطئه به سر می برد. خدا بیدارش کند. البته همه حرف های ایشان هم بیراه نبوده است، اما ظاهرا ایشان الان احساس خودبزرگ بینی پیدا کرده است
  • بدون نام IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    94 23
    ای برادر تو همه اندیشه ای/ مابقی تو استخوان و ریشه ای. حتما مولوی هم غلط گفته و شما راست می گی. حتی فیلسوفان امروزی هم عشق را عقل شوریده معنا می کنند. حتما اسلام رو به شکل انتزاعی باید درک کنیم و در عقل رو ببندیم تا بره پی کارش!!! چندبار در قرآن گفته شده چرا نمی اندیشید؟ چرا قرآن به اندیشه و عقل اینقدر بها داده؟ حتما زبانم لال قرآن هم چیزی از اسلام نمی دونسته!!!!
  • ایرانی IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    20 20
    این آقا اول یه هدف پلید طرح می کنه وبعد برای رسیدن به اون سناریو می نویسه
  • مرتضی IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    این شیوه بسیار غیر عالمانه و زشتی است که با استناد به دیدگاههای مقام معظم رهبری خواسته باشیم باب بحث و گفتگو پیرامون فلسفه و حکمت متعالیه را ببندیم. این با مشی آزاد منشانه خود مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان در باره کرسی های آزاد اندیشی تعارض دارد. در عرصه بحثهای معرفتی و عقیدتی هیچ شخص و شخصیتی هر چند بزرگ و عالی مقام معصوم نیست تا مصون از نقد باشد. آقای اسد زاده سعی نکند باب بحث و گفتگو در موضوعی را که قدمتی به تاریخ تشیع دارد، ببندد. اصلا چیز زیبایی نیست.
    • سعید IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      16 14
      جناب مرتضی چرا تصور میکنید که آزاد اندیشی به این است که هر کسی ولو ناشی و نا اهل و بی اطلاع بیاد هر حرفی را هر جا بزند؟ این یعنی شیادی یعنی اینکه کسی نان عوامفریبی ام را بخورد.
    • بدون نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      13 13
      چی میگی؟ چرا بجای فرافکنی نمیگی این شیوه زشتی است که عباسی بر خلاف تفکرات و اندیشه های رهبری معظم انقلاب و امام خمینی( ره )هر چی تو ذهنش میاد میگه بدون اینکه به حرفای خودش و تبعات صحبتش فکر کنه. اگر اینجوری باشه فردا آن کاریکاتوریست ملحد دانمارکی و سلمان رشدی مرتد و کافر هم میگویند ما معصوم نبودیم سواد نداشتیم اشتباه کردیم. آزاد منشی شما برای جناب عباسی از جنس توهین است.
  • بدون نام IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    20 10
    خب برادر علوم انسانی «ایرانی-اسلامی» احتمالاً یعنی همین دیگه! من که فکر می کنم نهایت لجاجت ما با علوم انسانی به مثابۀ science به رشد همین حسن عباسی ها کمک می کنه. مگه همینو نمی خواستیم؟!!!
  • محمد IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    52 23
    آقای دکتر عباسی که رسما در ایران کرسی نظریه پردازی دارد و سابقه وی معلوم است را نمی شود با همچین مقایسه ناقصی زیر سوال برد دوست عزیز اگر در مورد بحثی که دکتر عباسی مطرح نموده صحبتی دارند چرا وارد همچین فضای مقایسه ای غلطی شده اید . اگر شما نظری متفاوت دارید می توانید به مرکز مراجعه کرده و استدلالهای ایشان را بخواهید و بحث را تبدیل به کرسی آزاد اندیشی بکنید چرا سطح ولی فقیه را به اینجاها می کشید و روحیه ریاکاری را ترویج می کنید.انتخاب گزینشی از کلام امام خامنه ای در موارد علمی اینچنینی کار درستی نیست . و توضیحی که در مورد آقای دکتر عباسی گفتید که در همه زمینه ها مطالبی دارند که نباید نشانه ضعف باشد مگر امام خامنه ای در بیشتر موضوعات مطروحه صاحب رای نمی باشند.
    • سجاد IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
      23 5
      رحمت بر شما شیر پاک خورده که اهل حق و حقیقت هستید.
  • بدون نام IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    29 22
    نظر اقای عباسی نظر درستی نیست و باید عالمانه نقد و تحلیل شود اما روش پاسخگویی شما نیز درست نمی باشد. در ساحت اندیشه، افراد می توانند با مرجع تقلید و ولی فقیه در مسایلی موافق نباشند.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    35 4
    دق مرگم کردید با این بی سوادی تان هرچه می نویسم درج نمی کنید حالا هم می خواهید اعتنا کنید یا نکنید من که برای شما نمی گویم ، وظیفه ام را برای پاسداشت زبان فارسی انجام می دهم" فرمایشات " غلط است! این برای هزارمین بار
  • سید US ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    22 28
    پاسخ این حرف های بی اساس آقای عباسی را فقط همینگونه می شود داد . اینها خدا را هم بنده نیستند چه برسد که بپذیرند نظرشان نقد شود. پس بنده با کاری که آقای اسدزاده کرده موافقم. حرف های عباسی از سره خردورزی نیست که بخواهیم بر اساس عقلانیت و کرسی آزاد اندیشی جوابش را بدهیم
  • اه US ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    10 16
    بیهوده تلاش می کنی برادر. اینها اصلاح بشو نیستند. این راه که می رویم به ترکستان که هرگز به گورستان است
  • یک طلبه از قم IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    24 43
    ممنون از دقتت آقای اسدزاده. بجا و مناسب بود. پاسخ دقیق به امثال این آقا بود که در شان این نیستند که از این حرف ها بزنند. ای وای بر ما و حوزه که هنوز خوابیم و امثال این کوتوله ها باید به فلسفه ملاصدرا و علامه بزرگ طباطبایی حمله کنند. در هر حال از کار شما ممنونیم
    • بدون نام IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
      24 9
      آقای طلبه ی محترم! علمای عظام و مراجع تقلید در بسیاری موارد ساده هم با هم توافق ندارند و به اجماع نمیرسند و هر کدام ساز خود را میزنند پس آیا آنها هم به ساحت مقدس هم توهین میکنند؟ شما چون کسی پیدا شده که جرات کرده کمی به حوزه توجه نشان دهد و مطالباتی را که رهبری بارها و بارها مطرح کرده و از کم کاری حوزه شاکی بوده با صراحت بیشتری مطرح کند به جوش و خروش آمده اید. آیا آیت الله جوادی نبودند که از شخص آقای هاشمی در انتخابات حمایت کردند در حالیکه برنامه ها و سیاست ها و ... آقای هاشمی بر کسی پوشیده نبوده و نیست؟ آیا آیت الله جوادی نعوذبالله و بلا تشبیه پیغمبر خداست که اگر کسی براو خرده گرفت باید آماج تیر و ترکش شما حوزویان قرار گیرد؟
    • علی IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      8 6
      مسئله حمایت آیت الله جوادی آملی ارتباط با تفسیر قران ندارد که از تلویزیون پخش می شود و عباسی مدعی است اصلا تاثیری ندارد.از نظر او تفسیر قرآن تاثیری ندارد لا حول ولا قوه الا بالله . در مورد یاوه گویی هایش در ارتباط با شهید مطهری، علامه طباطبایی ، امام خمینی ره و امثال ملاصدرا هم توضیحی داری؟ عباسی از موضع گیری سیاسی ایت الله جوادی آملی ناراحت است چر ا به تفسیر قرآن و دین گیرداده است . آیت الله جوادی آملی مرجع تقلید است و شاید به حدی از علم و آگاهی رسیده است که تمام مراجع شیعه وی را به عنوان یک فقیه و عارف برجسته می شناسند آن وقت شما می گویید که ایرادات نابجای حسن عباسی مشکلی ندارد. لابد اگر جلوی عباسی را نگیرند در ادامه هجمه به دین و حوزه فردا عباسی از بی تاثیر بودن ولایت فقیه بحث خواهد کرد.
  • مهدوی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    26 10
    مخالفت با فلسفه در عالم تشیع با آقای عباسی آغاز نشده است بلکه اصولا قاعده در تشیع مخالفت با فلسفه و عرفان صوفیانه بوده است و دفاع از ان استثناء بوده است. هشام بن حکم شاگرد برجسته امام صادق اولین ناقد و مخالف ارسطو در عالم تشیع بودن است . حتی همین امروز اغلب مراجع تقلید شیعه مخالف فلسفه و عرفان هستند. لذا کسانی سعی نکنند باب بحث و گفتگو را در نقد و فلسفه و عرفان ببندند و خفقان فکری ایجاد کنند. مقام معظم رهبری نیز سخت مخالف هر گونه خفقان فکری هستند. پس اگر مدافعان فلسفه اهل تحقیق و تعقل و آزاد اندیشی هستند اجازه بدهند افراد نظرات خودشان را مطرح کنند. بنده خبر دارم که آقایان اهل فلسفه اغلب از مناظره و گفتگو فرار می کنند و این قطعا راهش نیست. با اتکای با شخصیتها هر چه بزرگ و محترم باشند نمی توان
    • آزاده IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
      1 24
      ببخشید عرفان اصولا ضدفسلفه است چون فلسفه بر اساس تعقل و عرفان بر اساس عشق بی منطق است که می گوید هرچه خدا گفت درست است و دیگر نباید فکر کرد. عجیب است که شما فلسفه و عرفان را یکی میدانید! در ضمن بله بیشتر مراجع تقلید شیعه با فلسفه و عرفان مخالفند و تنها با فقه روایی کنار می آیند. خود امام فکر می کنم در منشور روحانیت درباره خون دلی می نویسد که از دست این آخوندهای متحجر خورده است و می نویسد یک بار کوزه ای را که حاج آقا مصطفی از آن آب خورده بود طلاب و علمای حوزه آب کشیده بودند، چون امام فلسفه درس می داده و بنابراین این آقایان متحجر ایشان را کافر و نجس می دانسته اند!
  • صدرا US ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    35 31
    از خبرانلاین برای انتشار نظرات مختلف ممنونم. من هم با نظر این آقا از قم موافقم. امثال عباسی اصلا در شان پاسخ دادن نیستند. هینجوری دچار توهم خود بزرگ بینی هستند. وای به حال اینکه کسی از فرهیختگان حوزه و دانشگاه بخواهد به اینها جواب بدهد.
  • ماه US ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    7 16
    هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک
  • محمدیان US ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    14 26
    حرف های این عباسی از موضع تفکر و نیست. ایشان نه متفکر است نه فیلسوف. پس حق ندارد درباره فلسفه و مسائل آن نظر بدهد. کسی حق دارد که خودش فلسفه خوانده باشد آن هم نه فقط خواندن بلکه اندیشه و خردورزی. عباسی یک ژورنالیست است. پس تخطئه حرف های او برای جامعه فرهنگی یک ضرورت است. او فقط می خواهد با این حرف ها اظهار فضل کند و تفاخر بورزد. ما با کار نگارنده این یادداشت در کل موافق نیستم اما شان حرف های حسن عباسی هم شان نقد علمی نیست. این مرد خودش و حرف هایش پر از توهم است. بیماری خود برتر بینی را هم که نگارنده اشاره کرده کاملا درست است. کسانی که از نزدیک با عباسی ارتباط داشته اند خوب این بیمار او را درک کرده اند.
  • حاجی IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    19 5
    حال شما بعد از دوسال پیدا شدی این حرف ها رو میزنی تا حالا کجا بودی؟حداقل صحبت هاش کامل بیارید حالا که میخوایید نقدش کنید چرا از دم تخریب میکنید؟
  • بدون نام IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    8 8
    بايد از آقاي اسدزاده بخاطر تحقيقي كه كردند تشكر كرد ولي با اين كار كه نظر ولي فقيه را در جواب يك مسئله علمي(اگرچه حرف هاي آقاي عباسي اصلا علمي نبود) بياورند، مخالفم.
  • سید IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    7 5
    همای گو مفکن سایه شرف هرگز - در آن دیار که طوطی کم از زغن باشد ( حافظ ) من نمیگم به عباسی اهانت بشه و یا نذارن حرف بزنه اما تاسف اینه که ((طوطیان شکرشکن)) و (( کم گوی و گزیده گوی )) زیادی هستند که اگه یک دهم حرفهای این علامه دهر رو بزنن داد خیلی ها بلند میشه وقتی میگن ساحت علم نباید به سیاست آلوده بشه همینه
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    17 5
    از نظر اهل فلسفه آن کس حق دارد در باره فلسفه نظر بدهد که فلسفه خوانده یعنی موافق فلسفه باشد!! ها ها ها این آقایان ادعای تحقیقشان گوش فلک را کر کرده است اما همین که یک اظهار نظر علیه فلسفه می شود گویا آب به خوابگه مورچگان ریخته می شود! قاه قاه قاه
  • طلبه ای از قم IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    16 3
    از سایت پارسینه می خواهم تا مبحث عشق ملاصدرا را از جلد 7 اسفار ص 171 ( فصل فی عشق الظرفاء ...) عینا ترجمه کنند و روی سایتشان بگذارند تا نسبت بین حکمت متعالیه و دین و احکام الهی مشخص تر شود و عده ای متدین صرفا از سر شخصیت زدگی زیر علم ملاصدرا و ابن عربی سینه نزنند. اگر سایت پارسینه آماده است اعلام کند تا ترجمه این مبحث برایش ارسال شود.
  • نظری IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    22 4
    هرچند نظرم رو منتشر نمی کنین ولی من برای بار سوم نظرم رو می گم: آقای اسد زاده شما شیوه ای رو در پیش گرفتید که دارید دکتر حسن عباسی را تخریب می کنین
    • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      17 1
      دوست عزیز کجای کاری فکر میکنی آقای اسدزاده برای چی بعد از دو سال یادشون افتاده از آیت الله جوادی و ملاصدرا حمایت کنن فقط و فقط هدف تخریب عباسی است و بس
  • م .ت IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    9 18
    راجع به همه چیز نظر می ده حرف نزه نمی گیم لاله
    • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      9 4
      همه که مثل تو کودن نیستند امام خامنه ای هم راجع به همه چی صحبت فرموده و درست هم فرموده اگه جرات دارید باهاش مناظره کنید جانم امام خامنه ای عشقم پناهیان و عباسی
  • احمد IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    22 7
    محمدیان عزیز اول برو یه مطالعه کن بعد بیا بگو عباسی ژورنالیسته. بی سواد دکتر ارشد فلسفه و phd امنیت ملی داره. دکتر نظزیه نده تو میخوای بدی؟؟؟ خبرآنلاین نظر منو تاید نکنی دیگه نظر نمدیم اینجا
  • عمران چراغی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    8 16
    این آقای عباسی که همش داره تو صحبتاش جار میزنه که منویات مقام معظم رهبری روی زمین مونده و فلان ارگان و بهمان نهاد چه کار میکنه و... بهتره یه کم بیشتر به منویات امام خامنه ای دقت کنه و فرمایشات ایشان درباره آقای جوادی و بزرگان فلاسفه و فلسفه و جایگاه ان در جامعه اسلامی را هم مطالعه و مطالبه کنند آقای عباسی به کجا چنین شتابان ...
  • بدون نام IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    12 18
    یک متفکر درست و حسابی، وقتی برای مناظره، مبارزه طلبی میکنه دیگه نمیگه: «از مادر نزاییده» این از روش علمی بدوره، تاثیر کلام را هم از بین میبره، مقایسه کنید طرز سخنرانی این آقا و احمدی نژاد را با آقای خاتمی و سروش ...
    • بدون نام IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
      0 6
      سروش رو خوب اومدی.
  • بيسكيويت IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    27 6
    متاسفانه افرادي بدون شناخت دكتر عباسي و شاگردانش در حوزه ي انديشكده ي يقين لب به سخن باز كرده اند و سواد ايشان را به چالش كشيدن كه اين خود نشان از بي سوادي مفرط اين عزيزان است عباسي حرفي بي منطق نمي زند در حوزه ي دكترينال امنيت بدون مرز بيش از 200 نفر دكتر و كارشناس در زمينه ي فلسفه و حكمت تفكراتشان را با ايشان در ميان مي گذارند و اين يعني اينكه هواداران وي بي تخصص كه هيچ بلكه با تخصص تر از نويسنده ي فوق يعني جناب - محمدرضا اسدزاده - هستند اميد وام زود قضاوت نكنيم
  • HAMAN IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    22 5
    دوستان توجه کنند که حسن عباسی دکترینولوژیست هستند واز خودشون دکترین دارن در اول هر کلاس هم اشاره میشه که دکترین ملی زندگی درس می دهندو دکترین معنی دکترین (به انگلیسی: Doctrine) نظریه و آموزه‌های علمی، فلسفی، سیاسی، مذهبی و مجموعه‌ای از سامانه‌های فکری است که مبتنی بر پایهٔ اصول معینی باشد. به عبارت دیگر، دکترین نوعی از جهان‌بینی است که برنامه‌های سیاسی بر اساس آن پایه و بنیاد گرفته باشد. دکترین سیاسی عبارت از تنظیم اصولی است که بر طبق آن دولت‌ها مشی خود را، به ویژه در روابط بین‌المللی، تعیین می‌کنند. واژهٔ دکترین از واژهٔ لاتین Doctrina پدید آمده است. به کسی که از دکترین معینی پیروی می‌کند دکترینِر (به انگلیسی: Doctrinaire) گفته می‌شود. از دکترینرهای مطرح در ایران و جهان می توان دکتر حسن
  • کوروش NL ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    11 16
    یک بنده خدائی مثالی می زد . می گفت .فرض کن یک مرد و زنی با هم ازدواج کردن . مرده یه روز میاد می گه چرا آب تو تلمبه است ؟ روز دیگه میاد می گه چرا گوشت کوب قلمبه است ؟ روز بعد تر میاد می گه چرا در بازه ؟ روز بعد اون بعد تره میاد می گه چرا دندونات درازه ؟ خلاصه اینکه آخر کار چی می شه ؟ زنه می گه مردک تو تو همه چی نظر دادی و هر روز هم یه چیز می گی ؟ بالاخره به کدوم ساز تو برقصیم ؟ ایراد کار این بابا هم همینه تو همه مسائل حرف زده و نظر یده . اما همه اش ضد و نقیض . بالاخره چی ؟ هیچی والا .
    • رضا-hpj IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      9 1
      یه نمونه از این "همه اش ضد و نقیض" رو بگو مستر
  • حسين IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    8 7
    نمونه هایی از مطالب خلاف عقل و دین فلسفه: منزه آنكه اشيا را ظاهر كرد، و خود عين آن‏ها است. همانا خداوند منزه، همان خلق داراي همانند است! تحقيقا آن [ذات الهي] همان است که به صورت خر و حيوان ظاهر شده است. من نگفتم: "اين سگ خداست". من گفتم: "غير از خدا چيزي نيست"... وجود بالاصالة و حقيقة الوجود در جميع عوالم... اوست تبارك و تعالي! معناي عليت و افاضه خداوند به اين باز مي‏گردد كه خود او به صورت‏هاي مختلف و گوناگون درمي‏آيد. . چون به دقت بنگري آن‎‌چه در دار وجود است وجوب است و بحث در امكان براي سرگرمي است! آن¬چه ديده مي‏شود همان حق است؛ و خلق، وهم و خيال مي‏باشد. دعوت انبيا همين است که اي بيگانه به صورت، تو جزء مني... بيا اي جزء، از کل بي‌خبر مباش!
  • مهران IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    12 6
    کجا احمدی نزاد دنبال کویدن روحانیت است؟ کمکهای دولت به حوزه چندده برابر شده اولا کدام دولت استاد اخلاق داشته است ثانیا در سفر های استانی دیدار با علما دارتد ثالثا و....
  • منتظر IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    38 11
    همیشه در طول تاریخ هر اندیشمندی که نظر تازه ای مطرح کرده مورد توهین و تحقیر مانند موارد بالا قرار گرفته و همین است که در زمینه علوم انسانی و ... ما( منظورم مسلمانان) رشدی نداشته ایم فکر میکنیم تایید تفکر گذشتگان برای حفظ اعتقاداتمان کافیست، به خداقسم اگر طی سالیانی که دورادور شنونده ی سخنرانیهای عباسی بوده ام کلامی مخالف قران و اسلام از ایشان شنیده بودم حرفهای شما را پذیرا بودم پس شما را به خدا انصاف داشته باشید ودست از غرض ورزی بردارید. اندیشه های عباسی در مقاطع مختلف زمانی برای کشور سازنده و راه گشا بوده، شاید حالا هم وقت آن رسیده که از فلسفه ی صدرایی گذر کنیم نعوذبالله کلام خدا که نیست پس چرا چنین برتافته اید ، این رفتار شما حمایت شما از علما نیست بلکه جلوگیری از شکوفایی اندیشه های نو است
    • فرید IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      9 3
      عمیقا تحت تاثیر حرفات قرار گرفتم
  • دانشجو IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    7 23
    ایشان فلسفه اسلامی را نفهمیده اند
  • بدون نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    19 4
    جالبه! چی؟ در قاموس شما افراد سرکوب میشوند، له میشوند سپس اگر در جایی فرصت دفاع از خود پیدا کردند و برای مقابله با توهین ها و ادعاهای امثال شما از خود گفتند، آنوقت به بیماری خودبرتربینی متهم میشوند البته تاریخ همیشه شاهد این تاخت و تازها به کسانی که برای زمان خود بزرگتر از اندازه بوده اند، بوده است از دادگاه گالیله گرفته تا تکفیر بوعلی سینا و ... یاد شعر بو علی سینا در دفاع از خودش افتادم: کافر چو منی گزاف و آسان نبود محکمتر از ایمان من ایمان نبود در دهر چو من یکی و آنهم کافر پس در همه دهر یک مسلمان نبود. ای کاش به جای اینهمه آسمان و ریسمان بافتن یکبار با نگاه عباسی به فلسفه مینگریستیم.
  • بینام IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    22 4
    همتون مشتی انسان نما هستید که دور مغزتان را حصار هایی به بلندی کیلومتر ها احاطه کرده. تفکراتتون به درد عمتون میخوره.نمیدونم چرا فکر میکنید که کسی نمیتونه اسلام رو بدون ملاصدرا و فلسفه و امثال این کشک و ابدوغها درک کنه. برای همتون متاسفم با این تفکرات افتضاحتون. هرموقع که تونستید به اندازه عباسی مخلصانه در راه خدا 20 ساعت در شبانه روز کار کنید اونموقع صلاحیت دارید که بیاین ازش انتقاد کنید.
    • ما IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      3 9
      دوست عزیز ما هم بحثمون این هستش کسی جلوی دکتر عباسی رو نگرفته مدعی است بدون فلسفه میشه اسلام رو پیاده کرد بسم الله اگه ایشون تونست در مورد یک انتقادی که مطرح میکنه راه کار ارائه بده کیه که مخالف باشه.
  • محمود IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    26 3
    من تخصصش را ندارم که بگویم نظر دکتر عباسی در این مورد درست است یا حضرت آقا اما این نکته را باید بگویم که در مباحث علمی و اعتقادی باید استقلال داشت و به صرف اینکه امام یا رهبر و یا کس دیگری اینچنین گفته نمی شود استدلال کرد و در این گونه مباحث داشتن نظر مخالف با امام و رهبری هیچ منافاتی با ولایت پذیری ندارد و باید دقت شود..در این متن به وضوح قصد این بوده که دکتر عباسی فرد ولایت ناپذیری نشان داده شود و این کار چه آگاهانه و چه ناآگاهانه انجام شده باشد اشکال است!
  • مینا صالحی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    14 26
    مینا صالحی: با سلام اکنون سخنان دکتر حسن فراهانی رادر "دی وی دی سایه روشن "در باره حسن عباسی بهتر درک می کنم .دکتر فراهانی در آن فیلم اشاره می کند که در سه رویکرد به حسن عباسی انتقادات جدی وارد است. 1- ادبیات عباسی که با ادبیات علمی بسیار فاصله دارد 2- موضوع ،بسیاری از مطالب ایشان کپی برداری از مباحث و فیلم های مستند خارجی است. 3- روش شناسیکه مهم ترین اشکال ایشان است وگرفتار اعوجاج روشی است واهل فن می دانند که کسی که دارای اعوجاج روشی است ،صلاحیت علمی لازم را ندارد. این درشت گویی ها و نارسیسیزم ناشی از نداشتن عمق مطالعاتی لازم عباسی است .اگرحسن عباسی دعوت به مناظره دکتر حسن فراهانی را در 8/12/1389 می پذیرفت وزن علمی ایشان مشخص می شد و این سخنان سخیف از نظر علمی را بر زبان نمی آورد.
    • مبین IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
      15 5
      از قرار شما خیلی بیشتر از عباسی گرفتار اعوجاجی مینا خانم
  • بدون نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    14 2
    واااااااااااااااااای بر تو با این دروغ بزرگت حسن عباسی ژورنالیست است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قبل از انتشار نظرت فکر هم میکردی به خدا اشکال نداشت
  • فرید IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    18 5
    حالا رهبری هم که شخصیت معصومی نیستند که در ضمن نظرات منتشر شده از ایشان مربوط به سالها پیش است سالهای 69 و 72 مطمئنا در این برهه زمانی نظرات عوض شده است
    • معین IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      3 10
      بسم الله الرحمن الرحیم من متوجه نشدم یعنی عباسی معصومه ؟
  • احمد IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    6 2
    هر کسی ممکن است در مورد یک مسئله ای برداشت اشتباهی داشته باشد. دوستان عزیزم این را متوجه شویم. البته این کار گناهی ندارد صرفا برداشت خود را مطرح می کند
  • بدون نام IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    16 1
    در مسائل علمی جای تقلید نیست خود آقا قایل به کرسی های آزاد اندیشی هستند خوب یه حرف علمی ای زده که درستی و غلطی آن باید توسط متخصصین نقد بشه این چه کاریه که می خواهید دکتر را مقابل آقا نشان بدهید. آیا خود آقا راضیند به این کار؟
  • برهان نیوز IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    7 3
    نمی دانم این نظر نشرداده می شود یا نه در اولاسایت بی بی سی هم از فلسفه اسلامی ابن عربی مولوی حافظ و...دفاع می شود فایل های صوتی وتصویری آن موجوداست لینک بکی از فایلها http://www.borhannews.com/news/?p=752 ثانیا واقعا اگر بحث علمی شود خواهید دید که مبانی فلاسفه همه وهمی است مانند قدم عالم یا اراده جز صفات ذاتی است وحدت وجود و...
  • ناصر IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    2 0
    اين مطلب كه اين همه دعوا نداره راه حل آن بسيار ساده و روشن است. اگر غرض و مرضي در كار نيست اين آقايان بنشيند پاي ميز مناظره تا هم يكديگر را بهتر بفهمند و هم نهايتا معلوم شود حرف اصلي آنها چيست و هر كدام چقدر قوت منطق و استدلال دارند. اينهمه دعواهاي حاشيه اي بيهوده و ابلحانه است.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    8 1
    سخن عباسی: انتقال از علم حصولی به علم حضوری. این شد دین؟! سخن رهبری: فلسفه‏ ى این حکیم بزرگ را در نمایشگاه فاخرترین فرآورده‏هاى بشرى ... خوب اون بدبخت هم گفته این فلسفه دین نیست آقا هم فرموده فرآورده بشری. بیشتر سخن عباسیهم انتقاد از دین جلوه دادن مکتب صدرایی و اسلام معرفی کردن آن است نه تخطئه شخص ملاصدرا و ...
  • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    1 1
    مقایسه بسیار جالبی بود و روشنگر، لیکن نکته اینجاست که یک اشتباه یک فرد را دستاویز خراب کردن فرد و سخنان درست گذشته و حال و آینده او قرار ندهید (... لا اقل آزاده باشید)
  • بدون نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    1 0
    فیلم این سخنان عباسی را چطور میشود تهیه کرد eemmaaiillee@yahoo.com
  • باكي IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    1 1
    بسم الله/معصوم(ع):هركه دين خود را(بجز از معصوم و امام مفترض الطاعة)از شخص ها دريافت بوسيله ي شخص ها از دين خارج خواهد شد!...امام خامنه اي(نائب عام ولي معصوم):من صد بار در باره ي كرسي هاي آزادفكري تذكر دادم(عصبانيت امام را ازكوتاهي مسوولين ميرساند!)...فلسفه:قدم عالم!وحدت وجود!منصور حلاج!فرعون مومن!مولوي و شمس!...فقيه:كفر!كفر!ملعون ولي عصر بنابر قول وكيل ثالث!طاغوت كافر!اهل سماع و عشق به نوجوانان مرد و زنان و اهل لواط!
  • احمد IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    1 7
    متاسفانه هر کس را که بیش از ظرفیت وی بزرگ کنند چنین می شود . زمانی ایشان را بزرگ میکردند برای کوبیدن مخالفین ، بخصوص اقای سید محمد خاتمی اما بدلیل عدم ظرفیت واقعی و جهت بزرگ دیده شدن به بزرگان حوزه می پرد . امسال ایشان از قبل هم بودند ، اقای طبرزدی که یادتان نرفته .
  • بابک IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    2 5
    وقتی عرصه برای دانشمندا و متفکرای واقعی ،که به دور از شلوغ کاری به توسعه ی اندیشه و دانش مشغول باشند، در این مملکت تنگ باشه، همیشه باید شاهد این افراد و این حرف ها و هیاهو ها باشیم.
  • مصلح IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    3 0
    ببينيد پيامبر عظيم الشان اسلام مارو به چنگ زدن به چه چيزهايي سفارش كردند. ببينيد ملاك دين ما حسن عباسي و امثالهم نيست. ما دين و تمامي علوم و مسائل رو از قرآن و اهل بيت داريم و مفسر اصلي قرآن پيامبر اكرم(ص)و اهل بيت پاكش هستند و بقيه علما و فضلا ادامه دهنده راه ايشان. مراجع عظام تقليد ما نائبان حضرت بقية الله الاعظم در زمان غيبت ايشان به فرموده خود حضرت هستندو حجت از طرف حضرت براي ماها هستند. الان رهبر عزيز ما هي ميگويند بصيرت ، همان مسئله هست.دشمن با جنگ نرم ميخواد دنيارو نابود كنه و تحت سلطه خودش دربياره كسايي كه با دين و آخرت مخالفند و ميخوان دين رو به كلي از زندگي انسان ها حذف كنند فقط به فكر تفرقه افكني هستند و ميخوان مردم رو از خدا و دين دوركنند كه لعنت ابدي خدابر اونها باد.
    • رضا-hpj IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      3 1
      قابل توجه خبر آنلاین!!!!
  • علی IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    4 15
    دوستان جناب عباسی نه عباسی در حدی است که نظراتش را با نظرات مقام معظم رهبری مقایسه کنیم و نه در حدی است که آیت الله جوادی آملی را به مناظره بطلبد یا شهید مطهری و علامه طباطبایی را به درک نکردن متهم کند یا در مورد حضرت امام ره نظر بدهد. دوستان جناب عباسی ناراحت شده و مخالف هستند که با مقایسه نظرات حسن عباسی با رهبری درست نیست شاید منظورشون همینه که وی در حدی نیست که با هیچکدام از بزرگان و مراجع ما مقایسه شوند.
    • بدون نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      2 2
      آفرین علی جان خوب اومدی
  • رحمتی IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    6 2
    ... بر سرتان کنم این چه رویه ای است که به راه انداخته اید یعنی که چه این حرف ها را با حرفهای آقا مقایسه کرده اید؟ خوب حرف تمام مکتب تفکیکی ها این است امثال آیه الله وحید و نصیری و ... فلسفه را قبول ندارند. چرا این قدر از ولایت مایه می گذارید؟ تا کی ولایت را زره خود می کنید؟ اگر می توانید بروید مناظره کنید چرا از امام و آقا مایه می گذارید؟ نتیجه اش این می شد که هیچ کس هیچ نظر علمی مخالف اقا ندهد و این مخالف نظر ایشان است.
  • بی طرف IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    3 2
    به نظر اینجانب صاحب این مطلب چندتا هدف داره: 1 - معرفی خود 2- تخریب چهره اندیشمندان با قرار دادن در مقابل اندیشمند دیگر از هر دو طرفین 3- بالا بردن آستانه درد نسبت به ولایت و رهبری 4-و ... اگر دقت کنید این عمل همسو با یکی از پروتکلهای 24گانه یهود است. عزیزی که این مطلب رو زدی بیشتر حواست باشه گذشت دوران بی اطلاعی عوام...
  • احمد IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    2 0
    آنهايي كه دلار و سكه ها را جابجا ميكردند و به فكر منافع شخصي بودند پيرو كدام فلسفه اند؟
  • mjz IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    2 2
    منم با عقیده شما موافقم ولی این شیوه یعنی تخریب و رودر رو قرار دادن عباسی با اصل نظام و تیکه کردن حرفاش روش مناسبی نیست آقای ...
  • محمد A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    3 2
    بد حرف زد؟ هيچ كاري هم كه نكرده باشه سوژه واسه شهرام شكيبا كه درآورد. اون بدبخت داشت از بيسوژگي معتاد مي‌شد؟ و تو خبر آنلاين! خيلي زود شروع به تبليغات انتخاباتي كردي هنوز يكسال مونده‌ها! گفته باشم.
  • عباس DE ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    3 8
    دوستان عزیز همه از یک اصل مهم غافل هستبد. آن هم اینکه ما چنین علامه ای داشتیم و تا به حال کشفش نکرده بودیم. به جای این جدل ها فرصت زا غنیمت بشمرید و برای این نابغه اعصار و قرون اسفندی دود بفرمائید.
  • رهگذر IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    3 0
    جدا از تمام این حرفها ملا صدرا مال کی بوده؟حتی اگر فلسفه صدرایی درست هم بوده باشه،تا یه جایی ما رو میکشونه،آیا علوم ما خاصه علوم دینی نیاز به بازبینی ندارند؟چرا توهین میکنید؟خب مناظره کنید.اگر حق با شماست که بهتره براتون اگر هم حق با ایشون باشه که راه برای مطالعات جدید باز میشه.حق نباید از شبهه بترسه چون پشتش به استدلال محکمه .توهین کردن رفتاری اسلامی نیست.انسانی هم نیست.
  • محمد IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    7 1
    عجب اقای عباسی شد بی سواد ، همه ی حوزویون شدن باسواد/برید دکترین معصومین اقای عباسی رو گوش بدین ببینین که این اقا تو دانشکده های انسانی که کاملا غرب زده شده چه طور نگاه جوان پسندانه واستراتژیکی به اوضاع ائمه دارن/حوزویونم میتونن داشته باشن /نه تنها ندارن بعضیاشون مردم رو از دین زده میکنن
    • احمد IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
      3 0
      بنظر میرسد دور از انصاف باشد که همه حوزویان را با یک چوب برانیم
  • علی IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    2 9
    به نظر بنده اگر اصلا جواب اشخاص کم سوادی مثل عباسی ها داده نشود بهتراست چون این جور اشخاص کوتاه نیامده و با نظریه های جدید علیه فلسفه اسلامی دوباره ذهن عوام و جامعه علمی را لکه دار کرده و در واقع این خودمان هستیم که به افراد بی سواد میدان می دهیم تا در زمینه ی علمی که تخصص ندارند جولان بدهند و فردا روزی خروجی این مدل افراد سروش ها می شوند .
  • باران IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    3 6
    سلام...اون دنیا به همتون میخندم...توصیه میکنم الکی الکی خودتونو جهنمی نکنید فلسفه و هر کی که تو فلسفه وجود داره همش شرک و گناهه بیشتر تحقیق کنید و همه جانبه به مسائل نگاه کنید...فکر کردید امام زمان که ظهور میکنه چرا آدمایی که همیشه فکر میکردیم خوبن جلو روش وای میستن...همینان همین هایی که حتی خدا رو قبول ندارن....حتما تحقیقات بیشتری بکنید...من ضد فلسفه نیستم و اصلا تو این وادی ها هم نیستم اما بهت نصیحت میکنم به عنوان یه کوچیک حتما خیلی تحقیق کن و برو دنبال حق.... موفق باشید
  • پرویز IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    6 1
    با سلام دکتر عباسی بیشتر از اونی که نظریه پرداز باشن یه سیستممن هستند نقدایی رو هم که نسبت به فلسفه دارن نخست اینه که فلسفه فلسفست ، اسلامی و غیر اسلامی نداره و اشتباهی هم که معتقدن فلاسفه اسلام مvرتکب شدن خلط کردن فلسفه با حکمت و یکی گرفتن ایهاست در ضمن علامه مصباح سال 72 کتابی در رابطه با انکار وجود ذهنی نوشتن که هشتاد در صد فلسفه رو میبره رو هوا هنوز هم کسی پیدا نشده جواب یا نقدی براین کتاب بنویسه. امام هم در ابتدا کلاس درس فلسفه داشتن اما در اواخر عمرشون به کلی فلسفه رو کنار گزاشتن و طبق نامه ای که به عروسشون نوشتن برای عدم تحصیل در رشته فلسفه که ایشون اون رو توسط آقای قرائتی منتشر کردن امام فرمودن (( نه شفای ابن سینا شفا میدهد نه اسفار اربعه ملاصدرا باعث سفر به سمت خدا میشود ))
  • محقق A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
    1 1
    فلسفه و عرفان مصطلح دو دکان پر زرق و برق خوبی در مقابل مکتب حقه تشیع است و خوب عده ای از همین راه امرار معاش کردند و می کنند و طبیعی است که نقد های محققانه به مزاق شان خوش نیاید . یادمان نرود پیامبر خدا برای ما دو چیز گذاشتند : قران و عترت . حال بفرمایید عرفان وفلسفه چه جایگاهی می تواند داشته باشد جز همان دکانی که به منظور گوشه نشین کردن مکتب قران و عترت تاسیس شده باشد.
    • ايراني IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
      0 0
      شما بفرماييد از آيت ا... سيد محمد حسين طبا طبايي ، شهيد مطهري، مقام رهبري امام خميني و..... اطلاعات بيشتري دارد؟؟؟؟؟؟