مهر نوشت:

سید ابوالحسن نواب با اشاره به تفکر سیاسی امام، بر لزوم تدوین یک فقه سیاسی منسجم تأکید کرد و گفت: به دلیل مقطعی بودن حکومتهای شیعی بحثهای فقه حکومتی مجال طرح پیدا نکرد. ما باید یک فقه الحکومه داشته باشیم همانطوری که اهل سنت بر اساس 1200 سال حکومت خود یک فقه سیاسی مدونی دارند.
حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با تأکید بر اینکه هنوز تفکر جدایی دین از سیاست در حوزه ها وجود دارد، به هشدارهای حضرت امام(ره) در منشور روحانیت اشاره کرد و گفت: تفکر جدایی دین از سیاست کم و بیش در حوزه ها وجود دارد و حتی از اوایل دوران امام خمینی(ره) این تفکر بیشتر شد.

وی به دلایل اشاعه چنین تفکری در حوزه ها اشاره کرد و گفت: دلیل آن این است که برخی از افراد که قدرت تحلیل قوی ندارند برخی از قصور و نارسایی هایی که در حاکمیت اسلامی اتفاق افتاده باعث شده این افراد این ناکارایی را نتوانند دقیق تحلیل کنند و به حساب اسلام بگذارند یا اینکه دیگرانی که آن را به حساب اسلام گذاشتند نتوانند آنها را قانع کنند در نتیجه به این تحلیل رسیده اند که دین باید از سیاست جدا باشد تا مشکلات سیاست دامن دین را نگیرد.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: در حالیکه این افراد نتوانستند تحلیل کنند که امتیازاتی که یک حاکمیت اسلامی برای تشیع و اسلام در جهان داشته چقدر مهم وارزشمند بوده که این نارسایی های سیاسی و مشکلات در مقابل آن به حساب نمی آید؛ بنابراین برخی به این نتیجه رسیدند که بهتر است دین از سیاست جدا باشد و تفکرات شبه حجتیه هم کمکشان کرده و به این قناعت فکری رسیدند.
حجت الاسلام نواب به ارائه راه حل مقابله با اشاعه تفکر جدایی دین از سیاست پرداخت و افزود: یکی از مهمترین راه حلها آموزش مکرر است؛ یعنی همان روشی که اوایل انقلاب، امام(ره)به تبیین مبانی پرداخت و مردم هم قانع شدند امروز هم در کنار روشنگری باید به بازخوانی فکر امام خمینی(ره) توجه کنیم.
وی با اظهار تأسف از عدم تدریس منشور روحانیت در حوزه های علمیه یادآور شد: البته در سالهای گذشته به صورت جشنواره و مسابقات این منشور مورد توجه حوزه قرار گرفت اما به شکل واحد درسی مستقل هنوز در حوزه برنامه ای برای آن در نظر گرفته نشده است.
وی با اشاره به نقش حضرت امام(ره) در پرداختن به کارکردهای روز فقه، افزود: از آنجایی که حاکمیت در اختیار مسلمانان قرار گرفت فقه به هر حال برای پاسخگویی به نیاز مسلمانان درگیر شد که حوزه ها نیز به این سمت حرکت کردند.
نواب افزود: از آنجایی که برای شیعه حاکمیت دنباله داری نبوده است بیشتر فقه نظری، فقه عبادات و... مطرح بوده است؛ البته در حکومتهای مقطعی شیعه بحثهای فقهی حکومتی مطرح شده است اما چون حاکمیت مفصلی نبوده این مباحث فقه حکومتی مجال طرح پیدا نکرده است اما امروز به تدریج این مسائل در جامعه مطرح می شود و ما باید یک فقه الحکومه داشته باشیم همانطوری که اهل سنت بر اساس 1200 سال حکومت خود در مناطق مختلف یک فقه سیاسی مدونی دارند.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان در پاسخ به این سؤال که حرکت حوزه های علمیه در مطالبات امام در منشور روحانیت آیا همگام با پیشرفت انقلاب بوده است؛ گفت: در برخی از مسائل حوزه قوی عمل کرده و در بعضی مباحث خیر؛ و باید بگوییم که محدود بودن طلبه ها و سنتی ماندن سیستم روحانیت در این مسئله دخیل بوده است؛ ما یک صدم دانشجویان، طلبه داریم و باید در همین حد هم انتظار داشت که الحمدلله خوب عمل کرده اند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    73 2
    دلیل ایشان برای اثبات اینکه دین از سیاست جدا نیست این است که فاقد اتجزیه و تحلیل هستند وی به دلایل اشاعه چنین تفکری در حوزه ها اشاره کرد و گفت: دلیل آن این است که برخی از افراد که قدرت تحلیل قوی ندارند. به این میگویند منطق
  • فرهنگ IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    148 2
    وقتی که از دین برای سیلی زدن به سایرین تهمت زدن، نسبت ناروا ، انگ بی دینی، انگ نامسلمانی کفر الحاد حرب با خدا توهین به اسلام و.. استفاده ابزاری می شود و برای از میدان به در کردن رقیب، پست و مقام؛ پول اعتبار؛ چرب و شیرین دنیا؛ لباسی در بر و صد لباس در کمد یک نان در دست و صد نان در سفره و هزاران زیاده خواهی دیگر از دین به عنوان سریع ترین و کارامد ترین وسیله استفاده می گردد حق داریم که خواهان جدایی چنین دینی از سیاست و از تمام شئون زندگی خود باشیم. کیست که از چنین نماد دینی ضربه ای نخورده باشد؟
    • بدون نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      26 2
      جاي بسي خوشحاليست كه كساني با اين درجه از فهم هنوز در جامعه ما زنده اند و بعضا مطالبي مينويسند جاي هزار مثبت دارد
  • ایرانی KZ ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    23 1
    در جواب این روحانی محترم باید گفت حیات تشیع و قوام پویایی ان در طول تاریخ مرهون و وابسته به عدم دخالت بزرگان شیعه درامور حکومتی بوده نه به این دلیل که حاکمان به علمای شیعه روی خوش نشان نمیدادند بلکه رسالت ذاتی وحقیقی که بزرگان تشیع با درک ازاموزه های امامان معصوم دریافته بودند ومردمان شیعه در طول تاریخ بر این منش و رویه علما حکم تایید گذاشته اند روال طبیعی رشد ونفوذ علمای اعلا شیعه در بین مردم وحتی حاکمان قابل انکار نیست .برای مثال میشود واما درجواب اینکه حکومت اسلامی در دنیا باعث رشد واشنایی دیگر جوامع میشود باید گفت تا حدی درست است تا زمانیکه همان جوامع از مشکلات وعدم کارایی مناسب سیستم ما بی اطلاع باشند ودر اینصورت انها هم حتما به نتیجه برخی از حوزه ها میرسند .
    • amin3271 IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
      1 1
      سلام منظور شما از این جمله"عدم دخالت بزرگان شیعه درامور حکومتی...رسالت ذاتی وحقیقی که بزرگان تشیع با درک ازاموزه های امامان معصوم دریافته بودند..." این است که آیا امامان معصوم و بزرگان شیعه در عین این که می توانستند حکومت تشکیل دهند و یا آزادانه درباره مسائل حکومتی اظهار نظر کنند از اینکار ابا می کردند؟ با این فرض چرا همه امامان شیعه از امام سجاد به بعد در حصر خانگی بودند و از ارتباط مستقیم آنها با مردم جلوگیری می شد. چرا ایشان هیچکدام به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند؟چرا امام علی خلافت را پذیرفت؟ تکلیف امام مهدی پس از ظهور و تشکیل حکومت چیست؟ به نظر من این جمله که حیات تشیع و قوام پویایی ان در طول تاریخ مرهون و وابسته به عدم دخالت بزرگان شیعه درامور حکومتی بوده دقیقا در تعارض با قوام پویایی فقه
  • ازاد IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    42 1
    براي اينكه در طول تاريخ هميشه از دين سوءاستفاده شده وزورگويان بوسيله دين تمامي كارهاي خود را توجيح كرده اندوبيشترين صدمه را به دين واعتقاد مردم زده اند.
    • مسلمان IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      28 1
      سوءاستفاده ای که اکنون از دین میشود در طول تاریخ ادیان بی سابقه بوده است
  • بدون نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    28 1
    مشکل از آنجایی شروع شد که دین به دنبال سیاست رفت و این سیاست نبود که به دنبال دین برود. افراد روحانی هم از هزارلای سیاست و وضعیت سیاسی سایر کشورها خبر نداشتند که البته به حق است چون در این حوزه تربیت نشده اند و خیلی زود برای سیاست دین را به حاشیه راندند. بهترین راه این بود که روحانیون سیاست را به متخصص خود بسپارند و خود بر آن نظارت کنند. نظری که امام در سالهای اول انقلاب داشتند که البته به دلیل وضعیت داخلی و خارجی کشور مجبور به تغییر رویه شدند
  • حسین دوگنبدانی IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    35 1
    دین کاملا از سیاست جداست وهیچ وقت بطور دائم نمی توانند باهم باشند دین یعنی درستی پاکی صداقت درگفتاروکردار پرهیز از دروغ و هزاران کارخوب و.... سیاست یعنی دروغ کلک به اهداف خود رسیدن به هرصورت ممکن چرا میگوید دین از سیاست جدا نیست ؟؟؟؟
    • علی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      2 19
      نه دوست عزیز! چه کسی گفته سیاست یعنی با دروغ و کلک به هدف رسیدن؟!فکر کرده اید رقیب سیاسی ساکت می نشیند تا حریف با دروغگویی و کلک رای دهندگان را بفریبد و او را از دور خارج کند؟این حرفها مال دوران قبل از اینترنت و عصر اطلاعات بود.الان اگر سیاستمداری دروغ بگوید،رقیب سیاسیش در عرض یک ساعت آبرویی برایش نمیگذارد.نمونه اش هم دروغگویی های جورج بوش در مورد سلاحهای کشتار جمعی عراق یا ماجرای کلینتون-لووینسکی،که آبرویی برای آنان و حزب متبوعشان باقی نگذاشت.البته این به معنی موافقت با یکی بودن دین و سیاست نیست.
  • حمید IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    39 1
    آقای نواب در حال حاضر لطفا یک نمونه عملی حکومت دین و سیاست که موفق بوده را مثال بزنید.
  • بدون نام IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    25 0
    وقتی من مدیر یک اداره هستم هیچ وقت نمیتوانم معاون باسواد تر از خودم را قبول کنم چون علنا ابروم میره و ازلذت ومزایای این مقام دور میشم پس از این نقطه حیله ری ا و... شروع میشه ودر سطح اداره مربوطه یک جو خاص شکل میگیره تا بتونم همچنان برمسند باقی بمانم
  • محسن IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    27 0
    مجتهد ,زمانی که به درجه اجتهاد میرسد باید فتوایی صادر نماید که در راستای دین خدا وبدور از منافع شخصی وحزبی باشد واز دین استفاده ابزاری ننماید مگر ما نمیگوییم سیاست یعنی دروغ.....پس چرا در همه زمینه های سیاستهای تصمیم سازی وتصمیم گیری ,انتخابات و غیره , از سخنان وبازدیدها و عکس مجتهدین استفاده ابزاری مینماییم .
  • بدون نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    35 1
    بیشترین ضربه را به این مملکت کسانی زدند که به واسطه وابستگی به دین وارد مسائل سیاسی شدند .
  • بدون نام US ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    26 2
    البته تصور نمیکنم خبر آنلاین این نظر را انتشار دهد ولی سوال من و خیلی از کسانیکه جوانی و میانسالی را در حکومت اسلامی گذراندیم و اکنون به پیری رسیده ایم این است که آیا از امام خمینی کسی قدرتمندتر و دیندار تر و سیاستمدارتر در گذشته وحال و آینده هست؟ نتیجه تلفیق دین و سیاست بدون تعارف و پرده پوشی همین است که داریم و نظر دهنده دیگری (فرهنگ) به برخی از آنها اشاره کرده است. فکر نمیکنم کسی در ایران که کلا یک جامعه مذهبی است مخالف ورود مبانی دین به سیاستهای کلان باشد ولی آنچه همه را (یا اکثریت را) دلزده کرده است آلوده کردن دین به سیاست و در واقع ورود سیاست به دین بجای عکس آن است. با سپاس.
  • حاج رضا IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    35 3
    اگه دنیا مدینه فاضله بود دین و سیاست هم میشد یکی باشه ولی تو دنیای فعلی جمله مرحوم مدرس خیلی به منافع ملی مملکت ما در عرصه جهانی لطمه زده که شخصا ایشان را حلال نمیکنم هر چند متاسفانه در جریانات یار کشی و اختلافات داخلی عملا دین از سیاست جدا بوده و در مواردی اصلا وجود دین مورد ابهام است خداوند کمک کند تا نگرش دینی و سیاسی تمام مردم خصوصا مسئولین محترم نظام طوری شود که ضمن حفظ منافع ملی در درجه اول و منافع سایر مسلمین و انسانهای ازاده رویکرد عامه جامعه بخصوص قشر جوان بطرف کرنش در برابر ذات خداوند باشد که این مدینه فاضله ما خواهد بود