همین امروز وزیر آموزش و پرورش دوباره از تغییر نظام آموزش به 6-3-3 حرف زد و از اجرای آن در سال آینده گفت. اما رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مچلس، می گوید اموزش و پرورش مجاز به تغییر نظام آموزشی برای سال آینده نیست.

به گزارش خبرآنلاین، علی عباسپور تهرانی، امروز در حاشیه نشست علنی مجلس، نشست خبری فوری تشکیل داد و در مخالفت با این تغییر حرف زد. او گفت: "وزیر آموزش و پرورش مرتب در رسانه ها از اجرای نظام 6، 3 ، 3 از ابتدای مهرماه سال آینده سخن می گوید، در سند تحول آموزش و پرورش که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده به هیچ وجه نظام 6، 3، 3 به تصویب نرسیده است، آنچه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده کلیات این طرح است که بر اساس آن آموزش و پرورش موظف شده است، ظرف دو ماه راهکارها و آیین نامه اجرایی تغییر نظام آموزش و پرورش را تهیه کرده و به شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهد."

عباسپور با تاکید بر اینکه عجله وزارت آموزش و پرورش برای اجرای نظام 6، 3 ، 3 به هیچ وجه برای ما قابل توجیه نیست، گفت: تدوین کتب پایه ششم ابتدایی هنوز به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش نرسیده است، چطور وزارت آموزش و پرورش می خواهد از ابتدای مهرماه سال آینده فضای لازم و کتب آموزشی را برای این پایه جدید فراهم کند. تعجیل های وزارت آموزش و پرورش و اقدامات بدون پشتوانه عمیق کارشناسی این وزارتخانه باعث شده ما نگران آموزش و پرورش فرزندانمان باشیم.

این انتقاد تند رئیس کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس درحالی است که همین امروز صبح حاجی بابایی از سال ششم ابتدایی خبر داد که از سال آینده اجرا می شود. به گفته او از سال آینده مقطع ابتدایی شش ساله خواهد شد: "کتب "مهارت و زندگی" و "کار و فناوری" برای پایه ششم ابتدایی لحاظ خواهد شد، چرا که اعتقاد ما براین است دانش‌آموز در نخستین سال ورودش به مدرسه باید با پژوهش سر و کار داشته باشد."

وزیر آموزش و پرورش  دیروز هم این خبر را اعلام کرد. البته حاجی بابایی، دو سه هفته پیش خبر شش ساله شدن دوره ابتدایی را اعلام کرد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام آموزشی جدید 6-3-3 از سال تحصیلی آینده در مدارس کشور اجرا می شود، گفت: "در اولین مرحله طی سال تحصیلی 92-91 دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی به کلاس ششم ابتدایی می روند و پایه اول راهنمایی نخواهیم داشت. "

 همچنین امروز دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به ایسنا گفت: "تغییر ساختار نظام آموزشی به 3-3-6 یکی از بنیادی‌ترین بخش‌های این تحول است که از سال تحصیلی آینده آغاز می‌شود و ششم ابتدایی برای نخستین بار وارد نظام آموزشی می‌شود."

 

اقدام خودسرانه و عجولانه

اما رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در انتقادی تند دراین باره گفت: "تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اجرای نظام 6،3،3 بدون تصویب جزئیات آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی حرکتی عجولانه، خودسرانه و بدون مطالعات بوده و مورد تایید ما نیست و به ضرر نظام آموزشی کشور خواهد بود. برای اجرای این سیستم جدید باید سیستمی طراحی شود که از اول دبستان تا پایان مقطع دبیرستان را اصلاح کند تا پیوستگی لازم را داشته باشد زیرا در صورتی که تنها دوره ششم ابتدایی را به ساختار نظام آموزش و پرورش اضافه کنیم اصلاح نظام صورت نخواهد گرفت."

عباسپور گفت: عجله وزیر آموزش و پرورش در تغییر نظام آموزش و پرورش از نظر ما شعاری و تبلیغاتی است، هر گونه تغییر در نظام آموزش و پرورش باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد این اقدام آقای حاجی بابایی خلاف قانون است و کمیسیون اجازه چنین تخلفی را به وزارت آموزش و پرورش نمی دهد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تعطیلی 5شنبه ها هم معترض شد. او اقدام وزارت آموزش و پرورش در تعطیلی پنجشنبه دبستان ها، دبیرستانها و مقطع راهنمایی را نیز طرحی غیر کارشناسی خواند و گفت: وزارت آموزش و پرورش پیش از اجرای این طرح تبعات فرهنگی و آموزشی آن را بررسی نکرده بود و الان اعلام می کند تا پایان آذرماه این طرح را ارزیابی می کنیم. در صورتی که وزارت آموزش و پرورش پنجشنبه ها را فرصتی برای تفکر و شکوفایی خلاقیت دانش آموزان بداند این طرح خوب است اما این وزارتخانه هیچ برنامه ریزی برای روزهای پنجشنبه دانش آموزان ندارد.

او با اشاره به نامه ای که از طرف حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، گفت: در این نامه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به حذف درس آموزش آمادگی دفاعی از دروس دانش آموزان اعتراض کرده است.

آموزش و پرورش برای تعطیلی 5شنبه های دوره راهنمایی، دروس حرفه و فن و امادگی دفاعی را حذف کرد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    22 3
    آیا مدارس ابتدایی گنجایش یاکلاس اضافه برای کلاس ششم را دارند؟
  • بدون نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    15 1
    شهرام شکیبا کجاست؟
  • بدون نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    16 1
    برای اجرای این سیستم جدید باید سیستمی طراحی شود که از اول دبستان تا پایان مقطع دبیرستان را اصلاح کند
  • فوتبالی IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    19 0
    به نظر من با توجه به ضعف در خط حمله با همان سیستم 5-3-4 ادامه بدیم بهتریم هم مربیابا اون روش عادت کردن هم اینکه همه راضیند تازه ما محاجم خوب هم نداریم
  • بدون نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    19 1
    این راهی که این وزیر میره، به ترکستان است!
    • خسرو IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
      2 25
      هر وقت مسؤ لي ميخواد كار درستي انجام بده همه ميترسند از نو اوري و خلاقيت ومتاسفانه همه چيزمان سياسي شده!!! مگر يكسال عقب جلو كردن كلاس چه فرقي ميكنه حالا اول راهنمايي در دبستان باشد مگه قبلا همينطور نبوده چه اتفاقي افتاده كه حالا بد شده وزير بسيار خوب و مدير ي لايق است كه تا حالا از نداشتنش رنج برديم بزاريد كار كنه
    • شیرین IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
      7 1
      آقا چقدر این وزیر سایت به پا داره خیلی باحاله. از کجا میگی که این کار خوبه. بعد چون یکسال عقب و جلو کردن مدرسه خیلی (اونم به نظر شما) آسیب به تحصیل دانش اموزان نمیزنه پس باید انجام شه. اتفاقاً همه داستان اینه که این کارها سیاسی است و برای خودنمایی برای روزهای اینده
  • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    10 1
    تكليف بچه ها را مشخص كنيدتست بزنند براي تغيير مقطع خودشونو آماده كنند يا تشريحي بخونند؟اول اختلافاتتون روبا هم حل كنيد بعد موضوع رو رسانه اي كنيد.
  • خسرو جوکار IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    27 1
    با سلام از مسئولین محترم و نمایندگان مجلس استدعا داریم جلوی این طرح غیر کارشناسی را بگیرند . به تعدادی از مشکلات این طرح اشاره می کنم. 1- مدارس ابتدائی گنجایش کلاس ششم را ندارند و همین الان در بعضی مدارس دولتی کلاسها 40 نفره می باشد که احتمالا با اجرای این طرح کلاسها باید 50 نفره شود. 2-معلمان ابتدائی آمادگی تدریس دروس ششم را ندارند و باید آموزشهای لازم را ببیند. 3-در مدارس راهنمائی تعدادی از کلاسها خای می شود 4-همین الان هم بچه ها با احتساب آمادگی که اجباری می باشد شش سال در مقطع ابتدائی می باشند 5-دانش آموزان کلاس 5 ام سردرگم هستند شایان ذکر است که باید این طرح کاملا کارشناسی و کتابهای تمام مقاطع آماده و از کلاس اول ابتدائی شروع گردد با تشکر لطفا نظرم را اعلام نمائید
  • بدون نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    18 2
    حاجی بابایی از سال 88 مدارس ایرانو زده بهم.فرضا اینا از پارسال اومدن پیش دانشگاهی رو هم ترم اول نهایی کردن هم ترم دوم.من که خودم پارسال پیش بودم ضرر هایش را دیدیم.ضررش این بود که بجای اینکه به کنکور تمرکز کنیم داشتیم رو امتحانات تمرکز میکردیم.یا قانون هایی که هر روز تصویب میکردن وما رو بلاتکلیف میکردن.الآن هم شنیدم که پیش دانشگاهی ها هفته ای 3 روز تعطیلن.پس اینا کی میخوان درس بخونن.اینها فقط چند مورد کوچیک بود.
  • دبیر راهنمایی IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    13 3
    آقا معلومه که خودسرانه است . امسال یه هفته بیشتر به شروع سال تحصیلی نمونده بودن یک دفعه اعلام کردند که پنجشنبه ها تعطیله که همه شوکه شدن . حالا هم این قضیه پیش اومده . بابا به والّله مشکل مدرسه و دانش آموز اینا نیست . وقتی من دانش آموز بودم درست یادمه سالی لااقل دوبار بازرس میومد داخل کلاس و از تدریس معلم و کیفیت یادگیری داشن آموزان گزارش تهیه می کرد . الان فکر کنم ادارات محترم راه مدارس رو بلد نباشن و فقط خواستار ارتقای درصد قبولی هستند
    • بدون نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
      5 12
      چرا الکی اسم دبیرای زحمتکشو خراب میکنی جوون! اگه مثل خیلیا اومدنو رفتن چهار پنج تا وزیر مختلفو تو این سیستم مخروبه آموزش و پرورش دیده بودی میدونستی حاج بابایی تونست یه تکونو تحولی ایجاد کنه که هم به نفع دانش آموزان باشه هم معلما . هرچند که بعید میدونم دبیر راهنمایی باشی احتمالا ازون مادرایی هستی که واسه این که بچه هاشونو از خونه بیرون کرده باشن یه پنجشنبه تو هفته بیشترو غنیمت میدونن!
    • دبیر راهنمایی IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
      6 1
      بنده دبیر هستم هرچند دبیر بودن یا نبودن من تاثیری در بحثمون نخواهد داشت . اینو صرفا به خاطر سو ظن شما یادآور شدم . تغییر به جا و درست خیلی خوبه ولی این تغییرات بیشتر شتاب زده و کارشناسی نشده است . مثال های بسیاری دارم . فارسی اول راهنمایی حدودا سه سال پیش کاملا عوض شد و هر سال هم یه تغییرات جزیی اضافه کردن به این بهانه که در چاپ اول برخی مشکلات طبیعیه . با این وجود پس از سه سال کتاب پر از غلط های فاحشه . مثلا کلمه گلها رو بدون توجه به تصریفی بودن پسوند "ها" کلمه مرکب نوشته و چندین و چند غلط املایی و دستوری دیگه . این مشتی بود از خروار . از این دست مشکلات در تمامی سطوح آموزش و پرورش چه اجرایی و آموزشی و .... خیلی زیاد وجود داره
  • جواد IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    8 1
    با سلام من نمیدانم سرنوشت میلیونها ایرانی که به نحوی با آموزش وپرورش در ارتباط هستند را می توان دست یک نفر سپر د با این طرحهای من درآوردی.پنجشنبه ها را تعطیل کردند به قصد اینکه فرزندان در کنار خانواده باشند خوب مدارس را کلا تعطیل کنید فرزندان همیشه در کنار خانواده خواهند بود . فرزندم در مدرسه نمونه دولتی درس میخواند چون دروس فوق برنامه دارند و پنجشنبه را هم تعطیل کردند 4 روز در هفته از ساعت 7 صبح تا 2 بعداز ظهر باید در مدرسه باشد ساعت 2.5 خسته وکوفته میرسد خانه نه حوصله دارد ونه توان به مدیر ودرسه اعتراض کردیم به ما گفت فرزندتان را از این مدرسه ببرید جای دیگر .آخر استراحت پنجشنبه حضرت مدیر بهم میخورد .الان هم که طرح 3.3.6 را آوردند ما شدیم موش آزمایشی .
    • بدون نام IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
      5 1
      بنده دبيرنمونه دولتي هستم به خاطرهمين مشكلات ماتعطيلي رازيربارش نرفتيم كارماراحت ميشد دوروز بيست ساعت موظفي رامي زديم و5روز هم تعطيل ولي به چه بهايي؟نابودي روح دانش آموز كه عين بچه هاي خودمان هستند
  • جواد IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    7 1
    در نظر قبلی فضا تمام شد ونتوانستم بقیه نظر خود را بنویسم و آن اینکه از خبر آنلاین خواهش می کنم وزیر آموزش و پرورش را دعوت کند و قبلا خبر دهد تا ما سوالاتمان را از ایشان بپرسیم چون ایشان در صدا وسیما یک طرفه طرحایشان را اعلان میکنند و کسی نیست از او سوال کند. با تشکر
  • بدون نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    7 0
    خسرو جان اگر جابجایی یک سال فرقی نمی کند خوب چرا 3.3.6 همان 4.3.5 فعلی بماند
  • یک معلم ابتدایی IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    10 1
    خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است
  • یک معلم خسته دل IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    8 1
    ای کاش این آقای وزیر به جای شعار به وعده های خود عمل می کرد ودر سند تحول به وضعیت معیشتی معلمان هماندکی رسیدگی می کرد.اما این تغییرات جدیدک 1-قرار گرفتن 12ساله ها با کودکان 5و6ساله ازنظر تربیتی چه مفهومی دارد؟ 2-آیادکتاب هاتدوین ومعلمان آموزش داده شده اند؟ 3-با بردن کلاس اول راهنمایی به دبستان واول دبیرستان به دوره راهنمایی چه فکری برای معلمان دروس تخصصی وبرنامه ریزی آن کرده است. و.............
  • فرهنگی خدمت20 IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    8 1
    طرح های من دراوردی اقای وزیر بدون کار تحقیقی و نظر سنجی و استفاده از کارشناسان و مدیران کلی که فقط جرات تایید دارند باعث موش ازمایشگاهی شدن بچه ها میشود. از نمایندگان عزیز مردم توقع داریم نگذارند اینده فرزندانمان در تصمیمیات ناصحیح ایشان خراب شود
  • محسن IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    7 1
    مشکلات آموزش وپرورش ماهمواره عدم استفاده ازنظرات معلمین بوده که ازهرفرددیگری بهترمی تواندندرتصمیم گیری های مهم شرکت کنند.امامی خواستم بگویم که تجربه نشان داده که این تغییرات تاثیری دربهبودوضعیت آموزش وپرورش مانداشته است؛نمونه آن نظام جدید،نظام ترمی واحدی ونظام سالی واحدی می باشد.پیش ازهرتغییری درسیستم آموزشی بایدزیرساخت هاراآماده کرد.آیاازوضعیت ساختمان های مدارسی که فرزندانمان حداقل 6ساعت ازروزرادرآنجامیگذرانندراضی هستیم؟ازوضعیت بهداشت،نیمکت های چوبی که از50سال پیش تغییرنکرده آگاه هستید.در100سالگذشته تکنولوژی های جدیدی مانند ماشین تلویزیون،یخچال،کامپیوترو......واردکشورشده وخلاصه درهمه ی زمینه هاتحول صورت گرفته ولی سیستم آموزشی ما همچنان معلم محوربوده وهنوزازگچ استفاده می شود.آقای وزیربهتراست
  • بدون نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    7 1
    این طرح مث طرحای دیگه دولت کارشناسی شده است!!!!!!!البته چندانی تغیری هم نمی کنه فقط روی کتابا به جای اول راهنمایی مینویسن ششم دبستان!!!!!!
  • حميدرضا IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    8 0
    4 2 3 1 از همه بهتره!
  • بدون نام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    9 1
    بنده يك فرهنگي هستم كه باسيستم ومكانيزم تاليف كتاب واجراي آن آشنايي دارم امروزصبح دقيقاهمين مشكلات كه آقاي عباسپورمطرح كرده رابراي همكاران توضيح مي دادم وحالامي بينم نظرايشون هم همينه آخه كسي كه درامرآموزش باشه اين مسائل رادرك ميكنه نيازي به پست ومقامش هم نيست
  • بدون نام IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    8 1
    به جای این مسایل غیر کارشناسی و شتاب زده به رفاه و حقوق معلمان و مسکن انها رسیدگی و بها دهید جناب آقای وزیر سخنور
    • بدون نام IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
      0 4
      دیگه این مسئله خیلی کلیشه ای شده و بهتر است که شما معلمین عزیز بدانید که اقشار زحمت کش تر و بدبخت تر از شما در این کشور خیلی زیاد است.
  • بدون نام IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    7 1
    کتابهای طرح نیمه تمام 6ساله کردن ابتدایی هنوز تازه به کلاس دوم رسیده است ،بگذارید همان به پایان برسد ایرادات دیده شود . گام به گام: فضای آموزشی ، معلم ، کتاب ،....آماده شود . چه عجله ای برای فدا کردن یک عده بدبخت دارید لطفا کمی عمیق تحقیق کنید وبه مدارس سری بزنید مشکلات پیش پا افتاده هنوز حل نشده ولی شما بفکر اجرای طرح بدون مصوبه مجلس وبدون پشتوانه همایتی، مالی ، زمانی ،اختلاف نطر با مجلس و فضای آموزشی ، معلم و ....دارید
  • بدون نام IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    7 0
    درس را ول كن سستم نگاه كن إإإإإإإإإإإإإإ
  • علی IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    9 1
    سلام به نظر من باید از سیستم 2-5-3 استفاده بشه و وزیر هم امیر قلعه نوعی باشه من دبیر راهنمایی شهرستان میناب هستم تو رو قرآن ول کنید این مسخره بازیارو ،به درد دل ما برسید که همه همکارانمون دارن تو تصادف با قاچاقچیای سوخت جان خودشون رو از دست می دن 19 آذر 5 تا از دوستانه معلمم جان خودشون رو از دست دادن ما انجا امنیت نداریم و شما فکر سیستمتونیت
  • بدون نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    3 0
    فقط میگم خدا رحمی به ما اموزگاران ورحمی به بچه ها بکنه با این تصمیمات بدون کارشناسی وتحقیق جناب وزیر مثل تعطیلی پنج شنبه هاش که نه برای معلم فایده دارد نه برای شاگردان تو را به خدا بگذازید هر چه روال عادی خودش را طی کند بچه ها موش ازمایشگاهی شما نیستند معلمان را هم از کار شان متنفر نکنید
  • بدون نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    4 0
    اقا میدونی چیه شما از بی کاری نمیدانید چه کار میکنید این سرهای بی ابی که شما میتراشید سرمون رو باد میده کلاس6 ابتدایی دیگه چه مدلی است به نظر من همون سال اول راهنمایی بهتره این جوری نظم و ترتیب به هم میخوره برای شما که مهم نیست تو این وسط ما ضربه میبینیم من خودم مدیر یک سایت هستم هر لحظه سایتمو کنترل میکنم و نظر کاربران برایم مهم است خودتون چی میگید اینجوری خوبه 5 شنبه تعتیل باشه چه معنی داره ما که هروز خدا کلاس داریم خوب فکر کنید بعد تصمیم گیری کنید یا حق
  • بدون نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    0 0
    به عنوان مدیر مدرسه راهنمایی به هیچ عنوان طرح 6-3-3 معقول به نظر نمیرسد. از طرفی تامین نیرو در ابتدایی دچار مشکل خواهد شد و از طرف دیگر با نیروهای مازاد در راهنمایی مواجه خواهیم بود.