این روزها بحث داغ معلمان و کادر مدیریتی مدرسه در دبستان ها، حقوق و بالا و پایین رفتن آن نیست. حرف از اضافه شدن یک مقطع تحصیلی است که هیچ کس نمی داند چیست.

امید کریمی: به معلمان نباید خرده گرفت اگر وقتی از آنها می پرسید، سال ششم ابتدایی چه درسی قرار است در مدارس تدریس شود و نمی توانند پاسخ روشنی بدهند. هر روز از آموزش و پرورش خبری دراین باره به بیرون درز می کند و البته به جای اینکه مکمل خبرهای قبل باشد، طرحی تازه است که برای خودش حدیث مفصلی است. 

جالب اینکه، آموزش و پرورش حتی حرف خود وزیر را هم درباره تغییر نظام آموزشی از 5-3-3-1 به 6-3-3 تغییر می دهد؛ سه هفته پیش حمیدرضا حاجی بابایی اعلام کرد که از سال آینده سال اول راهنمایی وجود ندارند و دانش آموزان پایه پنجم، باید در کلاس ششم ابتدایی درس بخوانند، به گفته جناب وزیر، امسال آخرین سال برگزار شدن سال اول راهنمایی است و در سال های بعد هم آخرین دانش آموزان سال دوم و سوم راهنمایی تحصیل می کنند. بعد از آن هم دوره راهنمایی وجود ندارد.

اما در آخرین روز کاری هفته، وزارت آموزش و پرورش جوابیه ای برای نظرسنجی خبرآنلاین درباره حذف سال اول راهنمایی و بوجود آمدن کلاس ششم ابتدایی به خبرآنلاین فرستاد که نشان می داد منظور وزیر، کلای چزی دیگری بوده است؛ چون امسال ششم ابتدایی نداریم، طبیعتا سال آینده تحصیلی ، اول راهنمایی هم نداریم. اما از سال تحصیلی 92-93، دوباره اول راهنمایی بوحود می آید که با توجه به گفته های پیشین جناب وزیر، البته همان اول متوسطه اول است!

این آشفته بازاری که هر روز خبری تازه به آن افزوده می شود، اما از وقتی شروع شد که حاجی بابایی در هنگام رونمایی از سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش از اجرای 6-3-3 از سال تحصیلی 91-92 خبر داد. یک روز بعد هم علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در حاشیه جلسه علنی پارلمان، نشست خبری فوری تشکیل داد و این تغییر و حرف های وزیر آموزش و پرورش درباره قانونی بودن تغییر به 6-3-3 را به انتقاد گرفت و حتی تاکید به تغییر نظام آموزشی از سال آینده را خودسرانه دانست.

عباسپور معتقد است تغییر ساختار نظام آموزشی به 6-3-3، هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب نشده و البته مجلس هم باید درباره آن تصمیم بگیرد.

همان روز اما معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتگویی با خبرآنلاین، گفت که تغییر ساختار نیاز به مصوبه مجلس ندارد و کاملا هم قانونی اجرا می شود. دعوای قانونی بودن و نبودن این تغییر یک هفته ای ادامه داشت و وزیر می گفت منعی برای تغییر به 6-3-3 وجود ندارد و عباسپور هم البته همچنان معتقد که نه تنها قانونی است، بلکه شورای عالی آموزش و پرورش صلاحیت تصمیم گیری کلان آموزشی ندارد. کار به نامه و پاسخ نامه و تندی های حتی علی لاریجانی، رئیس مجلس به سخنگوی شواری عالی انقلاب فرهنگی هم کشید. عباسپور البته معتقد است که آموزش و پرورش سند تحول بنیادین را بهانه ای برای تغییرات دلخواه وزیر می کند.

 

کدام کتاب ها؟

اما همه این دعواها به کنار، معلمان چه می گویند؟ گویا برای آنها قانونی بودن و نبودن تغییر به 6-3-3 چندان مهم نیست. مهم این است که سال آینده تکلیف معلمان راهنمایی چه می شود، چه کتاب های ناشناخته ای برای کلاس ششم باید تدریس کنند، اصلا معلم کلاس ششم، کیست و البته، کلاس ششمی ها را کجا جا بدهند؟!

یک روایت را از زبان یکی از اولیاء که همین دو سه روز پیش در دبستان فرزندش حاضر بود، بخوانید؛ "رفته بودم مدرسه (...) معلم ها می گفتند برای سال ششم، یکی دو کتاب جدید می آید، چند کتاب از اول راهنمایی هست و بعضی از کتاب های پنجم هم هست، فقط جلدش را می کنند، یک جلد دیگر می چسبانند که رویش نوشته ششم ابتدایی!"

این روایت عام را نمی توان، به تصور شاید سطحی به سال ششم ابتدایی نسبت داد، بیشتر حاصل بلاتکلیفی آموزش و پرورش درباره چیزی است که باید سال آینده به عنوان سال ششم ابتدایی وجود داشته باشد.

یک روز وزیر می گوید فعلا دو درس 'مهارت و زندگی' و 'کار و فناوری' نهایی شده است، روز بعد خبر می رسد ششم ابتدایی همان پنجم است، با دو درس اضافه، چند روز بعد می گویند ششم ابتدایی هم 9 کتاب دارد، مانند اول راهنمایی، آخرین خبر هم می گویند کتاب های ششم ابتدایی، شبیه اول راهنمایی است.

در این میان یک نگرانی دیگر وجود دارد؛ تکلیف تدریس زبان دوم و سوم در مدارس چه می شود؟ پیش از این با ورود دانش آموزان به دوره راهنمایی، تدریس عربی و انگلیسی هم شروع می شد،اما اکنون تا سال ششم خبری از این دو درس که تاثیر نیم بندی بر فراگیری زبان دوم دانش آموزان داشت، نیست.

 

5سالی که 6 سال و بعد 3 سال شد

این تغییرات که برخی تکمیلی طرح اولیه هستند و برخی هم طرحی نو، هنوز ادامه دارد و به نظر نمی رسد فعلا نقطه ای برای پایانش یا حداقل جایی که بشود گفت، طرح برای اجرا کامل است، وجود داشته باشد. اکنون دوباره بحث دو تکه شدن شش سال دوره ابتدایی مطرح شده است و حتی برنامه های جدیدی که برای آن وجود دارد. دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفته است دوره ابتدایی به دو دوره سه ساله تقسیم می شود که البته سه سال نخست، باید چیزی شبیه مهدکودک باشد.

به هر حال باید منتظر خبرهای جدیدی در این باره بود و البته به تلخند یکی از کاربران خبرآنلاین فکر کرد که نوشته بود: "6-3-3 نه، 4-2-3-1 بهتره!"

برای خواندن خبرها و گزارش هایی درباره تغییر نظام آموزشی به خبرهای زیر مراجعه کنید و یا روی عبارت های آبی رنگ داخل متن کلیک کنید.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IT ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    5 2
    من ولی یکی از دانش آموزان پیجم ابتدایی هستم. نگران هستم.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    4 2
    سلام در حالی که کشورهای پیشرفته از نظر آموزشی از 633 گذشته و به 48 رسیده اند و حتی 48 را به 444 تعریف کرده و تعویض نموده اند هنوز در خم همون کوچه ی همبشگی هستیم . ما هم از نظر آقایان باید به نوعی 3333 باشیم . کلاس های اول و دوم و سوم ، چهارم و پنجم و ششم در دو مدرسه ی جداگانه و سپس دو تا 3 دوره یا ول و دوم متوسطه . کار بر روی همه ی فکرهای جدید خوب است ولی خدا وکیلی کدام یک از افراد توان داشت موضوع تعطیلی پنج شنبه ها را جمع کند حتی رئیس دولت هم همراه شد چون در هر صورت شلوغ کاری که بد نیست . آقای وزیر همچنان تازیدند تا رسیدند به صبح ثابت کردن مدارس ابتدایی . در نجف آباد که مدارس راهنمایی را ظهر ثابت کردند تا مدارس ابتدایی را اعلام کنند صبح ثابت می شود . مطمئن باشید که 633 هم اجرا می شود
  • بدون نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    14 1
    به کودکانی که در آستانه ی نوجوانی هستند رحم کنید.آنها را مانند پدر ومادر هایشان موش آزمایشگاهی آموزش پرورش نکنید.
  • بدون نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    13 1
    آیا بهتر نبود به جای ششم ابتدایی... پیش دبستانی را رسمی میکردید تا تمام کودکان بتوانند این دوره آموزشی را بگذرانند نه فقط کسی که پولشو داره