۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۴

فارس نوشت:

در فرم جشن تکلیف یک مدرسه، هزینه چادر (قد 150) 17 هزار تومان، چادر (قد 165) 18 هزار تومان، عکس 2 هزار تومان، قاب عکس 2 هزار تومان، سی‌دی جشن 5 هزار تومان، کرایه ماشین 2 هزار تومان، غذا 4 هزار تومان، پذیرایی 1500 تومان و ورودی 1500 تومان عنوان شده است.
مدت‌هاست که بسیاری از خانواده‌ها از اخذ اجباری وجه در مدارس گلایه دارند و این موضوع توسط رسانه‌های مختلف و حتی در دیدارهای حضوری به گوش مسئولان رسیده است اما انگار قرار نیست این ماجرا خاتمه یابد و قرار است هر روز فصل جدیدی از اخذ اجباری وجه در مدارس باز شود.

یکی از این جریان‌های جدید، هزینه جشن تکلیف است؛ جشنی که سال‌هاست مدارس برای دانش‌آموزان و به خصوص دانش‌آموزان دختر برگزار می‌‌کنند.

دانش‌آموزی که به سنّ تکلیف می‌رسد، باید دستورهای دینی را انجام دهد، به واجبات عمل کرده و از محرّمات پرهیز کند؛ جشن بالغ شدن، جشن با عظمت و شیرینی است اما این روزها برخی مدارس آنقدر به ظواهر و مسائل مادی توجه کرده‌اند که دانش‌آموزان، دلشکسته شده‌اند و نمی‌دانند جشن تکلیف، عکس و فیلم نیست.

یکی از این موارد در یک مدرسه دخترانه شهر تهران اتفاق افتاده است؛ این مدرسه برای جشن تکلیف دانش‌آموزان دختر، فهرست هزینه‌ها را طی فرمی به والدین دانش‌آموزان داده است.

در این فرم هزینه چادر (قد 150) 17 هزار تومان، چادر (قد 165) 18 هزار تومان، عکس 2 هزار تومان، قاب عکس 2 هزار تومان، سی‌دی جشن 5 هزار تومان، کرایه ماشین 2 هزار تومان، غذا 4 هزار تومان، پذیرایی 1500 تومان و ورودی 1500 تومان عنوان شده است.

در این فرم آمده است که هزینه‌های مربوط به کرایه ماشین، ورودی و ناهار باید پرداخت شود و هزینه‌های موارد دیگر اختیاری است.

مادر یکی از دانش‌آموزان این مدرسه می‌گوید: در نظر داشتم چادری که در خانه داشتم را مناسب با قد فرزندم آماده کنم اما مدرسه می‌گوید که در این صورت بچه‌ها هم‌شکل نیستند ضمن اینکه فضایی در مدرسه ایجاد شده است که فرزندم نیز دوست دارد، چادرهایی که مدرسه تهیه می‌کند را داشته باشد. در فرم مدرسه آمده است که فقط هزینه کرایه ماشین، ورودی و ناهار اجباری است؛ شما خودتان بگویید مگر می‌شود دانش‌آموزان یکی در میان پذیرایی شوند؛ از آنکه پول داده است، پذیرایی شود، دیگری پذیرایی نشود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    3 0
    بنام خدا من پسرم و يادم نمي آيد جشن تكليفي برايمان گرفته باشند
  • دانا IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    3 2
    بابا امان از دست اين خانمهاي نمك نشناس!!!!! من براي دخترم جشن تكليف گرفتم و نزديك به دو ميليون خرج داشت من مي گم دست خانومم درد نكنه زحمت كشيدي ولي هزينه عروسي خود من يك و نيم ميليون شد !!!!! چرا اين همه چشم و هم چشمي بين خانمها هست؟ بابا بياييد با مرد خونه باشيد و شكر نعمت كنيد نه !!!!!!!؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    3 1
    واقعاً بااين كارهايشان دارند مردم رانسبت به دين هم بدبين ميكنند و از دين بيزارميكنند فقط تشريفات را زياد ميكنند و از اصل قضيه دور ميشويم و يادمان ميرود اصل نماز است نه چادر نماز و سجاده و پذيرايي ....بيائيد به خاطر خدا به خاطر ماديات معنويات را زيرسوال نبريم
  • يك مادر IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    5 0
    البته ما هم با هزينه ها ي پايين تر اما بازهم اجباري اين مراحل را براي فرزندان گذرانديم...اما بگذار به دبيرستان برسند،آن وقت مي فهميد كه خرج تحصيل بچه ها چقدر زياد است..از پول گرفتن هاي بي مناسبت و با مناسبت گرفته تا هزينه هاي كتاب هاي كمك درسي و غيره و فرهنگ رو به رشد چشم و هم چشمي به خاطر رشد عدم اعتماد به نفس بچه ها به خاطر اختلاف طبقاتي...بعد هم كه دانشگاه كاملا پولي(حتي به نام سراسري شبانه گول زنك) و در نهايت............ بيكاري...و چه كنم..چه كنم....براي همين اصلا توقع نداشته باشيد كه بسياري ازخانواده هاي فقير بچه هايشان را به ترك تحصيل تشويق نكنند! مخصوصا خانوده هايي كه قبلا تجربه‌ي يك فارغ التحصيل بيكار مدرك به دست و سرگردان را داشته اند.
  • بدون نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    1 0
    فرمایش شما صحیح است ولی این جشنها برای مدارس بالای شهر است خانمی هم که به این چیزها اعتراض کرده چند برابر خرج تولد بچه اش میکند مشکل جای دیگری است و آن عدم اطمینان به سیستم اداره مدرسه است اگر هیات امنا از اولیا تشکیل شود و نظارت مالی برقرار باشد و خانواده ها در تصمیمات مدرسه شریک باشند ( نه مثل شورا یاریها کشک) مردم هم با جان و دل این هزینه ها را تقبل میکنند
  • فاطمه IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    1 2
    سلام حضرات معترض به هزینه جشن تکلیف برای جشن تولد هر ساله فرزندشان چقدر هزینه می کنند؟ جشن تولد هر ساله است و جشن تکلیف یک بار در تمام عمر. آیا ضرورت ندارد به بهترین نحو از هر جهت برگزار شود .کافی است برای کیک و پفک بچه ها کمتر هزینه شود . هم برای جسم آن ها بهتر است هم برای روحشان.