دیروز وزیر آموزش و پرورش با حضور رئیس جمهور و جمعی از مسئلان کشور از سند تحول آموزش و پرورش رونمایی کرد و اعلام کرد که نظام آموزشی 6-3-3 از مهرماه آینده اجرایی می شود .

 زهراتالانی: حاجی بابایی امروز هم بر این موضع تاکید کرد. اما ساعاتی پس از اظهارات وزیر آموزش و پرورش، علی عباسپور فرد تهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به این موضوع تاکید کرد که با توجه به عدم تصویب نظام آموزشی 3،3،6 در شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش بر خلاف وعده های وزیر نمی تواند این نظام را از سال آینده اجرایی کند.
در همین زمینه گفت وگویی را با حجت الاسلام بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش انجام داده ایم. وی با تاکید بر اینکه این قانون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش است و نیازی به تصویب مجلس ندارد.
گفت و گوی خبرآنلاین با معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش را بخوانید:


در حالی مسئولان آموزش و پرورش از تغییر نظام آموزشی حرف می زنند که امروز رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام کرده هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش تصویب نشده است؟
این خبر صحت ندارد و تا آنجا که ما در جلسات این شورا حضور داشتیم این تغییر به صورت مصوبه اعلام شد.


اما آقای عباسپور می گوید که آنچه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده کلیات این طرح است که مطابق آن آموزش و پرورش موظف شده است، طی دو ماه راهکارها و آیین نامه اجرایی تغییر نظام آموزش و پرورش را تهیه کرده و به شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهد؟
من از صحبتهای آقای عباسپور اطلاعی ندارم اما وزارتخانه این آمادگی را دارد تا آن را اجرا کند و قطعا همانطور که وزیر اعلام کردند از مهر سال آینده اجرایی می شود. در سند ملی آموزش و پرورش شش ساله ابتدایی و به دوره سه ساله اول و سه ساله دوم تقسیم شده و در سه ساله اول ابتدایی دانش اموزان با یک معلم ثابت اموزش می بینند اما در سه ساله دوم از دو معلم برای تدریس دروس استفاده می شود. نظام جدید 3-3-6 یک ساختار و روش ساماندهی نظام آموزشی است و در بسیاری از کشورهای دنیا این شکل از ساختار آموزشی اجرا می شود.


آیا اجرای این مصوبه نیاز به بررسی در مجلس شورای اسلامی دارد؟
خیر نیازی به بررسی مجلس نیست.


این نظام آموزشی چه ویژگیهایی دارد که نظام آموزشی اصرار به اجرای آن دارد؟
این نظام ویژگی های رشد عاطفی،هوشی و فکری دانش آموزان را در برمی گیرد چراکه در شش سال اول این ویژگی ها نزدیک به هم است در حالی که اقضائات این خصوصیت ها در شش سال دوم نظام آموزشی متفاوت است و در این نظام دانش آموزان در یک گروه دسته بندی شده اند.مطابق بررسی های کارشناسی صورت گرفته در سند ملی آموزش و پرورش و همچنین از بعد روانشناسی حضور دانش آموزان 7 تا 13 ساله در کنار یکدیگر بسیار مناسب است همچنین دوره متوسطه نیز به دو دوره سه ساله اول متوسطه و سه ساله دوم تقسیم شده که با توجه به شرایط دوران بلوغ و نوجوانی این تقسیم بندیها مناسب است. البته این نظام نیز ممکن است کاستی هایی داشته باشد چرا که هیچ طرحی وجود ندارد که بتوانیم قسم بخوریم که هیچ عیب و نقصی نداشته و یا در اجرا با مشکل مواجه نمی شود و ممکن است در حین اجرای این طرح با مشکل کمبود فضا و یا نیروی انسانی مواجه شویم. در حال حاضر در اجرای برنامه 3-3-5 در برخی مناطق مدارس ضمیمه داریم که نشان میدهد برخی مشکلات همچنان وجود دارد اما مطالعات انجام شده برای اجرای نظام 3-3-6 یک اطمینان خاطری را به همراه دارد.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    8 0
    مشخص است که بایستی این گونه برنامه ها در مجلس بررسی شود. این چه رسمی است که هر وزیر و دولت جدید با آوردن برنامه ای جدید و کارشناسی نشده با سرنوشت افراد بازی میکند و پس از مدتی اشتباهات آن مشخص میگردد.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    2 1
    خیلی خوب است ،خیلی خوب است ،خیلی خوب است ،ولی این دفعه را حداقل مواظب باشید خراب نکنید
    • بدون نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
      5 0
      کجاش خوبه بدون برنامه ریزی اصلا فکری برای مدارس بدون کلاس کردن ابتداییهاخروجی ندارن 3تاکلاس هم بایداضافه بشه معلمها اموزش ندیدندواقعامتاسفم من بچه کلاس پنجمی دارم همش دعامی کنم بااین وضع مملکت مشکلی براش پیش نیاد واقعا متاسفم
  • معلم IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    3 1
    به عنوان یه معلم موافقم این سیستم فعلی کیفیت نداره وخسته کننده است