تهران امروز نوشت:

سرانجام وزیر آموزش و پرورش، آب پاکی را روی دست همه مخالفانِ طرح‌هایش ریخت و درست مثل خبر ناگهانی تعطیلی پنج شنبه‌ها و تغییر کتب کلاس اول دبستان، اعلام کرد که سال آینده، مقطعی به نام اول راهنمایی نخواهیم داشت.

این نخستین بار نیست که به رغم مخالفت یا بی‌خبری مجلس، حمیدرضا حاجی بابایی از تغییراتی خبر می‌دهد که بر آینده کودکان تاثیر مستقیم دارد. تنها چند ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است. از یکسو والدین نگران فرزندان خود هستند و از سوی دیگر کارشناسان نسبت به اشتباهات احتمالی این طرح هشدار می‌دهند.


آن‌هایی که بیرون از این دایره به عملکرد حاجی بابایی چشم دوخته‌اند معتقدند او که پیش از این خود، به عنوان نماینده مردم و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بر صندلی‌های بهارستان نشسته و از معترضان به وضعیت معلمان حق التدریس در آموزش و پرورش بوده و انتظار رسیدگی وزیر آموزش و پرورش وقت به نظرات مجلس را داشته است، حالا به همه همفکری‌ها و اظهارنظرهای کمیسیون آموزش مجلس پشت کرده و طرح‌هایش را بدون مشورت آن‌ها عملی می‌کند. اما این وسط آن چیزی که قطعی به نظر می‌رسد این است که کلاس پنجمی‌های امسال، هرگز به کلاس اول راهنمایی راه نمی‌یابند! بلکه آن‌ها در تجربه‌ای متفاوت، پشت نیمکت‌های کلاس ششم دبستان می‌نشینند. این یعنی‌ از سال آینده پایه ششم ابتدایی جایگزین مقطع راهنمایی خواهد شد.


این اتفاق، آنقدر سریع افتاد که همه بهت زده شدند. روز گذشته حمیدرضا حاجی بابایی که پیش از این نیز با چنین اقدامات عجولانه‌ای خیلی‌ها، به ویژه نمایندگان مجلس را غافلگیر کرده بود، اعلام کرد که «نظام آموزشی جدید 6-3-3 از سال تحصیلی آینده در مدارس کشور اجرا می‌شود و در اولین مرحله طی سال تحصیلی 92 - 91 دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی به کلاس ششم ابتدایی می‌روند.»


حاجی بابایی روش خود را اینگونه بیان کرده است:«6 ساله دوم، 5 سال طول می‌کشد تا جابه جایی‌ها در آن صورت گیرد به این شکل یک سال پایه اول راهنمایی نداریم سال بعد پایه دوم و سال بعد از آن پایه سوم و به ترتیب در سالهای بعد پایه‌های تحصیلی بعدی را نداریم تا اینکه پیش دانشگاهی حذف شود.»

 


اجرای سریع جواب نمی‌دهد!

اما این تصمیم آموزش و پرورش در حالی در بی‌خبری اعضای کمیسیون آموزش مجلس رسانه‌ای شده است، که مانند همه اقدامات گذشته‌اش واکنش‌هایی به دنبال داشت. رئیس کمیسیون آموزش ، از مخالفان این تصمیم است. علی عباسپور تهرانی فرد می‌گوید: «طبق سند تحول آموزش و پرورش که ارکان و محورهای حیاتی در آن دیده شده است، تغییر به تنهایی نمی‌تواند نتایج مثبتی در بر داشته باشد.

آنچه مهم است آماده‌سازی زیرساخت هاست. باید به سمتی حرکت کرد که محتوای کتاب‌های درسی و روش تدریس طوری باشد که خواسته‌های ما را در اقدامات عملی متبلور کند. اولا کتاب‌های کلاس ششم با سند تحول بنیادین چیست؟ محتوای کلاس ششم قرار است چه باشد؟ حتما می‌گویند چند سال بر روی آن کار کرده‌ایم! آیا پیوند محتوای این کتاب‌ها با سایر پایه‌ها حفظ شده است؟ آیا معلمان برای تعلیم محتوای جدید آموزش دیده اند؟ گذشته از آن، دبستان‌هاییپنج کلاسه وجود دارند و در حال حاضر هم از نظر فضا دچار مشکلند. چگونه در این مدت کوتاه کلاس‌های مورد نیاز تامین خواهد شد؟»

 


مجلس بی‌خبر است

علی عباسپور تهرانی فرد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: «از آنجا که آقای حاجی بابایی گفته بود برنامه‌های گسترده و مفصلی در آموزش و پرورش دارد اعضای کمیسیون به وزارتخانه آموزش و پرورش رفتند و طی دو جلسه 5 ساعته همه برنامه‌ها را شنیدند. اما ایشان هیچ کدام از این برنامه‌هایی که دارند یکی پس از دیگری اجرا می‌کنند را با ما درمیان نگذاشته‌اند. برای من هم جای تعجب و سوال است که چرا مباحثی به این مهمی که به کودکانمان وابسته است و آینده این کشور، نه تنها با مجلس مطرح نمی‌شود بلکه چنین عجولانه تصمیم به به اجرای آن می‌گیرند؟» عباسپور معتقد است: «طبق قانون معتقد بودیم که باید مجلس هم در روند بررسی و تصویب این سند حضور می‌داشت اما در جلسه‌ای که آقای لاریجانی حضور داشتند مطرح شد که اشکالی ندارد.»


او شش ساله شدن دبستان‌ها را از محتویات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ندانسته و می‌گوید:«همان زمان که نظام آموزشی 6-3-3 در شورا مطرح شد بنده از معترضان این طرح بودم. البته در آن موقع اصلا بحث 6 ساله شدن دبستان مطرح نبود بلکه گفته شد


پیش دانشگاهی حذف شده و به عنوان سال چهارم دبیرستان در نظر گرفته شود. به هرحال قرار شد نظام آموزشی 6-3-3 در شورا مصوب شود و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی روی آن دقت نظر داشته باشد اما متاسفانه شاهدیم که آقای حاجی بابایی از شش ساله شدن دبیرستان در سال 91-92 خبر داده‌اند.»


این نماینده مجلس ادامه می‌دهد:«آقای حاجی بابایی به مجلس اعلام کرده بودند که می‌خواهند در 22 آذرماه که سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رونمایی کنند اما از شش ساله شدن دبیرستان چیزی به ما نگفته‌اند این در حالی است که چگونگی تبدیل سیستم ما به سیستم 6-3-3 جزو سند تحول بنیادین نیست. بلکه به عنوان بحثی در کنار این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است.»

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منتقد دلسوز IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    39 13
    آهااااااااااای ی ی ی ی ی ی ی ی ی مسئولین کشوری: نمایندگان مجلس, رییس جمهور محترم چرا یکی جلوی اقدامات آقای حاجی بابایی رو نمی گیره.تعطیلی پنج شنبه ها و تک نوبته کردن مدارس بس نبود که حالا میخواد مقاطع تحصیلی رو تغییر بده.کجای دنیا دیدیدکه 900 دانش آموز در یک نوبت در مدرس باشند,کجای دنیا دیدید که 40 دانش آموز در یک کلاس درس بخوانند,کجا دنیا دیدید که دانش آموز تا ساعت 3 بعدازظهر تو مدرسه باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      28 7
      فقط در ایران
    • اولیا IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
      19 6
      مخالف این طرح هستم بچه ها در کلاس های 35 نفری دز نیمکت های سه نفری و منحل شدن نوبت عصر 000 بذون اینکه بستر آن فراهم شود فقظ آقایان تصمیم های بی خردانه می گیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • زهرا IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      10 4
      کاملا باهات موافقم
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
    18 5
    آخه تا كي نمايندگان ملت بايد ساكت باشند؟ما والدين كه دستمان به جايي بند نيست!كي جواب اين سردر گمي و موش آزمايشگاهي شدن بچه هاي ما را ميده؟تو را خدا شما اصحاب رسانه كاري كنيد.
    • دوستدار ملت ایران IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      11 0
      واقعا این کلاسی که بعد از ششم میریم پنجشنبه ها تعطیله یا نه ؟
  • معلم شرکتی IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    15 3
    مشکلات اموزش و برورش هر روز بیشتر میشه و کمیسیون اموزش مجلس نیز متاسفانه فقط شعار میده و هیچ اقدامی انجام نمیده........ من و همکارانم با لیسانس ابتدایی و یک تا دو سال سابقه درخشان تدریس که حتی دو لوحه تقدیر هم از طرف اداره و مدرسه به اینجانب داده شده را بی دلیل اخراج کرده و هیچ کس هم با سخگو نیست حالا من و همکارانم با این مدرک کجا بریم هیج جا ما را استخدام نمی کنند چون این مدرک خاص اموزش و برورش است بخدا نمی دونیم چکار کنیم دیگه خسته شد ه ایم. تا الان هر کسی این قدر بی قانونی و بی عدالتی انجام داده بود استیضاح شده بود.............. واگذار کردیم به خدا.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    10 26
    اگرمیشود کلاس هفتم هم اضافه کنید.
    • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      18 3
      برو بابا همین شکلی هم یک سال عقب افتادیم
  • فریبا IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    8 8
    حداقل فایده ی این نظام این هست که بساط کلاسهای خصوصی را برهم زد. این را فقط مادرانی که بچه ی کلاس پنجمی دارند می فهمند. آنچنان استرسی را داشتند بابت ورودی مدارس نمونه دولتی و تیز هوشان به این بچه هایی که تازه زمان شاد بودن و رشد جسمانی شان وارد میشود. من کنکور را وقتی 17 ساله بودم با تمام اضطراب و استرس هایش تحمل کردم و حالا دخترم در ده سالگی داشت دچار این وضعیت وحشتناک می شد. شکر خدا که بساط تمام این کلاسها به هم ریخت تا بچه های ما در آغاز سن رشد و بلوغ دچار خمودگی، افسردگی، اضطراب و ... نشوند. فقط یک سری بزنید به آمار دانش آموزانی که به خاطر قبولی یا عدم قبولی در امتحانات تیز هوشان دچار مشکلات مختلف روحی و کوتاهی قد و چاقی و ... شده اند.این طرح اگر هر مشکلی هم داشته باشد ارزشش را دارد که ا
  • نونا IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    16 6
    این نظام جدید مایه کلافه شدن دانش اموزان واغتشاش فکری شده است وهیچ فایدهای ندارد ودرس ها چرت و بی مورد است!!!!!!!
  • عرفان IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    14 3
    من خودم دانش آموز کلاس پنجمم وبا این طرح 6-3-3 مخالفم وهمین طور از این که مدرسه 5 زنگه شده ناراحتم این نه تنها نظر من نیست دوستامم همین رو میگن زنگ 5 اصلا حال نداریم این چه وضعشه؟
    • بهنام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
      20 1
      زدی رو حدف منم همینو می گم راستی بعد از ششم به چه کلاسی می رویم
  • امیر حسین IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    24 3
    من خودم دانش اموز کلاس ششم هستم یعنی چه بعد کلاس ششم اول راهنمایی است ما در طول یک سال کلاس ششم ابتدایی را خواندیم اگر ششم نبود ما به دوم راهنمایی می رفتیم یعنی چه
    • سارا EU ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      14 1
      منم دقيقا باتو موافقم . منم كلاس ششم هستم
    • کرمی IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
      3 1
      من هم ششم هستم
    • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
      2 1
      خوب بود
  • محمد رضا IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    22 6
    ششمی ها امسال به کدام کلاس می روند؟
  • ثمین IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    21 5
    من کلاس دوم راهنمایی هستم و دارم میرم سوم راهنمایی مدیر مدرسه ما گفت که کسی کلاس ششم رو خوند میاد اول راهنمایی میشینه و من هم اعتراض کردم که چرا کلاس ششمی ها 2سال باید از درس عقب بیوفتن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • آیلین IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    13 1
    هم خودشونو و هم مارو اللاف کردن این یعنی چی مارو به مسخره گرفتن.دختر عموم امسال میره کلاس 3راهنمایی حالا من باید میرفتم دوم نه اول وقتی از من میپرسن کلاس چندمی میگم 1راهنمایی میگن که یه بار تجدید شدی؟در حالی که تموم نمره هام 20
  • زهرا IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    20 1
    انگاری که ما موش آزمایشی شده ایم.بی چاره کلاس ششمی ها.خودم کلاس ششمم.رفته بودم جایی یک نفر پرسید:کلاس چندومی گفتم ششم بعدش زد زیرخنده
  • ساحل IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    7 2
    سلام دوستان وشما همکاران خسته نباشید می گم ما موش آزمایشی هستیم هیچ حداقل کتاب های دورهی جدید را در سایت بگذارید تا بفهمیم به کلاس چندیم می ریم وپیش دیگران خودمان را ضایع نگنیم با تشکر
    • علی معاوی IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      3 7
      سلام خسته نباشید من کلاس ششم هستم من فقط می خواهم بدونم چندم می روم
  • مد IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    11 2
    یک سال ازساغل تحصیلی عغب افتادیم
  • داوود از فارس IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    8 0
    این یعنی چه که ما باید ششم برویم امدو کلاس ششم باعث بدبختی من شده استچون اموزش پرورش یک بار موگوید امسال راهنمایی ندارید و باره دیگر می گوید راهنمایی داریم واقعا من دارم دیوانه میشوم
  • داوود IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    3 1
    یعنی چه ششم امده
  • مهنا A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    16 0
    سلام.من ششم راتموم كردم الان ميخوام بدونم امسال چندم را ميخونم.
  • محمد IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    14 0
    دانش آموزان نسبت به درس سرد شدن احساس میکنند یک سال از رقیب خود که دوم بودند عقب افتادند لطفا تکلیف دانش آموزان را روشن کنید
  • عاطفه رضایی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    11 2
    تورو خدا مارو از درس خوندن نندازید
  • هستی A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    12 3
    خداااااااااا من امسال پایه ی ششم رو خواندم یعنی چی ما یک سال از درس عقب افتادیم من از این روش راضی نیستم
  • باران A1 ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    6 1
    سلام من امسال کلاس ششم رو تموم کردم میخواستم بدونم بعد از کلاس ششم به چه کلاسی خواهیم رفت باتشکر....
  • مهدی A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    11 2
    من که کلاس ششم را خواندم به کلاس چندم می روم
    • مبینا IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
      8 2
      منم همین سوال رو دارم
    • اسما IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      9 1
      منم همین سوال رو دارم؟؟؟
  • یک دوست دار کشور. IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    4 5
    من اعتراز دارم بعضی ازکلاس های اتراف تهران درکلاس ها حودودن 48نفرهستند لطفا وضع کلاس هایتان رادرست کنید وعلکی جلو ی دوربین حرف نزنید.
  • زهرا A1 ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    6 1
    به نظر من كه اصلا" كار درستي نبود كه شما كلاس شش رابرگذار كرديد واصلا" هم مشخص نكرديد كه بعد از اين كلاس چه كلاسي ميريم با اين كار فقط ما بچه هارو موش آزمايشگاهي فرظ كرديد من يكي هم كه اعتراض دارم واقعا كه
  • نفیسه A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    8 2
    حالا من نفهمیدم .راهنمای برداشته شد یا نه
  • محسن پلنگ A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 6
    عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااای بود ممممممممممممنونمممممم
  • بیگم A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    1 0
    اره دیگه
  • یاس IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    2 0
    سلام بچه ها میخواستم بپرسم که کلاس هفتمی ها از چندم شهریور باید برن مدرسه؟؟؟
  • ابوالفضل A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    4 0
    بازم اول مهر شروع شد
  • بی نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    4 5
    ترو خدا سه‌شنبه وچهار شنبه این هفته را تعطیل کنید
  • سام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    2 0
    اقا بعد کلاس هشتم میریم چندمو و کی میریم دبیرستان؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    1 0
    با با اصلا از زنگ ها که بی خیال بشیم ماکه از ابتدایی دو ساعته بودیم راهنمایی فرقی برامون نکرد ولی دیگه این پنج شنبه ها هم که همه تعطیل اند ما هفتمی های نمونه می ریم
  • دانش اموز کلاس هشتم A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    1 0
    سلام من کلاس هشمم و دارم می رم نهم و تازه این قانونو برداشتند . پیش دانشگاهی مارو بر می دارن یا حقمون ضایع می شه؟
  • رها A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    2 0
    یه سال بخاطر ششم یه سال بخاطر نیمه ی دوم بودنم الان باید نهمو میخوندم هنوز درک نکردم دیگه میخوان چه بلایی سرمون بیارن
  • ریحانه A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    2 0
    می خوام بفهمم بعد از نهم چه مقطعی رو باید بخونیم
  • نرگس A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    4 0
    ببینید نیازی برای برداشتن راهنمایی نیست اگه راهنمایی باشه بهتره مثلا از ما میپرسن سال چندمی میگیم هفتم میگه پس دبستانی هستین بسه دیگه ماها هم گناه داریم
  • عاشق wwntworth miller IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    3 0
    سلام من الان هشتم رو میخونم دیگه اسمش راهنمایی نیس، میخواستم بدونم برای ما پیش دانشگاهی نیس؟ خواهشومیکنم جواب بده
  • مصطفی IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    1 0
    سلام شانس ما هست دیگه شاید یکی نخواد بره دانشگاه باید کیو ببینه الان من باید دبیرستان باشم الان نهم هستم که از دبیرستان هم سخت تر هست
  • بی نام A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    4 2
    شيشم تجديد ندارد