روز جمعه دو نشست در وین و نیویورک بر علیه ایران برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، وین پذیرای اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی با موضوع پرونده هسته ای ایران بود و نیویورک پذیرای اعضای مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی سناریوی آمریکا علیه ایران در خصوص ترور سفیر عربستان سعودی بود. علی اصغر سلطانیه و محمد خزاعی نمایندگان دائم ایران در این دو نهاد از مواضع ایران دفاع کردند.
سلطانیه: آمانو مرتکب یک اشتباه تاریخی شد
سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه یوکیا آمانو در گزارش جدید خود مرتکب یک اشتباه تاریخی شده است به مدیرکل آژانس توصیه کرد که رفتارش را تغییر دهد.
علی اصغر سلطانیه تصریح کرد: متاسفانه آقای آمانو تحت فشار آمریکا به توصیه های 100 کشور عضو جنبش عدم تعهد و همچنین چین و روسیه توجه نکرد و با انتشار گزارش اخیرش مرتکب یک اشتباه تاریخی شد.وی با بیان اینکه عملکرد جانبدارانه آمانو باعث تفرقه بین اعضای آژانس شده است به مدیرکل توصیه کرد که رفتار خود را هر چه سریع تر تغییر دهد.
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: قطعنامه شورای حکام موضوع خاصی را نداشت و صرفاً از ایران می‌خواهد که به همکاری خود با آژانس در مورد برخی سؤالات این نهاد ادامه دهد.وی افزود: اشکال ما به قطعنامه این بود که در آن به قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت و شورای حکام اشاره کرده بود و با توجه به اینکه ما آنها را فاقد وجاهت حقوقی می‌دانیم معتقدیم که نباید به آنها اشاره می‌شد.
سلطانیه همچنین با اشاره به دعوتنامه رسمی ایران که توسط رئیس سازمان انرژی اتمی به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر حضور معاون آمانو در ایران و پاسخ ایران به سؤالات آژانس و همچنین رفع ابهام آژانس ارسال شده بود، گفت: آمانو با این دعوتنامه مخالفت کرد و این فضای منفی و چالش بین اعضا را ایجاد کرد.
خزاعی: مساله ترور سفیر عربستان سناریو ساختگی است ، بدعت گذاری نکنید
از سوی دیگر محمد خزاعی در نشست عصر جمعه مجمع عمومی سازمان ملل که به موضوع بررسی پیش نویس قطعنامه سعودی آمریکایی اختصاص داشت، با انتقاد از برخی مجامع بین المللی به عنوان بازیچه دست آمریکایی ها، اظهار داشت: توطئه علیه سفیر عربستان در واشنگتن بی اساس و در واقع این سناریوی ادعایی، توطئه آمریکا علیه ایران است.
وی خطاب به رییس مجمع عمومی گفت: قبلا نامه ای به شما و نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان ملل ارسال کردم. در ملاقات روز چهارشنبه نیز دلایل ضرورت رد یا تغییر متن را ارائه نمودم.نماینده دائم ایران با اشاره به متن پیش نویس قطعنامه گفت: این متن تنها بر ادعاهای ثابت نشده یک کشور که سابقه دشمنی طولانی با ایران دارد، تهیه شده که آن را بشدت رد می کنیم.وی افزود: اساس این ادعا در جهان و در میان افراد برجسته آمریکا از جمله برخی مقام های سابق دولت این کشور، مورد شک قرار گرفته است. اگر اعضای مجمع عمومی اجازه دهند، چنین قطعنامه ای تصویب شود، بدعتی تازه ایجاد شده تا برای اهداف و منافع سیاسی برخی کشورها از مجمع عمومی استفاده شود.
خزاعی همچنین در حاشیه این نشست به ایرنا گفت: استفاده ابزاری آمریکا از برخی کشورها و جوامع بین المللی برای رسیدن به مقاصد شوم خود به امر عادی تبدیل شده است.نماینده دائم ایران در سازمان ملل در بخش دیگری از این گفت وگو به سیاست های تهران در قبال همسایگانش اشاره کرد و گفت:جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعتماد و همزیستی مسالمت آمیز با همه کشورها بویژه همسایگان خود رفتار می کند.
خزاعی به سناریو سازی های بی اساس و دروغین آمریکا علیه ملت ایران اشاره و تصریح کرد: واشنگتن و همپیمانانش چون دریافته اند با سناریو سازی نمی توانند جامعه جهانی را با خود همراه کنند، با سوءاستفاده از یک فرصت، نیات شوم خود را با قطعنامه ای که هر دو سال یکبار در رابطه با کنوانسیون 1973 به تصویب می رسد، همراه کردند.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =