با انتشار جزئیاتی از طرح ملی هواپیمای مسافربری 150 نفره ایرانی، این سوال مطرح می‌شود که چه رویکردی را در پیش گیریم تا این هواپیما به سرنوشت پروژه ایران140 دچار نشود؟

حسین رجبی*: مدت زمان نسبتاً قابل توجهی است که در اخبار فناوری و صنعتی شنیده یا خوانده‌ایم گروهی در داخل کشور با تصورات و برداشت‌های ویژه‌ای که از طراحی دارند، برای اولین بار در حال طراحی محصول جدیدی هستند که پیش از این وجود نداشته یا به علت مشکلاتی مانند تحریم، تاکنون واردکننده آن محصول محسوب می‌شده‌ایم. یکی از جدیدترین اخبار، خبری بود با موضوع «طرح کلان ملی ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره» و نیز «نسل دوم هواپیمای ایران 140». در هواپیمای 150 نفره، مقامات مسئول گفته‌اند که قرار است طی 5 سال (91- 96) نخستین پرواز آزمایشی آن انجام شود. تقارن این خبر با خبر نسل دوم ایران 140 و با دانستن این که طی بیست سال اخیر و با تمام کمک‌ها و حمایت‌های دولتی، تنها 6 فروند ایران 140 ساخته شده است (ظرفیت این هواپیما 35 تا 100 نفر اعلام شده)، این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که ساخت 4 فروند هواپیمای 150 نفره قرار است چند ده سال به طول بینجامد؟ ضمن این که رقم 2 میلیارد دلار، چگونه قرار است در این پروژه هزینه شود؟ چند نفر شغل قرار است طی این سال‌ها ایجاد شود؟ آیا زمان آن نرسیده که دیگر در بحث‌های فنی، از کاربرد واژگان ژورنالیستی بدون پشتوانه علمی، اجتناب کنیم؟

در خبر هواپیمای 150 نفره، اعداد طول، عرض، ارتفاع، وزن برخاست، ظرفیت مسافری و برد هواپیما مطرح می‌شود درحالی که بلافاصله سخن از «پایان طراحی مفهومی در انتهای سال 92» به میان می‌رود. اگر طراحی مفهومی هواپیما تمام نشده، پس این اعداد طی کدام فرایند مهندسی بدست آمده‌اند؟

سؤالات و ابهاماتی از این دست، ما را بر آن داشت تا نیم‌نگاهی به منطق طراحی هواپیمای مسافربری بیندازیم.

برای طراحی تعاریف مختلفی مطرح می‌کنند از جمله این که «طراحی»:

  • هنر تصمیم‌گیری، تولد مهندسی یک ایده یا تصمیم است؛
  • فرایندی است که منجر به ایجاد چیزی با چرخه عمری مشخص شده که قبلاً وجود نداشته است؛
  • فرایندی است که ماحصل آن، پاسخ به نیاز یا مسئله‌ای مشخص با داشتن یک بازار از پیش تعیین‌شده است؛
  • در تعاریف جدیدتر، طراحی را یک رفتار می‌دانند، که در یک اداره و یا دفتر محدود، قابل تحقیق نیست.

هر طراحی جدید، زاییده یک نیروی محرک است، نیروی محرکی که ممکن است عوامل کوچک و بزرگی در آن نقش داشته باشند. برای نمونه به رقابت فضایی دهه 1950/1330 و 1960/1340 بنگرید. جاه‌طلبی‌های دو ابرقدرت در جنگ سرد برای تسخیر فضا و سپس فرود انسان بر سطح ماه بود که منجر به طراحی‌های پیشرو و فناورانه آن زمان شد. بر اساس همین نیروی محرک است که زمینه‌ای (context) که طراح در آن چارچوب، اقدام به طراحی می‌کند مشخص می‌گردد.

اما تعیین چارچوب طراحی چگونه است؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید سؤالات کاملی را طرح و به آن‌ها پاسخ داد. طرح و پاسخ این سؤالات به تجربه، دانش، مهارت و رویکرد پرسش‌کننده و پاسخ‌دهنده‌ها وابسته است. این سؤالات با عبارات پرسشی ساده‌ای آغاز می‌شوند مانند: هدف از طراحی چیست؟ معیار موفقیت طراحی چیست؟ افق طراحی کجاست؟ فرایند طراحی چقدر باید طول بکشد؟ طراحی برای چه کسی انجام می‌شود؟ چرا باید این طراحی انجام بگیرد (دانستن فلسفه طراحی)؟ زمینه‌سازی برای نسل‌های بعد چگونه انجام می‌گیرد؟

اگر در طرح و پاسخ به پرسش‌هایی از این دست، متوقف بمانیم یا از آن‌ها با بی‌تفاوتی عبور کنیم، به طور حتم در مراحل بعد این پرسش‌ها نمایان شده و آن‌گاه پاسخ به آن‌ها شاید غیرممکن باشد چرا که منجر به تغییر طراحی شده و اتلاف زمان و سرمایه خواهد بود.

هنگامی که صحبت از ورود به صنعت هوایی می‌شود موضوع به علت گستردگی و پیچیده بودن ابعاد، چه در مرحله تحقیقات و چه در مرحله پیاده‌سازی تا بلوغ و بازنشستگی محصول، حساس‌تر می‌شود. این امر، وقتی مهم‌تر می‌شود که بدانیم هواپیمای مورد نظر، یک هواپیمای مسافربری است و همانطور که از نامش پیداست، برای جابجایی انسان‌ها باید استفاده شود. باید دانست که هرچند تعداد و جان‌باختگان حوادث هوایی در مقایسه با حوادث جاده‌ای بسیار کم‌تر است (برای نمونه، تلفات شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل در آمریکا و اتحادیه اروپا در شکل‌های زیر آورده شده است) اما آثار تبلیغاتی یک سانحه هوایی به مراتب بیش‌تر از دیگر شیوه‌های حمل‌ونقل است و این نشان از توجه زیاد افکار عمومی به مقوله حمل‌ونقل هوایی دارد.

برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

فرایند طراحی یک هواپیمای مسافربری با تعیین مواردی از قبیل ابعاد، سطح بال و وزن برخاست آن شروع نمی‌شود بلکه پیش از آغاز، باید مطالعه، بررسی و شناخت جامعی از ابعاد بازار حمل‌ونقل هوایی صورت بگیرد. البته نه همه بازارهای حمل‌ونقل هوایی، چراکه برای ورود به بازار نباید از بازار عمومی شروع کرد که در آن، رقبا بسیار زیاد و بزرگ‌اند، اعتماد مشتریان به آن‌ها زیاد است و سابقه طولانی‌مدت در بازار دارند، در عوض باید از گوشه‌بازارها (niche market) آغاز نمود که حجم بازار، کم بوده و تنوع خواست‌ها در آن زیاد است. در نتیجه، این سخن که «نسل دوم هواپیمای ایران 140، قابلیت عرضه در بسیاری از بازارهای بین‌الملل را خواهد داشت» بیش از آن که یک سخن علمی باشد، در بهترین حالت، نشان از نبود استراتژی در تولید محصول است.

بنابراین، وجود سازمانی نیاز است که به صورت مداوم در حال مطالعه بازار، رفتار مسافران، بررسی کشش بازار، شناخت فصول کم‌سفر و پُرسفر، شناسایی مقاصد محبوب پروازی، و غیره باشد. بازار حمل‌ونقل هوایی یک بازار پویاست و آن چه که مثلاً برای آبان 92 رخ داده، لزوماً برای آبان 93 رخ نخواهد داد؛ تنها می‌توان جابجایی سال قمری را نسبت به سال شمسی مد نظر قرار داد تا یکی از علل پویایی بازار داخلی روشن گردد. شرکت هواپیماسازی ایرباس، به دلیل اهمیت زیر نظرگرفتن بازار حمل‌ونقل هوایی، به تشکیل گروهی مجزا به نام ایرباس پرواسکای اقدام کرده که شامل شرکت‌های فعالی در زمینه مدیریت ترافیک هوایی است.

نکته مهم دیگر در ورود به صنعت حمل‌ونقل هوایی، شناخت بازیگران این صحنه است. منظور از شناخت، این نیست که فقط اسامی آن‌ها را بدانیم بلکه باید رفتار آن‌ها را هم تحت نظر داشته باشیم. از آن جهت که حمل‌ونقل هوایی یک موضوع فراملی است، نمی‌توان و نباید فقط به بازیگران داخلی توجه داشت. در اسناد ایکائو ( International Civil Aviation Organization (ICAO) Doc 9859; Safety Management Manual (SMM), Third Edition, 2013) به تعدادی از این بازیگران مطابق زیر اشاره شده است:

  • شاغلان صنعت هوانوردی (خلبانان، خدمه پرواز، مهمان‌داران، تکنسین‌ها)
  • مالکان هواپیما و اپراتورهای آن
  • تولیدکنندگان قطعات (موتور، بدنه، زیرسیستم‌ها)
  • مقامات قانون‌گذار (سازمان هواپیمایی کشوری، مجلس)
  • انجمن‌های تجارت هوایی (یاتا)
  • خدمات‌دهندگان حمل‌ونقل هوایی منطقه‌ای (ایرلاین‌ها)
  • اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی
  • سازمان‌های بین‌المللی هوانوردی (ایکائو)
  • آژانس‌های بازرسی
  • و مهم‌تر از همه: عامه مردمی که از صنعت حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند. این جاست که باید بدانیم آن‌ها واقعاً به چه چیزی احتیاج دارند؟ آیا توانایی پرداخت هزینه سفر هوایی را خواهند داشت؟ آیا اصلاً تمایلی برای انجام سفر هوایی دارند؟

در متن خبر هواپیمای 150 نفره آمده بود که: «این هواپیما که مشابه هواپیماهای ایرباس خواهد بود ... » و « ... در صورت تولید انبوه، قیمت هر فروند از این هواپیماهای مسافربری حدود 90 میلیون دلار خواهد بود». با توجه به داده‌های گفته‌شده در آن متن، نمونه مشابه این هواپیما از خانواده ایرباس، هواپیمای ایرباس A320 است، هواپیمایی با قیمت پایه 91.5 میلیون دلار و حداکثر ظرفیت 179 نفر. تحویل اولین فروند از این هواپیما در سال 1988/1367 انجام شده و تاکنون 3294 فروند آن در حال پروازند (به طور میانگین سالی 131 فروند از این هواپیما وارد ناوگان‌های هوایی شده) و مجموعاً 9931 فروند از این هواپیما سفارش داده شده است. حال باید پرسید منظور از عبارت «تولید انبوه» به بیان مسئول مربوطه چیست؟!

پشتوانه طراحی یک هواپیما، پشتوانه عظیم، گسترده و پیچیده‌ای است که به نظر می‌آید در کشور ما از آن غفلت شده است. مادامی که مسئله طراحی و ساخت یک هواپیمای مسافربری را به یک مسئله «ساخت یا خرید» (Make or Buy) تقلیل دهیم، آثار و نتایج مشابهی مانند پروژه ایران 140 خواهد داشت؛ هواپیمایی که حتی ایرلاین‌های کشورمان از خرید آن امتناع می‌کنند. با این وصف، باید پرسید نظریه‌پرداز صنعت هوانوردی در ایران کیست که پروژه‌های آن به چنین سرنوشتی دچار می‌شوند؟

* کارشناس ارشد مهندسی هوافضا - دانشگاه صنعتی شریف

توضیح: عکس آغازین مطلب مربوط به هواپیمای ایرباس A320 است که به گفته مسوولان طرح، هواپیمای 150 نفره ایرانی شبیه به آن خواهد بود.

5353

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    5 18
    اگر نویسنده این خبر خودش هم جزو تیم طراحی هواپیما بود، بازهم همین مطالب را مینوشت؟
    • رجبی IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      14 2
      آیا با فرض بودن نویسنده مقاله در تیم طراحی، این مقاله نادرست خواهد بود؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    27 1
    اميدوارم مسئولين اين متن علمي و مهم را بخوانند.براي پيشرفت بايد استراتژي اقتصادي داشت.
  • سامان A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    28 2
    آقا قدم به قدم ، مخالف جاه طلبی نیستم اما با پایه علمی ، صنعت کشوری که توی خودرو چهار پای ساده که انقدر زمان هست به تکامل رسیده ، درجا میزنه چطور هواپیما تولید میکنه ؟!؟ اول بیایین زیر ساخت صنعت رو درست کنین ، فولاد ، رنگ ، طراحی صنعتی بعد بیاین این فکر ها رو بکنین یه شبه از تیبا و سمند می خوایین به این برسین ؟
  • رضا IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    32 4
    اگه برا ما اب نداره برا اونا که نون داره.مافیای خودرو این همه سال بودجه مملکت رو به باد دادن به اسم اینکه میخوان خودرو ملی بسازن چقدر هم منابع گرفتن و فقط خدا میدونه و وزارت اطلاعات که کجاها هزینه کردن تا تحریم شدیم کاسه گدایی دستشون گرفتن.حالا هم نوبت هواپیماست البته اینا احتمالا از سوراخ معاونت پهن پیکرهای وزارت صنایع در میاد که اگه یه سر بزنی میبینی کی اونجا نشسته .کاشکی یه مرد پیدا میشد یقه تمام مدیران خودرویی رو می چسبید که تا حالا چه ... می کردین .چرا بعضی ها نمی خوان یا نمی تونن قبول کنن که دوره انحصار تو یه محصول تموم شده.سالها مردم رو به اسم حمایت از خودرو ملی به کشتن دادین کمتون نیست نوبت هواپیما شده .لطفا منتشر کنید.کاشکی...
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    4 23
    وقتی دولت میره هواپیمای خارجی می خره میگید چرا پول از کشور خارج می کنید ,زمانی که تولید داخلی راه می اندازیم یک چیز دیگه می گید
    • رجبی IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      12 1
      دوست عزیز، همانطور که در بند آخر مقاله هم به آن اشاره شده، تقلیل دادن مسئله طراحی به یک مسئله «خرید یا ساخت» از ابتدا اشتباه است.
  • بایرام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    21 2
    به نظر شما اگه بستنی ساز تولید انبوه بشه ، تولید ناخالص ملی و سطح رضایت خوانوارها از کیفیت زندگی چند درصد بالا بره ؟ توجیه اقتصادی در همین حد ،! بیشتر توقع نداشته باشید.تولید ملی لامبورگینی هم جای خود...
  • عجب A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    18 4
    چه کاریه ! فوکر 100 با اون همه تکنولوژی و امکانات هزینه خریدش 28 میلیون دلار هست ! 80 میلیارد تومان کجا، 6 هزار میلیارد تومان کجا ! میشه باهاش 75 تا فوکر 100 خرید و کل ناوگان رو نو کرد !!!!
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    21 1
    یک خبر جالب در زمینه صنعت حمل و نقل هوایی: شرکت هواپیمایی امارات بزرگترین قرارداد خرید هواپیما را با دو شرکت بویینگ و ایرباس بست: 150 عدد بویینگ 777 و 50 عدد ایرباس َ380 جمعه به ارزش 99 میلیارد دلار! از خبرآنلاین تقاضا می شود این خبر را بطور کامل منعکس کند.
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    88 7
    ما در صنعت تولید خودرو فعلاً واموندیم ، اونوقت میخایم هواپیمای مسافربری اونم از نوع قول پیکرش تولید کنیم ؟ عجیبه خیلی عجیبه
    • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      57 7
      اینکه یک کشور ... میخواهد مثل فرانسه و آمریکا که مهد آزادی اقتصادی و سیاسی هستند هواپیما بسازد، مانند یک شوخی میماند. همه چیز به هم مربوط است. از سیاست گرفته تا فرهنگ و اقتصاد.
    • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      13 56
      خیلی عجیب‌تر اینه که مردم یک کشور مثل دیوار جلوی پیشرفت تکنولوژی و صنعت مملکتشون بایستند.
    • حسین CN ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      17 3
      غول پیکر مجید جان دلبندم
    • هادی A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      28 4
      اینکه مردم یک کشور چشمشان را به روی واقعیات نبندند و کوکورانه و از روی احساسات محض کار نکنند اصلا هم عجیب نیست.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    26 2
    باز خوبه ما هنوز قطار سریع السیر به اون مفهومی که در اروپا هست نداریم وگرنه تلفات ریلی مون خیلی بیشتر می شد
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    5 11
    اون عکسی که انداختین ماله ایرباس ای 320 نه هواپیمای ملی !!
    • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      14 0
      پایین مطلب رو بخون!
    • جیم جارموش IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      17 1
      اقلا خبرو کامل بخون بعد کامنت بزار ! درست در آخر خبر این جمله چاپ شده ! توضیح: عکس آغازین مطلب مربوط به هواپیمای ایرباس 320 است که به گفته مسوولان طرح، هواپیمای 150 نفره ایرانی شبیه به آن خواهد بود. خدایا ببین با کیا شدیم 75 میلیون...
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    5 23
    با جدیتی که در پروژه های نظامی دنبال میشه اگر این پروژه ها هم دنبال شود حتمن موفق خواهد بود ولی حیف که معمولا اینطور نبوده
    • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
      3 2
      کدوم جدیت؟ حیف که نمیشه یه چیزایی رو گفت!
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    15 5
    واقعا این امار تلفات تصادفات رانندگی امریکا و اروپا درست است یعنی سرانه تلفات ایران فقط سه برابر امریکاست !!! یعنی خودرو ها جاده ها و راننده های امریکا واروپا تفاوت زیادی با راننده های ما ندارند من شک می کنم فکر کنم این امار را از اقای احمدی نژاد یا سردار رویانیان دریافت کرده اید
    • رجبی IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      7 1
      خیر! آمارهای فوق رو از افرادی که اسم آوردید نگرفتیم. نمودار فوق، بر اساس گزارشهای کمیسیون اروپایی و وزارت حمل و نقل آمریکا به دست آمده است. آدرس وبسایت این دو مرکز از این قرار است: ec.europa.eu/transport www.rita.dot.gov
    • بی نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      5 1
      آمریکا 300 میلیون جمعیت داره ایران 70 میلیون
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    25 1
    زهی خیال باطل که مردم سوار این هواپیما بشن !!!
  • نادر A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    57 1
    آقای رجبی نویسنده محترم, من حرف شمارو کاملاً قبول دارم. اما یادت باشه اینجا ایرانه و اونی که این طرحو داده خیلی بهتر از من و شما این حرفا رو می دونسته اما مسئله پوله!! اگه خود شما هم از بغل این طرح دهن پرکن پول میلیاردی گیرت بیاد دیگه این حرفا رو نمی زنی. پولدار که شدی دیگه اصلاً با هواپیمای ساخت خودتم (تازه اگه ساخته بشه!) پرواز نمی کنی. بقیه هم به جهنم. اینو باید اون مسئولی که این طرحو قبول کرده بفهمه.
    • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
      18 0
      احسنت...همینه، چه پولایی که از این کلمه ی بومی سازی خورده نشد...
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    44 0
    وقتی قرار باشه فقط طرح چراغ!! و در صندوقو!! عوض کنن و همون هواپیمای روسی رو دوباره مونتاژ کنن بدن بیرون دیگه به طراحی مفهومی و این فرآیندهای توضیح داده شده نیازی نیس که!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    23 1
    ما هنوز هواپیمای استاندارد نداریم اونوقت یهویی میخوان بپرن هواپیمای مثلا استاندارد بسازن!
  • سبحان A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    6 40
    اولا که به ما هواپیما نمی فروشند دوما کشور این پتانسیل را دارد...هواپیماسازی از مهم ترین صنایع دنیاست که میتواند نقش بزرگی در رشد اقتصادی و علمی و صنعتی داشته باشد
    • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      22 2
      حالت خوب نیست شما ؟!
    • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      1 25
      اگر یک نفر به پیشرفت تکنولوژی مملکت ایمان داشته باشه، حالش خوب نیست؟! خجالت بکشید از این ضدییتتون با پیشرفت ایران و ایرانی!
    • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      12 1
      عزیزآی پی ت رو عوض کردی فکر کنم ایران رو با اروپا اشتباه ....
  • بی نام GB ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    37 0
    احتمالاً شبیه به همین خودروی ملی میمونه که وقتی تحریم میشیم به دلیل عدم ورود قطعات تولید نمیشه!
  • اشکان IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    4 31
    100 سال پیش کسی فکر نمی کرد که یک روزی در این کشور خودرو ساخته شود. 100 سال آینده هم دیگران بابت این طرز فکر ( که ما نمی توانیم) تعجب می کنند.
    • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      19 0
      حال شما هم خوب نیست؟
    • رجبی IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      23 0
      بهتر است به جای شعار «ما می توانیم»، درباره این سؤال فکر کنیم که: «ما چگونه، چطور و از چه راهی می توانیم؟»
  • محمدرضا IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    22 1
    پروسه ساخت یک هواپیما به این سادگی و راحتی که مسولان ساده انگار ما می گویند نیست. چندین کشور مختلف با هم همکاری میکنند تا یک هواپیما طراحی شده را بسازند. شما یک پنجره مسافر هواپیما بساز بقیه اش پیش کش.
  • یار IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    11 0
    مشکل اصلی تصمیم گیری های کلان در کشور ما که در پی آن مشکلات بسیاری به وجود می آید نوع تصمیم نیست. بلکه فرایند ایجاد نظریه است که اغلب بر اساس درآمدن حرص نظریه پرداز که در جایگاه خود قدرت زیادی را احساس میکند رخ میدهد. به همین دلیل در هنگام نظریه پردازی قالب تفکر ایجاد یک طرح بسیار محدود میشود. در صورتی که تصمیمات بر اساس جاه طلبی هوشمندانه میبود به هیچ وجه چنین نظریه هایی شکل نمیگرفت و اگر هم شکل میگرفت در ابتدای تحقیق به کل تغییر پیدا میکرد یا حذف میشد. این مشکل نیز از ایحاد قدرت برای افرادی است که بعضا دانش بسیار کمی نسبت به جایگاهی دارند که در آن قرار داده میشوند. این عامل باعث میشود که بدلیل عدم توانایی تفکر در رابطه با یک موضوع به سرعت حرص درونی برانگیخته شود و تصمیمات بدون تفکر ایجاد
  • mm A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    23 5
    کشوری مثل چین از سوزن ته گرد و پماد ویکس شروع کرد تا شد ابرقدرت پله ها رو یکی یکی بالا رفت حالا ما هنوز تو ساخت دمپایی خودکفا نشده داریم میریم برا ی ساخت هواپیما طبق رویه همیشگی ...
  • محمد IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    6 7
    این کار غیر ممکن نیست فقط باید یک گروه و شرکت های سرمایه گذاری با برنامه ریزی منظم،نظارت و آموزش و سرمایه گذاری بر روی افراد مستعد حتی از دوران کودکی اقدام کند تا به هدف خود برسد. مگر اینطور نیست که ما در برخی از صنایع ایران حرفی برای گفتن داریم مثل صنعت تولید مس، پلسازی و ... حتی در ورزش هم می توانیم موفق شویم مثل فوتبال ساحلی، والیبال و...، پس خواستن توانستن است ولی هدفمند با برنامه ریزی و انجام دقیق آن.
  • دکتر IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    9 1
    این پروِژه بیش از اینکه تجاری باشه نظامی هست و ارگان های نظامی به دلیل تحریم که به ایران پهن پیکرهای سوخت رسان آواکس ترابری گشت و ....نمی فروشن دنبال این مساله رفتن...... بحرحال وقتی با بحران اقتصادی به جایی رسیدیم که کشوری مثل بحرین با سالی 5 میلارد دلار هزینه نظامی شده رقیب ایران و ایران حداقل اگر فرض بگیریم به اندازه همین کشور کوچک هزینه نظامی داشته باشه هزینه کردن سالی 350 میلیون دلار یا یک هزار میلیارد تومن از این بودجه برای ساخت این نوع پرنده ها چندان عجیب و غریب نیست هر چند نقد هایی وارده که نباید مثل صنعت خودروسازی مونتاز سازی بشه..
  • نصیر IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    20 0
    متاسفانه باز همان اشتباهی که در صنعت خودروسازی نفت و گاز لوازم خانگی و..رو دوباره می خواهیم تکرار کنیم به جای اینکه از قطعه سازی شروع کنیم طبق معمول سراغ محصول سازی می ریم که نتیجه آن چیزی جز مونتاژ و ارزش افزوده بسیار پایین نیست
  • هانيه.ر IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    11 0
    با تشكر از توضيحات جامع و كامل شما
  • بی نام NZ ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    17 2
    مایه خنده عالم و آدمه
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    9 1
    آخر این چه مسخره بازی است که پول بی زبان این ملت را صرف ساخت اسباب بازی های مرگ بار می کنید. هنوز از ساخت یک خودرو ایمن عاجز هستیم حالا می خواهیم هواپیما بسازیم؟
  • محمد A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    10 0
    آقای دکتر منطقی کارش توی خودرو سازی تموم شد حالا رفته هواپیما درسته کنه نه اینکه توی خودرو مارو خودکفا کرد حالا قراره توی هواپیما خود کفا بشیم
  • بی نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    9 0
    عزیزان تولید و طراحی هواپیما مثل خودرو نیست . مقایسه ایندو خیلی احمقانه ست. کلا مقوله طراحی و یا طراحی اجزا حتی بسیار پیچیده و نیاز به علم روز و توان بالایی داره . ما نمیگیم نکنیم ولی میگیم از یه چیز کوچکتر مثل خودرو اگه شروع میکردیم و میدیدم که میتونیم باورش سخت نبود ولی اینکه ما بعد از 30 سال پیکانبارمون همونه و پراید و پژو 20 سال پیش رو داریم همونو میزنیم و میفروشیم خیلی سخته باور اینکه بشه ....
  • خسرو IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    6 0
    اينخم راهي براي پر كرن جيب بعضي از اقايان ديگه.
  • بی نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    2 2
    بگذارید بهتون بگم همه چیز رو میشه طراحی کرد وقتی پولش باشه همه چیز رو میشه ساخت وقتی چیزی امنیتی شد سریع میسازنش!
  • بی منطق A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    4 0
    ... این آقای منطقی هرچی ضعف مدیریت داره فقط با صحبت کردن مشکلاتش را حل میکنه والا ماکه از این مدیر چندین ساله هیچی که ندیدیم هیچ حقمون هم خورده شد