سوالاتی در حوزه فعالیت دیپلماتیک ایران در دولت یازدهم، رکورددار طرح سوالات خبرنگاران از رئیسجمهور جدید کشور بود.
نسرین وزیری: در نگاهی به محتوای سوالات مطرح شده در نخستین نشست خبری حجت الاسلام حسن روحانی که عصر روز سهشنبه در سالن بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، می توان آنها را در چهار حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی،اقتصاد و جامعه، به این شرح طبقه بندی کرد:
حوزه سوالات |
محتوای سوالات |
سیاست خارجی |
تعامل با آمریکا و گفتوگوی مستقیم با اوباما (6 مورد) مذاکرات هستهای و حل این مساله در فضای بینالملل و روابط هستهای ایران و روسیه (3 مورد) حل مساله سوریه (2 مورد) مذاکره برای رفع تحریمها روابط ایران با همسایگان |
سیاست داخلی |
کابینه یازدهم و انتقادات وارد به آن (2 مورد) حقوق اساسی ملت لایحه جرم سیاسی رفع مشکلات سیاسیون در حصر |
اقتصادی |
معیشت مردم، مبارزه با فقر و بیکاری(3 مورد) راههای مقابله با تحریمهای خارجی در عرصه اقتصاد داخلی و اقتصاد مقاومتی(3 مورد) کوتاه کردن دست برخی نهادها از اقتصاد کشور میزان یارانه نقدی به خانوارها هماهنگی تیم اقتصادی دولت |
اجتماعی |
ایجاد فضای نشاط در دانشگاهها،تفکیک جنسیتی و حذف برخی رشتههای تحصیلی دستمزد کارگران نادیده گرفتن زنان در کابینه مشکلات نابینایان |
*بیشتر بودن تعدادمحورهای سوالات به نسبت 24 سوال مطرح شده از آن روست که برخی خبرنگاران بیش از یک سوال میپرسیدند.
نمودارهای زیر نشان میدهد که سوالات در حوزه دیپلماسی که 42درصد پرسشهای خبرنگاران را شامل میشده، بیشترین سوالات در این نشست را به خود اختصاص داده و اقتصاد با قریب به 30 درصد سوالات، دومین دغدغه رسانهها میباشد. به این ترتیب سوالات در حوزههای دیپلماسی و اقتصاد 70درصد این نشست را به خود اختصاص داد.
همچنین از میان سوالات دیپلماتیک این برنامه، 77 درصد موارد به برقراری مذاکرات آتی ایران در عرصههای مختلف بود که 46 درصد آنها مشخصا مذاکره با آمریکا را هدف قرار داده بود. این نسبتهای بالا هم از یکسو گویای دغدغه رسانهها به عنوان نمایندگان افکار عمومی است و هم از سوی دیگر نشاندهنده وجهه روحانی نزد رسانهها و افکار عمومی داخلی و خارجی است. از شیخ دیپلمات هم انتظاری جز این نیست که تحولی شگرف در روابط دیپلماتیک کشور در کسوت رییس جمهور بیافریند.
گفتنی است از میان 330 نماینده رسانهها -شامل خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران- که در نخستین نشست خبری حجت الاسلام روحانی حضور یافته بودند تنها 24 خبرنگار فرصت طرح سوالات خود را یافتند. این در حالی است که بیش از 80 درخواست سوال مطرح شده بود.
اگرچه رسانههای داخلی طراح 14 سوال این نشست بودند اما اعتراض زیادی نسبت به سهم زیاد رسانههای خارجی در این برنامه داشتند و حتی به رئیس جمهور و محمدرضا صادق که در طول انتخابات و هم اکنون نقش سخنگویی و برقرارکننده ارتباط وی با رسانهها را دارد؛ پیشنهاد دادند که از این پس میان نشستهای خبری رسانههای داخلی و خارجی تفکیک قائل شوند که تضییع حق نشود.
از 14 سوال رسانههای داخلی، سه سوال مربوط به بخشهای مختلف صدا و سیما بود، چهار سوال از سوی خبرگزاریهای رسمی و هفت سوال هم از سوی روزنامهها (اعتماد، شرق، اطلاعات، جمهوری اسلامی، ابتکار، دنیای اقتصاد و ایران سپید) پرسیده شد. سهم سایتهای خبری هم صفر بود. در میان رسانههای خارجی هم رسانههای آمریکایی (CNN- NBC- CBS - واشنگتن پست و نیویورک تایمز) با طرح 5 سوال در صدر بودند. المیادین تنها رسانه عرب زبانی بود که توانست سوالش را بپرسد. ریانوستی، تلویزیون ملی چین (CCTV)، TRTترکیه و رسانه انگلیسی زبان دیگری که نامش به درستی عنوان نشد، هم سوالاتشان را مطرح کردند.
نمودارهای توزیع سوالات در این نشست خبری از این قرار است:
/2929
نظر شما