سوالاتی در حوزه فعالیت دیپلماتیک ایران در دولت یازدهم، رکورددار طرح سوالات خبرنگاران از رئیس​جمهور جدید کشور بود.

نسرین وزیری: در نگاهی به محتوای سوالات مطرح شده در نخستین نشست خبری حجت الاسلام حسن روحانی که عصر روز سه​شنبه در سالن بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، می توان آنها را در چهار حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی،اقتصاد و جامعه، به این شرح طبقه بندی کرد:

حوزه سوالات

محتوای سوالات

سیاست خارجی

تعامل با آمریکا و گفت​وگوی مستقیم با اوباما (6 مورد)

مذاکرات هسته​ای و حل این مساله در فضای بین​الملل و روابط هسته​ای ایران و روسیه (3 مورد)

حل مساله سوریه (2 مورد)

مذاکره برای رفع تحریم​ها

روابط ایران با همسایگان

سیاست داخلی

کابینه یازدهم و انتقادات وارد به آن (2 مورد)

حقوق اساسی ملت

لایحه جرم سیاسی

رفع مشکلات سیاسیون در حصر

اقتصادی

معیشت مردم، مبارزه با فقر و بیکاری(3 مورد)

راه​های مقابله با تحریم​های خارجی در عرصه اقتصاد داخلی و اقتصاد مقاومتی(3 مورد)

کوتاه کردن دست برخی نهادها از اقتصاد کشور

میزان یارانه نقدی به خانوارها

هماهنگی تیم اقتصادی دولت

اجتماعی

ایجاد فضای نشاط در دانشگاه​ها،تفکیک جنسیتی و حذف برخی رشته​های تحصیلی

دستمزد کارگران

نادیده گرفتن زنان در کابینه

مشکلات نابینایان

*بیشتر بودن تعدادمحورهای سوالات به نسبت 24 سوال مطرح شده از آن روست که برخی خبرنگاران بیش از یک سوال می​پرسیدند.

نمودارهای زیر نشان می​دهد که سوالات در حوزه دیپلماسی که 42درصد پرسش​های خبرنگاران را شامل می​شده، بیشترین سوالات در این نشست را به خود اختصاص داده و اقتصاد با قریب به 30 درصد سوالات، دومین دغدغه رسانه​ها می​باشد. به این ترتیب سوالات در حوزه​های دیپلماسی و اقتصاد 70درصد این نشست را به خود اختصاص داد.

همچنین از میان سوالات دیپلماتیک این برنامه، 77 درصد موارد به برقراری مذاکرات آتی ایران در عرصه​های مختلف بود که 46 درصد آنها مشخصا مذاکره با آمریکا را هدف قرار داده بود. این نسبت​های بالا هم از یکسو گویای دغدغه رسانه​ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی است و هم از سوی دیگر نشان​دهنده وجهه روحانی نزد رسانه​ها و افکار عمومی داخلی و خارجی است. از شیخ دیپلمات هم انتظاری جز این نیست که تحولی شگرف در روابط دیپلماتیک کشور در کسوت رییس جمهور بیافریند.

نمودار توزیع محورهای سوالات در نشست خبری حجت​الاسلام روحانی

 

نمودار تفکیک محورهای سوالات دیپلماتیک در نشست خبری رئیس جمهور

گفتنی است از میان 330 نماینده رسانه​​ها -شامل خبرنگاران، عکاسان و فیلم​برداران- که در نخستین نشست خبری حجت الاسلام روحانی حضور یافته بودند تنها 24 خبرنگار فرصت طرح سوالات خود را یافتند. این در حالی است که بیش از 80 درخواست سوال مطرح شده بود.

اگرچه رسانه​های داخلی طراح 14 سوال این نشست بودند اما اعتراض زیادی نسبت به سهم زیاد رسانه​های خارجی در این برنامه داشتند و حتی به رئیس جمهور و محمدرضا صادق که در طول انتخابات و هم اکنون نقش سخنگویی و برقرارکننده ارتباط وی با رسانه​ها را دارد؛ پیشنهاد دادند که از این پس میان نشست​های خبری رسانه​های داخلی و خارجی تفکیک قائل شوند که تضییع حق نشود.

از 14 سوال رسانه​های داخلی، سه سوال مربوط به بخش​های مختلف صدا و سیما بود، چهار سوال از سوی خبرگزاری​های رسمی و هفت سوال هم از سوی روزنامه​ها (اعتماد، شرق، اطلاعات، جمهوری اسلامی، ابتکار، دنیای اقتصاد و ایران سپید) پرسیده شد. سهم سایت​های خبری هم صفر بود. در میان رسانه​های خارجی هم رسانه​های آمریکایی (CNN- NBC- CBS  - واشنگتن پست و نیویورک تایمز) با طرح 5 سوال در صدر بودند. المیادین تنها رسانه عرب زبانی بود که توانست سوالش را بپرسد. ریانوستی، تلویزیون ملی چین (CCTV)، TRTترکیه و رسانه انگلیسی زبان دیگری که نامش به درستی عنوان نشد، هم سوالاتشان را مطرح کردند.

نمودارهای توزیع سوالات در این نشست خبری از این قرار است:

نمودار نسبت حضور رسانه های داخلی و خارجی در نشست روحانی

 

سهم رسانه های داخلی در نخستین نشست روحانی

/2929

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    4 0
    در شان یک رییس جمهور با وقار به سوالا پاسخ داد.افرین به ایشون که همه ی سوالا رو با تامل پاسخ دادن.به امید موفقیشتون.