بررسی آمار کشته های حوادث رانندگی طی 19 سال اخیر نشان می دهد، آمار ها نه تنها کاهش چندانی نداشته است، بلکه تعداد تصادفات رانندگی همواره رو به افزایش بوده است.

محمد حسین نجاتی: تعداد تلفات جاده ای ، همچنان موضوعی نگران کننده در کشور است. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در تازه ترین گزارش خود با بررسی آمار تلفات جاده ای طی 19 سال اخیر اعلام کرد: حوادث برون شهری زمینه ساز 61 درصد از کل کشته های حوادث رانندگی در کشور و هم چنان سه عامل، نیروی انسانی، جاده وکیفیت وسایل نقلیه باعث افزایش تلفات رانندگی در کشور می شود. هم اکنون بر اساس امار های ارائه شده از سوی این مرکز، تصادفات رانندگی در سطح کشور از 32505 فقره در سال 1373 به 164986 فقره در سال 1385 افزایش یافته و با کاهش 22.6 درصدی در سال 1386 به 127606 فقره رسیده است. همچنین در سال های 1387 تا 1389 تعداد تصادفات رانندگی در سطح کشور نسبت به سال 1386 افزایش داشته است، اما در این افزایش اهنگ افزایش تعداد مجروحین تند تر از آهنگ افزایش تصادفات بوده است، به طوریکه در قبال افزایش سالانه 4.9 درصدی میزان تصادفات در این دوره تعداد مجروحین در همین دوره معادل 6.8 درصد افزایش داشته است.

 

حوادث برون شهری زمینه ساز 61 درصد از کل کشته های حوادث رانندگی
تفکیک تلفات ناشی از حوادث رانندگی در حمل و نقل برون شهری و درون شهری طی سال های 1383 تا 1390 نشان می دهد، تعداد کشته در حوادث رانندگی برون شهری در سال 1383 معادل 15914 نفر یا 61 درصد کل کشته ها در حوادث رانندگی در سطح کشور به 17470 نفر در سال 1385 رسیده است. این رقم همچنین در سال 1390 نیز صدق می کند و بیش از 60 درصد کشته های حوادث رانندگی مربوط به حوادث جاده ای بوده است.

در نمودار زیر تعداد کشته های حوادث رانندگی طی 19 سال اخیر را بخوانید؛


مردم آسیا 16 درصد وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند و 44 درصد حوادث رانندگی
از آنجایی که یکی از عوامل در کشته و مجروح شدن افراد در حوادث رانندگی وسیله نقلیه است، اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان می دهد، کشور های آسیایی و حوزه دریای مدیترانه با دارا بودن 16 درصد از کل وسایل نقلیه در جهان، بیش از 44 درصد از تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص می دهند. در نگاه دیگر بررسی کل تلفات ناشی از حوادث رانندگی در جهان نشان می دهد، آسیا، آفریقا و آمریکا لاتین 80 درصد از سهم تلفات ناشی از حوادث رانندگی را در اختیار دارند، در صورتی که سهم کشور های اروپایی تنها 12 درصد وبقیه سهم سایر کشور ها بوده است.


45237

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    98 1
    بالاخره باید تو یک چیزی رکورد داشته باشیم دیگه! و رکورد ایران تا ابد دست نیافتنی خواهد بود...
    • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
      2 54
      نه بابا این آمار مشکوکه....
  • مهدی IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    13 23
    باید تعداد خودروها را در هر سال را بیان کنید تا بتوان مقایسه ای بین سال های مختلف داشته باشیم
    • محمد US ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
      33 5
      چه ربطی داره ؟ خودرو بی کیفیت بدون هیچ ایمنی میدن بیرون مردم هم از روی ناچار میخرن و بهش میگن فرغون مرگ پراید و پژو چه ایمنی ای دارن
    • مهدی IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
      13 1
      می بخشید آیا تا حالا خودرو داخلی با کیفیت هم تولید شده؟؟؟ که شما میگید کیفیتش مشکل داره. همه می دونن که کیفیت خودرو مشکل داشته، داره و اگه اینجوری پیش بریم خواهیم داشت.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    48 2
    تو این عکسی که گذاشتید؛وقتی برخورد یه موتور میتونه این ماشین رو(که اتفاقا درصد بالایی از اتوموبیلهای ایرانیها رو شامل میشه)از وسط نصف کنه و همچین خسارتی به ماشین وارد کنه چطور توقع دارید که کشته های تصادفات روند نزولی داشته باشه؟!!
    • سهیل US ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
      15 18
      دوست عزیز خوردروی توی عکس 206 نیست، در ضمن شما یه سنگو با سرعت 200 کیلومتر به یه کامیونم بکوبی شاسیشو جمع می کنه !!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    14 12
    خوشبختانه نسبت به سال 84-85 تلفات کمتر شده اما هنوزم آمار تصادفات بالاست. توی این سالای اخیر فرهنگ سازی خوبی شده و تلفاتم کم شده . اما باید با فرهنگ سازی ، جاده هارو هم درست کنن و ماشیناهم (بخصوص پراید ) به استاندارد جهانی برسن تا آمار تصادفات هم پایین بیاد .
    • رضا IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
      27 5
      میشه بگید منظور از فرهنگ سازی چیه؟؟ دیگه چقدر بگن. چقدر جریمه کنند؟؟؟ اگه فرهنگ میخواست درست بشه تا حالا شده بود شوخی نیست هر نیم ساعت 2 کشته داریم! حالا شما هی بگو فرهنگ... هی بگو پراید.... هی بگو جاده این داستان تا ابد در ایران ادامه دارد...
  • منصور IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    40 5
    خودروی ملی همینه دیگه. انحصار همینه انتظار بالاتری نمیره
  • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    34 2
    تعداد کشته ها از کشته های جنگ بیشتره بابا یه کاری کنیم این طور که نمی شه
    • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
      33 1
      چرا نمیشه؟ فعلا که داره میشه - خوب هم میشه الان که دارم این کامنت رو میگذارم یک نفر در جاده جونش رو از داده و درست نیم ساعت دیگه 2 نفر دیگه! دیدی میشه ؟!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    9 27
    بابالارفتن فرهنگ وقانون مداری، تمامی این مشکلات قابل حل می باشد ومی توانیم اینگوه نمودارها راخودمان تغییردهیم.
  • بهروز پرنیاک IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    24 2
    کاش از تلفات جاده خوزستان به اصفهان می نوشتید در سال92-91 قتلگاه بود
    • بدون نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
      3 1
      توی این جاده مخصوصا از ایذه تا لردگان بعلت تردد زیاد ماشین های سنگین و اتوبوس ها مسافت زیادی را باید با دنده یک و دو طی کنی حالا میخواد لامبورگینی سوار باشی یا پیکان!
  • امیر IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    168 1
    و نزدیک به 40% تصادفات جهان و 35% منجر به فوت در ایران،چین، عراق و هند رخ میدهد و آن هم به علت فرهنگ رانندگی و ماشین های ایرانی و چینی در ایران و عراق...
  • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    20 0
    کم شدن تعداد کشته ها = افزایش واردات خودرو با کیفیت
    • بدون نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
      3 1
      افزایش واردات خودرو با کیفیت عدم تولید خودروی بی کیفیت استاندارد سازی جاده ها ارتقای فرهنگ رانندگی = کاهش تصادفات رانندگی = کاهش شدید تعداد کشته ها و مجروحین حوادث!
  • بدون نام EU ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    10 3
    فرهنگ! خاص طایفه بنی هندل از عوامل اصلی تصادفات است ایمنی جاده و ترمز ای بی اس و معاینه فنی و شرایط جوی و .................در درجات بعدی هستند قابل توجه خارج نشینان نظریه پرداز اسماعیلی
  • هادی IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    18 35
    دوست عزیزی که از مقدار جریمه و عدم تاثیر اون بر فرهنگ رانندگی صحبت میکنی،یه خورده انصاف داشته باش لطفا! واقعا نحوه رانندگی کردن الان با 5-6 سال پیش قابل مقایسست؟ یادتون نیست ملت چجوری ار چپ و راست از هم سبقت میگرفتن؟ شما ندیدین 1 پیکان 56 با 7 نفر سر نشین و صندوق پر و باربند پر از وسایل فقط واسه اینکه به راننده پراید جلویش ثابت کنه پیکان از پراید بهتره تو سرازیری جفت پا میرفت رو گاز تا بتونه ازش سبقت بگیره؟ به نظر من تو چند جا ضعف داشته و داریم یکیش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بود که تا حدودی درست شده ولی همچنان تو صنایع خودروسازیمون خیلییییی مشکل داریم،تو راه سازی خیلی مشکل داریم و و و
    • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
      4 0
      فکر کنم شما الان تو اروپا زندگی میکنی! فکر کنم ایران نیستید که ببینید سبقت از چپ و راست فرقی نمیکنه! فرهنگ افنضاح رانندگی خود را گردن جاده - پلیس و پراید نندازید!
  • بدون نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    7 0
    یک مثال ساده اگر در یک شرایط واقعی دو ماشین یکیشون فول آبشن و همراه با تمام تجهیزات ایمنی و ماشین دیگه همون فرغون مرگ خودمون در اثر ترکیدگی لاستیک واژگون بشه انصافا شانس زنده موندن سرنشینان توی کدومشون بیشتره
  • مسعود NL ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    1 13
    قانون ما در راهنمايي و رانندگي كامله ؛ ولي متاسفانه مجري قانون نداريم ؛ من اگه جاي رئيس راهنمايي و رانندگي بوديم ؛ موتور سيكلت را حذف ميكردم چون با اينكه قانون سواري بر روي موتور سيكلت حكمفرما هست ولي اصلا اجرا نميشه \ بهتره بگيد از اين آمار چقدر براي راكب موتور سيكلت هست !!!!