هفته دفاع مقدس است ویاد آور پر شکوه ترین دوران پر فراز وفرود تاریخ این مرز وبوم است، مرز وبومی که ملت رشید آن سرانجام انتقام خون به نا حق ریخته همه انسان های مظلوم تاریخ را از ظالمان گرفت.

یک مقوله از مرحوم پرفسور عبدالرحمن البدوی اندیشمند بزرگ وفیلسوب بی بدیل معاصر مصری می گوید" تاریخ گورستان ملتهای ضعیف است" .

اقوام زیادی در طول تاریخ وجود داشته اند که به دلیل ضعف در برابر دشمن و نداشتن اراده مقاومت تنها نامی  کمرنگ از آنان در صفحات تاریخ باقی مانده است.

زمانی که دشمن بعثی به ایران بزرگ وبه خطه خونرنگ خوزستان حمله کرد فرماندهان ارتش بعث عراق سر مست از باده غرور،تصور می کردند که به فتح الفتوح جدیدی دست یافته اند.

در آذرماه سال 1359 زمانی که لشکر یکم پیاده مکانیزه عراق موسوم به نیروهای " ابو عبیده" مرز فکه را در نوردید ،بدون هیچگونه مقاومتی در کنار پل نادری در غزب دزفول، پدافند کرد.

 سر لشکر هشام صباح الفخری فرمانده مغرور نیروهای ابو عبیده با بی سیم صحرائی با صدام جنایتکارودیکتاتور معدوم عراق تماس می گیرد وبه لحنی غرور آمیز از او می خواهد تا  به نیروهای ابو عبیده اجازه پیشروی تا اندیمشک و دزفول را بدهد.
صدام پس از مشورت با فرماندهان عالی ارتش مانند ارتشبد عدنان خیر الله طلفاح وزیر دفاع وقت ، سپهبد  عبدالجبار خلیل شنشل رئیس ستاد ارتش ، سر لشکر شنان آل رباط فرمانده عملیات زمینی و سر لشکر وفیق السامرائی رئیس استخبارات ارتش " اطلاعات" به این نتیجه می رسد که عبور از پل نادری دزفول ممکن است نیروهای عراقی را در معرض آسیب پذیری قرار دهد.
تجربه مقاومت 34 روزه مردم خرمشهر در برابر ارتش متجاوز عراق به صدام و فرماندهان جنایتکار وی آموخت که باید دربرابرملت بزرگ ایران با احتیاط بیشتری عمل کنند. 

 یک سال و3 ماه بعد ، یعنی در فروردین سال 61 زمانی که رزمندگان دلیراسلام وفرزندان غیور ایران قهرمان در عملیات فتح المبین ،مناطق دشت عباس ، غرب کرخه وتنگه رقابیه را در نوردیدند ،تمامی نیروهای ابو عبیده حتی مقر تاکتیکی لشکر یکم را  در محدوده  نقطه مرزی فکه محاصره کردند.
  بر حسب اتفاق سپهبد عبدالجبار شنشل رئیس ستاد ارتش که برای تشویق نیروهای عراقی به مقاومت در برابر رزمندگان اسلام به مقر تاکتیکی لشکر یکم آمده بود به اتفاق سر لشکرهشام صباح الفخری فرمانده لشکر یکم در محاصره نیروهای اسلام قرار می گیرند.
فریاد کمک این دو فرمانده بلند پایه عراقی به حدی بود که صدام دستور می دهد تا یک چرخبال نظامی مجهزبرای فراری دادن این دو فرمانده ،به منطقه اعزام شود .
گزار شهائی که بعدا اسرای عراقی عملیات فتح المبین از وضعیت منطقه ارائه دادند نشان میدهد که این دو فرمانده ارشد عراقی وسایر فرماندهان تیپ های زیر مجموعه لشکر یکم از ترس اسارت در دست رزمندگان اسلام  مانند بید به خود می لرزیدند.
ظاهرا به دلیل وضعیت منطقه ،چرخبال عراقی اعزامی به منطقه عملیات، نمی تواند به زمین فرود بیاید تا فرماندهان محاصره شده عراقی را نجات دهد.
لذا سبد های مخصوص حمل زباله با طناب از درون چرخبال به زمین منطقه عملیاتی ،سرازیر می شود و این دو فرمانده بخت بر گشته عراقی که اتفاقا جزء سنگین وزن ترین وفربه ترین نظامیان عراقی بودند با پریدن در درون سبدها فرار می کنند.
زمانی که سایر سربازان ونیز رده های پائین نیروهای ابو عبیده فرارمفتضحانه وخفت بار فرماندهان خود را از میدان نبرد ،مشاهده می کنند تصمیم می گیرند که دست از مقاومت بر دارند.
تسلیم هزاران سربازعراقی در طول عملیات  فتح المبین  آزاد سازی بیش از 5 هزار کیلومترمربع از غرب شوش ودزفول ،عین خوش ،دشت عباس وارتفاعات حمرین    نتیجه دلاوری های رزمندگان اسلام بود .

این پیروزی عظیم که شرایط جنگ را به سود ملت ایران تغییر داد نتیجه طبیعی اراده ملتی است که همواره تلاش داشته تا در درخشان ترین صفحات ونه در گورستان تاریخ ، جای داشته باشد.
این عملیات راهگشای عملیات های دیگری مانند بیت المقدس ، محرم ، کربلای 5 والفجر 8 بود که سر نوشت جنگ را تغییر داد وثابت کرد که اراده ملتها بالاتر از همه ابزارهای پیچیده نظامی است. 
البته نا گفتنی های زیادی در مورد جنگ تحمیلی  ، رشادت جوانا ن غیورایرانی ، ارزشهای معنوی جنگ  و رخدادهای شگفت انگیز این دوره ،وجود دارد اما متاسفانه  تنها فرصت های محدودی مانند هفته دفاع مقدس اجازه پرداختن به این گونه مسائل رامی دهد.
نسل سوم انقلاب شاید هنوز نداند که دو نسل پیش از او چه راه پر مشقتی را پیموده تا ایران بر تارک قله درخشان تاریخ تکیه زند وطلائی ترین صفحات تاریخ را به ایران سربلند وقهرمان ،اختصاص دهد.

کد خبر 95766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =