گروه «همساز» با همراهی 5 سهتار، 2 سهتار باس، و یک سهتار زیر برنامهاش را اجرا کرد. در ابتدای اجرا، مسعود شعاری، تکنوازی در دستگاه نوا را انجام داد که نشاندهنده تکنیک بالای وی بود. سرعت و قدرت دست چپ و راست وی در سهتار، شاید بینظیر باشد. پس از این اجرا ارکستر سهتار به همنوازی پرداخت. شعاری البته در آهنگسازی برای ارکستر چندان خوب عمل نکرده است اما در این اجرا، دو سه ملودی به همراهی گروه تنظیم و اجرا کرد که با توجه به محلی بودن آن جذاب مینمود؛ بهویژه تنظیم «بارون بارونه» اثر عطاءالله خرم. ملودیهای شعاری برای سهتار و ارکستر بسیار محدود است. ضمن اینکه برخی از همان ملودیها محدود به اجرای دو سه دقیقه مناسب است.
قسمت دوم این اجرا به رغم قسمت اول دارای کلام بود. تصنیف «تمنا»، همان تصنیف قدیمی «ای دل به تمنای وصال تو یگانه» در ماهور بود. در این قسمت همخوانی بانوان فریبا داودی، فرهناز صاحبقلم بود که همخوانی تا حدی هماهنگ داشت. در لابهلای قطعات، تکنوازی مسعود شعاری در ماهور شنیده میشد که بسیار جذاب مینمود. همان طور که گفته شد وی از معدود نوازندگان صاحبسبک است. پس از این تصنیف، چهار مضرابی در ماهور اجرا شد که به رغم جذابیت ملودی اما تنوعی در آن دیده نمیشود.
با تکنوازی شعاری در آواز ماهور، ارکستر قطعه «رؤیای شب» را اجرا کرد که فرهناز صاحبقلم به دکلمه مثنوی فروغ فرخزاد «ای شب از رؤیای تو رنگین شده» پرداخت.
تصنیف آخر این اجرا، تصنیف «چرخ گردان» بر روی شعری از مولوی بود.
گفتنی است که تمامی صندلیهای سالن برای این اجرا پر شده بود. تا جایی که برخی از حضار به صورت سر پایی کنسرت را میدیدند.
نظر شما