در این زمینه چند نکته قابل طرح است:
۱. اساساً مقوله خبر و اطلاعرسانی در حوزه «مدیریت رسانه» قابل بررسی است. پذیرفتن مقام و موقعیت این دانش کلید اصلی است.
۲. خبر درست توسط روزنامهنگار و خبرنگار خبره و کاربلد قابل تولید است و این بیتخصص و آموزش میسر نیست از طرفی شمّ خبری و ممیزات شخصیتی و عشق به کار لازمه کار خبررسانی است که حتماً باید همپا و همراه حرفهایگری دنبال شود.
۳. تجهیزات، امکانات و آرشیو پویا و قابل دسترس به ارائه اخبار بههنگام و جذاب کمک فراوانی میکند. بهرهبری از این تسهیلات به اثربخشی خبرکمک میکند.
۴. خبر فقط لفظ و کلمه نیست طرح و عکس و فیلم و نشانه هم هست. رفتار فرد و نهاد و سازمان هم میتواند خبر باشد.
۵. خبر مطلوب، سازنده، امیدبخش، زاینده، مستند و در نهایت اثربخش است که میتواند ۴ بعد مخاطب، ذینفعان، مولدان و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. تشخیص کیفیت خبر با مخاطب است پس نمیتوان و نباید پیشاپیش «قضاوت» کرد. مخصوصاً اگر قاضی خود تولیدکننده باشد.
۶. مدیریت رسانه در یک منظومه کلی، خط مشی و سیاست کلی اطلاعرسانی را تنظیم و ارائه میکند. نگاه مقطعی به یک خبر بدون در نظر داشتن کلیت فعالیت ساختار سازمان رسانهای سهلانگاری است. اعتبار و اعتماد وقتی به چنگ میآید که مخاطب نیازهای ضروری خود را در رسانه احساس کند.
تغییرات مدیریتی در حوزه اطلاعرسانی دولت و برگزاری نشستها و همایشهای خبررسانی از سوی خبرگزاریها و منابع عمده خبری کشور نشان از تحولات در نظام رسانهای دارد که اگر بهطور شایسته عملی شود میتواند به رفع برخی معضلات بینجامد.
کد خبر 748245
نظر شما