به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سال 94 با پایان سیویکمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، انتقادات از نحوه برگزاری این رویداد هنری آغاز شد؛ انتقاداتی که تا سال 95 و هنگام برگزاری سیودومین دوره این رویداد موسیقایی هم چنان ادامه داشت و از جمله نمودهای اجتماعی آن میتوان به پویش «گواهی دست چپ» در فضای مجازی اشاره کرد.
پویشی که در فضای مجازی متوقف نشد و با جمعآوری 700 امضا در قالب یک نامه به دست وزیر ارشاد هم رسید و علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مامور رسیدگی به آن شد. مرادخانی، دی 95 وعده داد که برگزاری نشست میان منتقدین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر و مدیرکل دفتر موسیقی را پیگیری خواهد کرد و همین طور هم شد. در دیدار نمایندگان پویش «گواهی دست چپ» و مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مقرر شد پیشنویس اساسنامه جشنواره موسیقی فجر تا پایان سال 95 تهیه شود.
کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده سرشناس تار و سهتار یکی از افرادی بود که قرار شد به ثمر رسیدن این اساسنامه را پیگیری کنند. او در مورد این که در حال حاضر در چه مرحلهای قرار دارند گفت: «طی جلسهای که حدودا یک ماه پیش از عید در وزارتخانه با مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حجتالاسلام حمیدرضا اربابسلیمانی داشتیم و فرزاد طالبی مدیر دفتر موسیقی هم در آن جلسه حضور داشتند قرار بر این شد که طالبی به نمایندگی از دفتر موسیقی اساسنامهای برای جشنواره موسیقی فجر تدوین کند و به ما ارائه دهد تا ما پس از مطالعه آن، پیشنهادات خود را در قالب یک اساسنامه دیگر ارائه دهیم.»
او همچنین تصریح کرد: «این کار را کردند و ما هم در کنار پنج شش نفر دیگر از اهالی موسیقی اساسنامه را به دقت مطالعه کردیم و اساسنامه جدیدی نوشتیم که به زودی تحویل دفتر موسیقی خواهیم داد. در این اساسنامه تلاش کردهایم تمام اِلمانهایی را که یک جشنواره معتبر باید داشته باشد لحاظ کنیم. جشنواره ما سیودو ساله است و در هر کجای دنیا، یک جشنواره با این سن را رویدادی بسیار مهم و قدیمی تلقی میکنند اما متاسفیم که هنرمندان هیچ کجای دنیا با جشنواره ما آشنا نیستند.»
مشروح گفتوگو با کیوان ساکت، فرزندش کیارش، وحید تاج خواننده موسیقی اصیل ایرانی و علیاکبر خادم نوازنده تنبک و مدیر برنامههای گروه وزیری را میتوانید اینجا بخوانید.
58242
نظر شما