تردیدی وجود ندارد که جامعه ایرانی یک جامعه شفاهی محور است. در این جامعه ، معتمدان و رهبران محلی می توانند تاثیرات ویژه ای داشته باشند. به چند نمونه آن اشاره می کنم:
پیروزی 57 ، ارزش و اعتبار رهبران محلی را در هدایت توده ها با بهره گیری از کانالهای ارتباطات سنتی به منصه ظهور رساند. رهبرانی که با جاری رود ، دریای انسانها را به خروش آوردند و طومار صاحبان قدرت را در هم پیچیدند.
انقلاب اسلامی ایران زمانی به بار نشست که تمامی کانالهای ارتباطی مدرن نظیر رادیو تلویزیون، سینما ، مطبوعات و.. در اختیار رژیم شاه بود و حکومت پهلوی با بهره گیری از این رسانه ها در صدد تغییر ماهیت فرهنگی جامعه ایرانی بود.
بنیانگذار جمهوری اسلامی با بکارگیری موفقیت آمیز رسانه های سنتی نظیر مسجد، حسینیه، تکایا و بازار در بسیج عمومی و تغییر ساختارهای اجتماعی ، نظریه پردازان عصر ارتباطات را به چالش فراخواند.
یک محقق معروف آمریکایی در بخش پایانی کتاب خود در سرفصلی با عنوان " رسانه هایی کوچک برای یک انقلاب بزرگ" در باره رسانه های امام خمینی (ره) نوشته است:
" ....مخالفت با شاه به وسیله شبکه های غیر رسمی توسط 200 هزار مبلغ دینی و 90 هزار مسجد سازماندهی شد .... "
" ... در حالی که آیت الله خمینی و دیگر رهبران مذهبی به خارج از کشور تبعید شده بودند اما پیامهای آیت الله به شکل کاست برای پیروانش ارسال می شد . پیامهای او سپس چاپ و تکثیر می شد ....."
" .... در انقلاب ایران در حقیقت مردم با هم برخورد نداشتند بلکه برخورد بین رسانه های بزرگ در برابر رسانه های کوچکتر بود و سرانجام رسانه های کوچکتر (سنتی ) پیروز شدند...." (1)
پیروزی 57 ، ارزش و اعتبار رهبران محلی را در هدایت توده ها با بهره گیری از کانالهای ارتباطات سنتی به منصه ظهور رساند . رهبرانی که با جاری رود ، دریای انسانها را به خروش آوردند و طومار حاکمیت صاحبان قدرت را در هم پیچیدند.(2)
حماسه دفاع مردمی در هشت سال جنگ تحمیلی تایید دیگری بر قدرت رسانه های سنتی در بسیج عمومی بود. تریبونهای مساجد و جمعه و جماعات ، حسینیه ها و هیات های مذهبی ، روحیه سلحشوری را در جوانان این مرزوبوم شعله ور ساخت تا جلوه های ایمان و ایثار، طوفان غیرت و مردانگی برپا سازد. طوفانی که توانست ماشین جنگی خصم را از کار بیاندازد. (3)
در عصری که هر شهروند یک خبرنگارمی باشد ، باز هم کارکرد رسانه های سنتی برجسته است. دو روز مانده به برگزاری انتخابات، نامزدی گوی رقابت را خواهد ربود که از ظرفیت رسانه های سنتی استفاده بهینه کند.
پي نوشت:
(1) Rogers.Everett m.communicalion thechnology: The new media in society. 1986.p.p 244-254
(2)روش های سنتی ارتباطات ، جعفری چمازکتی، روزنامه انتخاب، شماره 397، 31 مردادماه 1379
3) نقش خبرنگاران در هشت سال دفاع مقدس، جعفري چمازكتي ،ماهنامه مديريت ارتباطات ،شهريورماه 89
نظر شما