رقابتی شدن صنعت هواپیمایی در جهان باعث شده در کنار فعالیت سرمایهگذاران غیر دولتی در ایرلاینها، حتی فرودگاههای بزرگ دنیا نیز با جذب سرمایهگذاران جدید به فکر افزایش درآمد خود باشند.
در ایران اما این رویه به شکل عکس اتفاق می افتد. شرکت فرودگاهها به عنوان نهاد دولتی مسئولیت اداره فرودگاههایی را بر عهده دارد که جز چند نمونه انگشت شمار، همگی زیان ده هستند و برای سر پا نگه داشتن آنها نیاز به جذب منابع درآمدی است که یکی از اصلیترین گزینههای آن، دریافت خدمات فرودگاهی از ایرلاین هاست. موضوعی که به صحبت های دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نشان میدهد نه تنها در بعضی از کشورهای توسعه یافته جهان شبیه به آن دیده نمی شود که حتی پرداخت هزینه از سوی برخی فرودگاه ها انجام می شود.
مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با ایسنا توضیح داد: متاسفانه در ایران شرایط فرودگاهها طوری شده که آنها منابع درآمدی متنوعی پیش روی خود ندیدهاند و از این رو یکی از تنها گزینههای پیش روی آنها دریافت هزینه خدمات فرودگاهی است.
وی ادامه داد: البته شرکتهای ایرانی همواره بر مطلوب بودن خدمات مختلفی که در بسیاری از فرودگاه ها برای آنها صورت گرفته تاکید داشتهاند و طبق قوانین تمام تلاش خود را به کار بستهاند که هزینه خدمات پرداخت شود، اما در نگاهی کلان می توان به تجربه دیگر کشورها نیز در این حوزه اندیشید.
به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، بسیاری از فرودگاههای جهان با توجه به شرایط رقابتی که دارند، برای حفظ جایگاه خود اقدام به پیگیری برنامههای اقتصادی مختلف کردهاند و از فضای تجاری گرفته تا اقدامات توریستی، به دنبال آن بوده اند که فرودگاه خود را به انتخابی جدی بدل کنند.
اسعدی سامانی با بیان اینکه در چنین فضایی برای ایرلاینها امکانات متنوعی پیشبینی میشود تا از فرودگاهی خاص استفاده کنند، تصریح کرد: بعضی از فرودگاهها حتی برای جذب ایرلاین ها هزینه می کنند و بهای ورود آنها را می پردازند تا به این ترتیب شرایط برای استفاده از امکانات فرودگاه و سودآوری بیشتر فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر در ایران نیز فرودگاهها به سمت این برنامههای اقتصادی حرکت کنند، قطعا رقابت در سطح صنعت هوایی ایران گسترش خواهد یافت و عبور از مسائلی که در طول ماه های گذشته صنعت هوایی کشور با آن درگیر بوده، می توان به برنامههایی کلانتر فکر کرد.
35223
نظر شما